درخواست روحانی از رئیس‌جمهور چین برای مشارکت در تولید واکسن کرونا

چین هم‌اکنون برنامه مشترکی برای تولید و آزمایش واکسن کرونا با امارات متحده عربی دارد

روحانی از شی‌جین پینگ خواست که «دستور» دهد تا ایران نیز به پروژه‌های تحقیقی چین برای مقابله با کرونا بپیوندد-HO / IRANIAN PRESIDENCY / AFP

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در نامه‌ای خطاب به شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اعلام کرد که ایران حاضر است در تولید واکسن کرونا با چین همکاری کند.

روحانی از شی‌جین پینگ خواست که «دستور» دهد تا ایران نیز به پروژه‌های تحقیقی چین برای مقابله با کرونا بپیوندد.

این نامه به بهانه سالروز تأسیس جمهوری خلق چین نوشته شده است.

هم‌اکنون چندین پروژه برای تولید واکسن کرونا در چین در حال اجرا است. در تیرماه امسال، امارات متحده عربی با پیشنهاد چین، به یکی از پرامیدترین پروژه این کشور برای تولید واکسن کرونا پیوست و  فاز دوم و سوم آزمایش و تحقیق بر روی این واکسن علاوه بر چین در ابوظبی نیز در حال اجرا است.

در مردادماه، شیخ عبدالله بن محمد آل حمد، وزیر بهداشت امارات به‌عنوان داوطلب در فاز دوم تهیه این واکسن، آن را بر روی خود آزمایش کرد. نتیجه امیدبخش فاز دوم این واکسن سبب شد تا در پایان مردادماه، فاز سوم آن نیز آغاز شود. نتایج حاصل از این آزمایش‌ها و تحقیقات مشترک با سازمان بهداشت جهانی نیز به اشتراک گذاشته می‌شود تا روند تائید جهانی این واکسن تا حد ممکن کوتاه باشد.

در ایران و پس از بازگشایی مدارس و برگزاری عزاداری ماه محرم، موج سوم کرونا وضعیت را مجدداً بحرانی کرده است. به گفته مسعود مردانی، یکی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، بیمارستان‌های کشور دیگر تخت خالی برای پذیرش بیمار جدید ندارند و هفته آینده کلان‌شهرهای ایران با بحران پذیرش بیماران جدید روبه‌رو خواهند شد.

هنوز مشخص نیست که رئیس‌جمهور چین با درخواست حسن روحانی موافقت می‌کند یا نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی در نامه خود به برنامه‌ها و اهداف مشترک دو کشور هم اشاره کرده و خواستار تسریع در دستیابی به برنامه راهبردی مشترک ۲۵ ساله و اجرای آن شده است: « اطمینان دارم نهایی‌سازی و امضای برنامه مشارکت جامع راهبردی ۲۵ ساله بین دو کشور گامی بزرگ در جهت پیشبرد منافع مشترک و در راستای صلح و ثبات بین‌المللی و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی فراهم خواهد ساخت.»

در تیرماه امسال مقام‌های جمهوری اسلامی از نهایی‌شدن پیش‌نویس «سند همکاری‌های راهبردی چین و جمهوری اسلامی» پرده برداشتند. از آن زمان تا اکنون، ایران بارها خواستار تسریع در تدوین برنامه‌های این سند و امضای سند نهایی توسط روسای جمهور دو کشور شده است. در مقابل چین، واکنشی خنثی و نه‌چندان گرم از خود نشان داد و ترجیح داد به این موضوع و درخواست ایران دست‌کم در فضای عمومی پاسخی قطعی ندهد.  

بیشتر از