ابهام در مورد همکاری ایران و کوبا برای ساخت واکسن کرونا

این واکسن در دو ماه آینده روی ۵۰ هزار نفر آزمایش می‌شود

مقام‌های وزارت بهداشت ایران از تولید مشترک واکسن کرونا با کوبا خبر دادند.

در حالی که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از اعزام یک تیم برای مذاکره با مقام‌های کوبایی و جلب موافقت آن‌ها برای انجام فاز ۳ واکسن تولیدی این کشور در ایران سخن گفت، صبح امروز کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت که «پروژه تولید مشترک واکسن کرونا با یکی از موسسات پرسابقه واکسن‌سازی در کوبا» دنبال می‌شود.

او گفت که انستیتو پاستور ایران سرپرستی این پروژه را بر عهده دارد و فاز اول و دوم آزمایش انسانی این واکسن هم‌اکنون در کوبا در حال انجام است: «در حال حاضر واکسن کرونای تولید ایران و کوبا در فاز ۲ انسانی در کشور کوبا تحت نظارت و با همکاری انستیتو پاستور ایران انجام می‌شود.»

فاز ۳ این واکسن نیز قرار است در ماه‌های بهمن و اسفند بر روی ۵۰ هزار داوطلب ایرانی آزمایش شود.

علیرضا رئیسی نیز گفت که ایران به این دلیل هنوز واکسیناسیون عمومی را آغاز نکرده که اجازه نداده است واکسن‌های تولید کشورهای دیگر در ایران و بر روی داوطلبان ایرانی آزمایش شود.

آقای رئیسی گفت که کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی اجازه داده‌اند کشورشان محل آزمایش واکسن‌های دیگر کشورها باشد و به همین دلیل الان واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند.

این در حالی است که در میان کشورهایی که طرح واکسیناسیون را اجرا کرده‌اند تنها کشورهای معدودی در فازهای مطالعاتی نیز مشارکت داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز در مهرماه امسال در حاشیه نامه تبریک به شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین از او درخواست کرد تا فازهای مطالعاتی واکسن چینی در ایران هم انجام شود. این درخواست با سکوت مقام‌های چینی مواجه شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت که ایران تنها از واکسن‌هایی استفاده خواهد کرد که یا تولید داخل باشند و یا مجوز سازمان بهداشت جهانی را اخذ کرده باشند.

صبح امروز محمود واعظی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته بود که ایران ۴ میلیون دوز واکسن از چین خریده است و در حال مذاکره برای خرید واکسن از کشورهای هند و روسیه است.

واکسن‌های تولیدی این کشورها یا در مرحله مطالعاتی هستند و یا هنوز مجوز سازمان بهداشت جهانی را اخذ نکرده‌اند.