رئیس‌ جمهور فرانسه برگزیت را محصول «وعده‌های دروغین» خواند

امانوئل مکرون در پیام سال نوی خود اطمینان داد که انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا همچنان یک دوست و متحد باقی خواهد ماند

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه - STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت، برگزیت محصول «دروغ‌ها و وعده‌های دروغین» است.

آقای مکرون در پیام سال نوی خود به مردم فرانسه اطمینان داد که انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا همچنان یک دوست و متحد باقی خواهد ماند.

اما مستحکم‌تر شدن حاکمیت این کشور با خروج از اتحادیه اروپا را زیر سؤال برد. انگلیس راس ساعت ۱۱ شب سال نو رسما از بازار و اتحادیه گمرکی واحد و چارچوب قوانین و مقررات بروکسل خارج شد.

مکرون تأکید کرد که سرنوشت فرانسه همچنان به اروپا وابسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ماکرون در لندن به عنوان مانع اصلی نهایی شدن توافق‌نامه همکاری تجاری با انگلیس شناخته شده است، توافقی که شب کریسمس توسط بوریس جانسون پذیرفته شد. رییس جمهور فرانسه برای حفظ حقوق ناوگان صید ماهی فرانسه در آب‌های سرزمینی انگلیس تلاش زیادی کرد.

توافق نهایی، که سهم اتحادیه اروپا از ماهی‌ها را به جای ۸۰ درصد در طول سه سالی که مورد تقاضای انگلیس بود به ۲۵ درصد در طول پنج سال رساند، به شدت مورد انتقاد صنف ماهیگیران انگلیس قرار گرفت. آن‌ها این تصمیم را یک خیانت خواندند. آقای مکرون گفت که هدف او حفظ منافع ماهیگیران فرانسوی و دیگر صنایع بود.

آقای مکرون در پیامی ویدیویی از کاخ الیزه گفت، «امشب، برای اولین بار یک کشور – انگلستان – از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.»

«ما چند روز پیش برای تعیین روابط آینده، دفاع از منافع، صنایع، صیادان ماهی و اتحاد خود به توافق رسیدیم.»

«انگلستان همسایه، دوست و متحد ما باقی خواهد ماند. گزینه‌ی ترک اتحادیه اروپا، یا برگزیت، میوه عدم رضایت از اروپا، دروغ‌ها و وعده‌های دروغین فراوان بود.»

«من امشب می‌خواهم کاملاً روشن به شما بگویم که سرنوشت ما پیش از هر چیز به اروپا وابسته است. حاکمیت ملی‌مان به قوت خود باقی‌ است و من هر کاری لازم باشد انجام می‌دهم تا زندگی و سرنوشتمان در دست خودمان باشد. اما این حاکمیت با اتحادیه اروپای قوی‌تر، مستقل‌تر و متحدتری که در سال ۲۰۲۰ ساختیم هم عملی است.»

به گفته میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا که برگزیت را طلاقی ناخوشایند توصیف کرد، انگلیس دوران سختی را پیش رو دارد.

آقای بارنیه گفت،«وقتی به دنیای خطرناک، ناپایدار و غیر‌عادلانه امروز نگاه می‌کنید، به نظر من قطعاً بهتر است با همسایگانمان در یک اتحادیه و یک بازار واحد باشیم تا این‌که هر کدام یک گوشه و تنها به منافع خود بپردازند.»

© The Independent

بیشتر از جهان