بایدن ترامپ را بی‌مسئولیت خواند

بایدن ترامپ را به‌خاطر ایجاد مانع و مسدودکردن اطلاعات برای تیم انتقالی مورد انتقاد قرار داد و این اقدام را بی‌مسئولیتی خواند

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا - Mandel NGAN / AFP

جو بایدن می‌گوید که کاخ‌سفید ترامپ، کار دستگاه رهبری او را مسدود می‌کند. او گفته است که «رهبری سیاسی» آژانس‌های امنیت ملی، در راه تیم انتقالی او مانع ایجاد می‌کند.

آقای بایدن این اظهارات را پس از آن بیان کرد که تیم‌های امنیت و سیاست خارجی او به رئیس‌جمهور منتخب اعلام کردند که هم وزارت دفاع و هم اداره نظارت بر بودجه آمریکا، دسترسی آن‌ها را مسدود کرده‌اند. بایدن گفت: «در حال حاضر آن مقدار اطلاعاتی را که در مورد زمینه‌های مهم امنیت ملی لازم داریم، از دستگاه رهبری که باید آن را تحویل دهد و در حال خروج از قدرت است، دریافت نمی‌کنیم. از نظر من این یک بی‌مسئولیتی است.»

آقای بایدن این اظهارنظر را به دنبال اقدام کریس میلر، کفیل وزارت دفاع  بیان کرده است که دو هفته پیش از کریسمس به کلیه ادارات پنتاگون دستور داد از همکاری با تیم بایدن خودداری کنند.

بایدن افزود که هرچند اغلب آژانس‌ها و کارمندان دائمی آن‌ها با تیم انتقالی او همکاری کرده‌اند اما با موانعی از طرف رهبری سیاسی به‌ویژه در مورد برنامه‌های امنیت و دفاع روبه‌رو شده‌اند.

وی گفت: «واقعیت این است که بسیاری از آژانس‌هایی که برای امنیت ما مهم هستند سخت لطمه خورده‌اند. بسیاری از آن‌ها از بابت توانایی و روحیه پرسنل و کارمندانشان آسیب دیده و تهی شده‌اند و روند سیاست‌هایشان یا مضمحل شده یا نادیده گرفته شده است.»

دستگاه رهبری ترامپ بلافاصله پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، مدیریت ارشد وزارت دفاع را پاکسازی و آقای میلر را به جای مارک اسپر، به وزارت دفاع منصوب کرد.

یک مقام ارشد وزارت دفاع به رسانه «اکسیوس» گفته است که دستور آقای میلر در خصوص تعلیق جلسات، تنها یک «تعویق ساده چند اجلاس برنامه‌ریزی‌شده آخر تا پیش از سال نو» بوده است تا کارمندانی که تحت‌فشار کاری قرار داشتند، بتوانند به وظایف معمول خود برسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دستور هنگامی صادر شد که مقامات امنیتی آمریکا با حمله سایبری گسترده «سولار ویند» مواجه شدند که سدهای امنیتی چند آژانس فدرال، از جمله وزارتخانه‌های دفاع، خارجه، دارایی، بازرگانی، اداره امنیت ملی و دستگاه مدیریت امنیت ملی وزارتخانه سوخت و انرژی را که مسئول سلاح‌های اتمی ایالات‌متحده است، شکست.

آقای بایدن گفت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مورد این‌که این حمله سایبری تهدیدی بزرگ علیه امنیت ملی است، اشتراک نظر دارند و باید بتوانند برای دفاع، ردیابی اختلال و واکنش به عاملان «حمله‌های خبیثانه سایبری»، با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: «ما هنوز در حال به دست آوردن اطلاعات در مورد گستردگی نفوذ «سولار ویند» و نقاط حساسی که به آن دست یافته است، هستیم و در حال حاضر که ملت ما دوران انتقال (به دستگاه رهبری بایدن) را می‌گذراند، باید اطمینان یابیم که در جریان انتقال دستگاه رهبری، چیزی از دست نمی‌رود. تیم من باید از موضع نیروهای ارتش در سراسر جهان و عملیات آنها برای مقابله با دشمنان ما،‌ تصویر روشنی داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن افزود که در مسیر کار آن‌ها مانع ایجاد می‌شود و همه اطلاعات لازم را از دستگاه رهبری ترامپ دریافت نمی‌کند تا در هنگام قرار گرفتن در قدرت بتواند به‌طور کامل به خطرات واکنش نشان دهد.

جو بایدن گفت: «ما برای اجتناب از گیجی و هرج‌ومرج و درک آنچه ممکن است دشمنانمان مورد سواستفاده قرار دهند، لازم است به طرح‌های جاری بودجه در وزارت دفاع و دیگر آژانس‌های (فدرال) دسترسی کامل داشته باشیم.»

دونالد ترامپ در ابتدا از اظهارنظر در موردحمله سایبری «سولار ویند» خودداری کرد اما سرانجام سکوت خود را شکست و با ناچیز شمردن آن تلاش کرد سوظن‌های موجود در مورد دست داشتن روسیه در این حمله را منحرف کند. پیش‌تر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود که احتمالا روسیه، عامل این حملات بوده است.

آقای ترامپ در توئیتی نوشت: «حمله سایبری در اخبار جعلی به‌مراتب گسترده از واقعیت آن است. من به‌طور کامل در جریان قرار گرفته‌ام و همه چیز تحت کنترل است. روسیه، روسیه، روسیه، عامل اصلی هر اتفاقی است که رخ می‌دهد، زیرا جریانات بی‌کفایت، عمدتا به دلایل مالی، از بحث درباره اینکه ممکن است چین پشت (این حملات) بوده باشد به شدت وحشت دارند (ممکن است!). درعین‌حال ممکن است ماشین‌های شمارش آرای ما هم در جریان انتخابات موردحمله قرار گرفته باشند. اکنون واضح است که من با آرایی چشمگیر در انتخابات پیروز شدم که شرم توام با فساد آن را برای ایالات‌متحده بیشتر می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان