کاهش کمک‌های سازمان ملل به پناهندگان فلسطینی در نوار غزه

هشدار نسبت به افزایش بی‌سابقه میزان فقر و تنگدستی در نوار غزه

تظاهرات فلسطینیان در اعتراض به کاهش کمک‌های غذایی سازمان ملل به پناهندگان فلسطینی در نوار غزه. عكس از:  AFP

در حالی‌که تداوم چالش‌های اقتصادی، بر وخامت وضعیت معیشتی ساکنان نوار غزه افزوده است، آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا) تصمیم گرفته است میزان کمک‌های غذایی خود را به خانواده‌های پناهندگان فلسطینی در نوار غزه کاهش دهد. اعلام این تصمیم، خشم بسیاری از افراد ذی‌نفع از کمک‌های یادشده را برانگیخت و شمار زیادی از این افراد در مقابل دفتر این سازمان دست به تظاهرات اعتراضی زدند.

به گفته ناظرانی که از ماهیت کار آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا) اطلاع دارند، این اقدام می‌تواند منجر به افزایش گرسنگی بیش از دو میلیون شهروند فلسطینی شود. این در حالی است که «اونروا» کمک‌هایی غذایی که شامل آرد، برنج و شکر می‌شود را کاهش داده و ارائه مواد دیگری که به عنوان کمک‌های ضروری طبقه‌بندی می‌شود را کاملا حذف کرده است. افزون بر آن، شمار زیادی از پناهندگان فلسطینی نوار غزه از لیست ذینفعان برنامه کمک‌های اضطراری این آژانس حذف شده اند.

البته کمک‌های آژانس «اونروا» مطابق به وضعیت اقتصادی ذینفعان به چند دسته طبقه‌بندی می‌شود، پناهندگان زیر خط فقر شدید و خانواده‌هایی که هیچ نان آوری ندارند، کوپن‌های زردی دریافت می‌کند که شامل کمک‌های بیشتری است، اما افراد زیر خط فقر، کسانی که درآمد اندکی دارند و کارگرانی که حقوق آنها کمتر از ۳۰۰ دلار است، کوپن‌های سفیدی دریافت می‌کنند.

به طور معمول، از یک میلیون و ۳۰۰ هزار پناهنده ساکن در نوار غزه، بیش از یک میلیون نفر آنها از کمک‌های برنامه اضطراری «اونروا» بهره‌مند می‌شوند، از این رقم حدود ۶۵۰ هزار نفر کوپن زرد و بقیه کوپن سفید دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رامی مدهون، مسئول بخش اطلاع‌رسانی در امور پناهندگان (وابسته به سازمان آزادی‌بخش فلسطین)، اظهار داشت که اقدامات انجام شده توسط «اونروا» شامل کاهش سبد غذایی کوپن‌های برنامه اضطراری و توقف پرداخت کمک به افرادی است که درآمد ثابت دارند؛ صرف‌نظر از این‌که درآمد آنها کمتر از حداقل دستمزد است. افزون بر آن، پناهندگان غیر مستقر در نوار غزه نیز از لیست ذینفعان حذف شدند و بیش از ۱۲۰ تن از کارمندان برنامه اضطراری نیز تهدید به اخراج شده اند.

وی افزود که «اونروا» کمک‌های غذایی خود را به بیش از ۵۰۰ هزار پناهجوی فلسطینی متوقف می‌کند، به این دلیل که این پناهندگان درآمد ثابتی دارند؛ چه این درآمد از طریق تشکیلات خودگردان فلسطین باشد، بدون این‌که مشغول به کار باشند، یا در موسسات و مشاغل آزاد کار کنند. البته این رقم حدود ۴۸ درصد از تعداد کل ذینفعان کمک‌های برنامه اضطراری را تشکیل می‌دهد. رامی مدهون خاطرنشان کرد که این گروه درآمد محدودی دارند و قادر به تأمین نیازهای زندگی خانواده‌هایشان نیستند.

با این حال، «اونروا» ادعا می‌کند که علاوه بر تلاش برای ارائه خدمات بهتر، این آژانس سعی دارد اصلاحات گسترده‌ای را در نهادهای وابسته به خود ایجاد کند.

عدنان ابوحسنه، مشاور رسانه‌ای آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا)، گفت که همه ساکنان نوار غزه در حال قرار گرفتن به سطح همسانی از فقر هستند و همین امر ما را وادار می‌کند تا از این پس میان فقر شدید و فقر مطلق تفاوت قائل نشویم و به سمت ارائه یک سبد غذایی واحدی برویم. وی افزود: همسان سازی کمک‌ها می‌تواند افراد نیازمندی دیگری را در فهرست ذینفعان قرار دهد.

البته «اونروا» سعی دارد با متوقف کردن طبقه‌بندی فقر و اتخاذ نظریه سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل  و مطابق با رویکرد جهانی که افراد دارای حداقل دستمزد را واجد شرایط دریافت سبد غذایی می‌داند، کار کند و در چارچوب اصلاحات، با همه نهادهای سازمان ملل متحد هماهنگ باشد.

ابوحسنه، تصمیم آژانس برای حذف برخی از کمک‌ها را انکار نمی‌کند و خاطرنشان می‌کند که این امر شامل افراد متوفی، کسانی که نوار غزه را ترک کرده اند، کارمندان آژانس، دولت و بخش خصوصی است و البته غیرمنطقی است که گروه‌های یادشده سبد غذایی دریافت کنند، در حالی‌که هزاران خانواده نیازمند وجود دارد که بدون داشتن نان آور، در عمق فقر و تنگدستی زندگی می‌کنند.

در حالی که آژانس معتقد است که مقررات و طرح جدید آن به سود پناهندگان است، اما رامی مدهون این اقدام را غیرعادلانه و تبعیض آمیز توصیف می‌کند و بدین باور است که متوقف کردن کمک به گروه‌های زیادی از افرادی که درآمد محدودی دارند بدون درنظرداشت وضعیت دشوار معیشتی آنها، یک اقدام چالش برانگیز است، به ویژه این‌که تا به حال هیچ اطلاعی در مورد شمار ذینفعان جدید در دست نیست که پیامدهای این اقدام مورد ارزیابی قرار گیرد.

ماتیاس شمالی، مدیر عملیات «اونروا» در غزه، در پاسخ به این موضوع گفت که آژانس با مقامات مربوطه برای به دست آوردن اطلاعات لازم به هدف مشخص شدن اشتغال پایدار و همچنین درآمد پایدار همکاری خواهد کرد و سعی دارد سبد غذایی را به بیشترین تعداد ممکن از پناهندگانی که وضعیت معیشتی آنها پیوسته رو به وخامت است، برساند.

با این حال، تصمیم «اونروا» برای کاهش شمار کارمندان آژانس که قرار است ۱۲۰ تن از کارمندانی که در برنامه اضطراری مشغول به کار هستند، وظایف خود را از دست بدهند، باعث نگرانی فلسطینی‌ها شده است و انتظار می‌رود افراد مزبور پیش از زمان تعیین شده، وادار به بازنشستگی شوند. اما ماتیس شمالی می‌گوید که ایجاد تغییرات در توزیع کمک‌های غذایی به منظور کاهش مشاغل نیست بلکه کارکنان خدمات امدادی در بخش‌های دیگر مشغول به کار می‌شوند.

با توجه به اصرار «اونروا» در لغو طبقه‌بندی فقر، رامی مدهون می‌گوید که در این صورت " آژانس باید به قوانین سازمان غذا که ارزش سبد غذایی که هر سه ماه یک بار توزیع می‌شود را ۳۵ دلار تعیین کرده است، متعهد باشد."

در واقع، آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا)، به پناهندگانی که زیر خط فقر شدید هستند و سبد غذایی زرد را دریافت می‌کنند، کمک‌هایی به ارزش ۲۰ دلار برای هر پناهنده را پرداخت می‌کند، در حالی‌که ارزش سبد غذایی سفید که به افراد زیر خط فقر توزیع می‌شود در حدود ۱۵ دلار تخمین زده می‌شود. در نتیجه، سبد غذایی ارائه شده توسط «اونروا»، با استاندارد سازمان ملل متحد که ارزش هر سبد را ۳۵ دلار تعیین کرده است مطابقت ندارد. در واکنش به این موضوع، ماتیس شمالی می‌گوید که هرچند «اونروا» با بحران مالی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند اما به توزیع کمک‌های غذایی خود که ارزش آنها در یک سال به ۹۵ میلیون دلار می‌رسد، متعهد خواهد بود.

© IndependentArabia