پیشگیری از سرطان پوست؛ «برنزه شدن بی ضرر» معنایی ندارد»

پوست‌های روشن توانمندی کمتری مقابل آفتاب دارند

AFP

علاوه بر زیان‌های زیست محیطی، رونق پرواز‌های ارزان قیمت را نیز باید عاملی تاثیر گذار بر میزان ابتلا به سرطان پوست دانست. 

نتیجه تعطیلات بزرگ تابستانی، چندین گشت و گذار آخر هفته‌ای زمستانی، فرصت‌های کوتاه توقف در کار روزمره و سفرهای تفریحی کوتاه مدت به سواحل آفتاب‌گیر برای بریتانیایی‌ها که غالبا پوست‌های روشن دارند، این بوده که بیش از میزان توانمندی ژن‌های بدنشان در معرض آفتاب قرار می‌گیرند. 

تجزیه و تحلیل توسط «سازمان تحقیقات سرطان بریتانیا» خاطرنشان کرده که میزان تشخیص سرطان پوست در بریتانیا در ۱۰ سال گذشته حدود ۴۵ درصد افزایش یافته است. این نرخ افزایش در میان جوانان سریع‌ترین میزان رشد را داشته است.

اما ریشه این معضل در روش تبلیغات و نوع عملکرد تبلیغ کنندگان است. به‌علاوه،‌ شخصیت‌های تأثیرگذار اینستاگرامی و سایر شبکه‌های اجتماعی اینگونه به ما تلقین کرده‌اند که برنزه بودن بیشتر نشانه سلامتی برتر است. 

آنگونه که «سازمان تحقیقات سرطان بریتانیا» بیان می‌کند، «چیزی به عنوان برنزه شدن غیرمضر وجود ندارد» و تلاش می‌کند تا با راه اندازی یک کارزار تحت عنوان «به جلوه رنگ خود باور داشته باشید» مردمی که پوست روشن دارند را تشویق کند تا به برنزه شدن وابستگی نداشته باشند.

در طی ۴۰ سال گذشته درصد زنده ماندن مبتلایان به سرطان پوست دو برابر شده است و شانس زنده‌ ماندن ۹۰ درصد افراد مبتلا به بیش از ۱۰ سال رسیده است. با این حال نباید ناگفته بماند که درمان بیماری زمانی که سلول‌های سرطانی از پوست به رگ‌های خونی سرایت کرده و به سایر اعضای بدن مانند کبد گسترش می‌یابند، دشوار می‌شود. 

حقیقت طنزآلود این است که تلاش برای برنزه شدن ناب،‌ در درازمدت ظاهر شما را بدتر می‌کند. به گزارش مجله پزشکی «نیواِنگلَند»، صورت یک راننده کامیون به طرز شدیدی به خاطر آسیب آفتاب سالخورده می‌شود. نکته قابل توجه این است که این مشکل فقط در سمت چپ صورت او رخ می‌دهد چرا که در معرض پنجره و نور آفتاب قرار دارد.

افراد مشهور مانند «هیو جَکمَن» به طور منظم تصاویری از چهره زخمی و باند‌پیچی شده خود را پس از تخلیه غده‌ای سرطانی، در شبکه‌های مجازی به اشتراک می‌گذارد تا بتواند هموطنان استرالیایی خود که بیشترین میزان ابتلا به سرطان پوست در دنیا دارند را تشویق به استفاده از کِرِم‌های ضد آفتاب کنند.

بنابراین شاید بهتر باشد به جای تمرکز بر حس غریزی محافظت از خود، روی غریزه انسان برای جلوگیری از نابودی تمرکز شود تا از این طریق میزان ابتلا به سرطان پوست را کاهش داد.

© The Independent

بیشتر از زندگی