رکورد جهانی بیشترین فشار هوا در مغولستان

در سرمای وحشتناک مغولستان چه می‌گذرد؟

تغییرات اقلیمی قطعا به معنای این نیست که سرمای شدید دیگر رخ نمی‌دهد- STR / AFP

رکورد جدید جهانی برای بیشترین فشار هوا فعلا در دره یک کوه بلند در مغولستان ثبت شده است. یک ایستگاه هواشناسی خودکار در «تِستسِنئول»، واقع در غرب استان زوخان مغولستان، میانگین فشار از سطح دریا را معادل ۱۰۹۴/۳ میلی‌بار و سرمای سوزناک هوا را منفی ۴۵/۵ درجه سانتیگراد ثبت کرده است. اگر دانشمندان این داده‌ها را تایید کنند، این اعداد، رکورد قبلی جهانی ۱۰۸۹/۴ را که البته آن‌هم دقیقا ۱۶ سال پیش در روز ۳۰ دسامبر ثبت شده بود، خواهد شکست.

استیفن برت، محقق هواشناسی دانشگاه ریدینگ به ایندپندنت می‌گوید: «به نظر می‌رسد که اعداد و ارقام ثبت شده در این رکورد واقعی باشند چرا که از یک ایستگاه رسمی گزارش هواشناسی آمده‌اند. ایستگاه‌های دیگر هواشناسی هم هستند که به همین منوال، فشار هوای بسیار بالا را گزارش می‌کنند؛ از این رو این اعداد و ارقام نمی‌توانند خطای محاسباتی یا خطا در انتقال داده‌ها باشند.»

آقای برت می‌گوید که چنین چیزی در مغولستان، سیبری و سایر نواحی روسیه طبیعی است که دوره‌هایی از فشار هوای زیاد و سرمای شدید را در این مقطع از سال داشته باشیم. او می‌افزاید: «در چنین زمانی از سال بسیار متداول است که درست در میانه زمستان، در چنین مناطق وسیعی از قاره، فشار هوای زیاد را شاهد باشیم. مغولستان از دریا بسیار فاصله دارد و از اقیانوس‌های نسبتا گرم، بسیار کم تاثیر می‌گیرد. هوا بسیار سرد و فشار هوا بسیار زیاد و سنگین می‌شود. چنین شرایطی بر این منطقه حکم‌فرما است»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برت ادامه می‌دهد: «از آنجایی که فشار زیاد هوا متناظر با ابر کمتر است، هوا به سمت سرد شدن هرچه بیشتر تمایل دارد زیرا تمامی حرارت به بالا فرار می‌کند. از این رو فشار هوا تمایل دارد که روزبه‌روز بیشتر شود و این ماجرا تا بهار ادامه می‌یابد. زمانی که خورشید بازمی‌گردد و شروع به گرم کردن زمین می‌کند، فشار هوا کاهش می‌یابد.»

اگرچه چنین شرایط آب‌وهوایی در چنین زمانی از سال قابل‌انتظار است، آقای برت می‌گوید: «این حد از سرما یا فشار بالا طبیعی نیست.» او می‌افزاید که پیش‌بینی‌ها و برآوردهای احتیاطی دیگری نیز در خصوص این رکورد وجود دارد که ارزش بررسی دارند. رکورد احتمالی در دره یک کوه مرتفع رخ داده است زیرا فشار هوا با ارتفاع کاهش می‌یابد. برای فهمیدن اینکه میزان فشار قرائت شده بر اساس فشار سطح دریاچه بوده است باید محاسباتی صورت می‌گرفت. آقای برت می‌گوید: «چیزی که برای اهداف هواشناسی معیار و شاخص استاندارد است این است که فشار بارومتریک در سطح دریا گزارش شود.»

او می‌گوید محاسبات انجام شده برای تبدیل فشارهای ثبت شده در ایستگاه هواشناسی به منظور به دست آمدن اعداد و ارقام در مقیاس استاندارد فشار سطح دریا، در برابر تغییرات دما بسیار حساس هستند. آقای برت می‌افزاید: «این به معنای این نیست که اعداد خوانده شده درست نیستند. سازمان هواشناسی بین‌المللی همه این اعداد ثبت شده را پیش از آنکه به‌عنوان رکورد جهانی پذیرفته شوند بررسی می‌کند و این اندکی زمان می‌برد.»

پروفسور رندی سرونی، دانشمند در دانشگاه ایالتی آریزونا که روی رکوردهای ثبت شده بسیار بالا در سازمان هواشناسی بین‌المللی کار می‌کند، به ایندپندنت می‌گوید که تیم تحقیقاتی او پیش از آنکه رکورد جدید جهانی را اعلام کند لازم است داده‌های خام فشار و درجه حرارت در مغولستان را بررسی کند و بدانند که ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻓﺸﺎر از ﺳﻄﺢ درﻳﺎ چگونه محاسبه شده است. او می‌گوید: «محاسبه  ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻓﺸﺎر از ﺳﻄﺢ درﻳﺎ مستلزم استفاده از فرمول‌های ریاضی نسبتا پیچیده و یک سری مفروضات است. متاسفانه در حال حاضر یک فرمول واحد پذیرفته شده برای انجام آن وجود ندارد اگرچه که ما در سازمان هواشناسی بین‌المللی روی این موضوع کار می‌کنیم تا یک روش واحد پایه‌ریزی کنیم.»

آقای برت می‌افزاید که اگر رکورد جدید تایید شود، بسیار مهم است که توجه کنیم این مسئله به معنای آن نیست که بحران آب‌وهوایی روی این منطقه تاثیر نگذاشته است: «تغییرات اقلیمی غالبا به گرمای شدید می‌انجامند تا سرمای شدید اما این قطعا به معنای آن نیست که سرمای شدید هرگز رخ نمی‌دهد.» او می‌گوید: «طی یکی دو دهه گذشته، بسیاری از ایستگاه‌های هواشناسی خودکار در مناطق دوردست مغولستان نصب شده‌اند و این به معنای آن است که سرمای شدید جدید بیشتر از قبل شناسایی و ثبت می‌شود.» وی می‌افزاید: «اگر شما ایستگاه‌های بیشتری داشته باشید، احتمالا نواحی سرد بیشتری را هم شناسایی می‌کنید. تغییرات اقلیمی قطعا به معنای این نیست که سرمای شدید دیگر رخ نمی‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان