دادخواست علیه مایک پنس برای ابطال نتایج انتخابات آمریکا

این دادخواست به دنبال زیر سوال بردن نتایج انتخابات در آریزونا، جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین است

مایك پنس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا - SPENCER PLATT/Getty Images via AFP

 

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه روز یكشنبه در تلاش برای ابطال نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، كه جو بایدن در آن پیروز شد، علیه مایك پنس، معاون رئیس‌جمهور، دادخواستی ارایه دادند.

این دادخواست از سوی لوئیس گومرت، نماینده جمهوری‌خواه كنگره آمریكا از ایالت تگزاس و دیگر نمایندگان جمهوری‌خواه تنظیم شده و بر نقش پنس در نشست آتی کنگره در تاریخ ششم ژانویه (۱۷ دی‌ماه) برای بررسی آرای رای‌دهندگان این ایالت و تایید پیروزی بایدن متمرکز است.

نقش معاون رئیس‌جمهور در اداره آن جلسه معمولا تشریفاتی است و این اقدام بر اساس ماده قانونی فدرال مصوب سال ۱۸۷۷ صورت می‌گیرد و به عنوان «قانون شمارش انتخابات» شناخته می‌شود.

به گزارش اسکای‌نیوز، در این دادخواست از قاضی فدرال در تگزاس خواسته شده که بر خلاف قانون اساسی، این قانون را لغو کرده و به پنس اختیار دهد که در جلسه ۱۷ دی‌ماه شکست ترامپ در ایالت‌هایی را که در انتخابات ۱۳ آبان‌ماه نقشی اساسی داشتند، لغو کند.

این دادخواست به دنبال زیر سوال بردن نتایج انتخابات در آریزونا، جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین است، اگرچه بایدن در همه این ایالت‌ها با اختلاف کمی پیروز شده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان حقوقی انتظار دارند این دادخواست به نتیجه نرسد. جسیکا الریش، وکیل و نامزد سابق دموکرات‌ها برای کنگره آمریکا گفت که به نظر می‌رسد این پرونده «آخرین تلاش دور از ذهن طرفداران ترامپ برای برگرداندن نتایج انتخابات باشد.»

الریش در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز عربی افزود که این پرونده «خواستار تفسیر بی‌سابقه قانون اساسی است. اما فراتر از موضوعات رویه‌ای، اسناد مربوط به ادعاها اشتباه بوده و به راحتی قابل رد است.»

این در حالی است که جرمی کرنودل، قاضی فدرالی که در ایالت تگزاس به این پرونده رسیدگی می کند را ترامپ منصوب کرده است.

الریش اطمینان داد که «معاون رئیس‌جمهور در جلسه کنگره در ۱۷ دی‌ماه نقش محدودی خواهد داشت، زیرا همه ایالت‌ها آرای انتخاباتی خود را تایید کرده‌اند.»

از جمله دست اندرکاران این دادخواست کلی وارد است که رئیس حزب جمهوری‌خواه آریزونا است. او پیش از این سناتور ایالت بوده و ادعاهای ترامپ و متحدانش مبنی بر اینکه انتخابات ۲۰۲۰ با تقلب گسترده روبرو شده را با اغراق مطرح کرده است؛ اتهاماتی که همگی در دادگاه رد شد.

این دادخواست در مورد معاون رئیس‌جمهور در حالی ارایه می‌شود که پنس خود را تحت فشارهای فزاینده ترامپ و طرفدارانش برای استفاده استفاده نامناسب از نقش قانونی خود در پروتکل‌های عرفی انتخابات می‌بیند.

هفته گذشته، ترامپ با انتشار مجدد توییتی، پنس را به امتناع از تایید پیروزی بایدن دعوت کرد، در حالی که سی‌ان‌ان گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا نیز شکایت کرده که پنس در نبرد لغو شکست انتخاباتی ترامپ اقدامات کافی انجام نداده است.