مهر تایید سنا در رد وتوی لایحه بودجه دفاعی آمریکا توسط ترامپ

سنا روز جمعه امکان وتوی این لایحه توسط رییس جمهوری را خنثی کرد

ریاست جمهوری دونالد ترامپ ۲۰ روز دیگر به پایان می‌رسد- Official White House Photo by Andrea Hanks

سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان در آمریکا، روز جمعه در مورد لایحه بودجه دفاعی سالانه ایالات متحده رأی‌گیری کرد و با عبور از حد نصاب دو سوم کل آرا، امکان وتوی این لایحه توسط رییس جمهوری را خنثی کرد.

نتیجه نشست امروز، که در اولین روز سال نو میلادی برگزار شد و از این لحاظ کم‌سابقه است، نخستین تقابل این ‌چنینی جمهوری‌خواهان کنگره با دونالد ترامپ است که ریاست جمهوری او ۲۰ روز دیگر به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در نشست امروز ۸۱ سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه با وتوی ترامپ مخالفت کردند و تنها ۱۳ سناتور با آن موافق بودند. ترامپ پیش‌تر از جمهوی‌خواهان خواسته بود رأی مثبت ندهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی اوایل این هفته به شدت به رویکرد قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا تاخت و در پیامی در توییتر نوشت، رهبران «ضعیف و خسته» جمهوری‌خواه اجازه می‌دهند که یک «لایحه دفاعی بد» در کنگره به تصویب برسد.

مجلس نمایندگان ایالات متحده پیش‌تر با یک اکثریت فراحزبی، ۳۲۲ رای موافق در برابر ۸۷ رأی مخالف، روند قانونی رد وتوی ترامپ را در خصوص مبلغ ۷۴۰ میلیارد دلاری لایحه اختیارات دفاع ملی تصویب کرده بود.

اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه سنا روز چهارشنبه با ۸۰ رای موافق در برابر ۱۲ مخالف، یعنی دو سوم آرای لازم برای خنثی‌سازی حق وتوی ترامپ، روند رأی‌گیری در این مورد در پایان هفته جاری را تایید کردند.

طبق روال سنا، رأی‌گیری امروز برای تایید ختم بحث‌های جاری در مورد رد وتوی دونالد ترامپ انجام شده و قرار است در یک نشست دیگر در اواخر روز شنبه یا بامداد یکشنبه، رای‌گیری نهایی در این مورد انجام شود.