لیگ برتر نباید بیلبورد تبلیغاتی قمارخانه‌ها باشد

‌ یکی از سنت‌های بریتانیایی در تعطیلات کریسمس تماشای فوتبال در ورزشگاه است

از روز کریسمس تا ۳۰ دسامبر، هر روز یک مسابقه در لیگ برتر انگلستان انجام می‌شود- ANDREW BOYERS / POOL / AFP

تماشای فوتبال در ورزشگاه در تعطیلات کریسمس یکی از سنت‌های بریتانیایی است. سابقه این سنت به دوران ملکه ویکتوریا برمی‌‌گردد که آن زمان، کارگران تعطیلات مذهبی و غیرمذهبی را طی مراسمی عمومی جشن می‌گرفتند.

در میان همسایگان اروپایی ما‌، مسابقات کریسمس لیگ‌های انگلیس استثناء است. اگر هواداران بوندس‌لیگای آلمان، لالیگای اسپانیا یا سری آی ایتالیا بخواهند در روز بعد از کریسمس فوتبال تماشا کنند، باید فوتبال لیگ برتر را ببنند. هر روز تا ۳۰ دسامبر یک مسابقه در لیگ برتر انجام می‌شود.

موضوع دیگری هم هست که لیگ ما را از لیگ‌های دیگر متفاوت می‌کند. این موضوع که در قیاس با خود بازی‌ها تقدس کمتری دارد، گسترش حمایت مالی قمارخانه‌ها از مسابقات است. در این فصل، نیمی از باشگاه‌های لیگ برتر آرم یک قمارخانه بر روی پیراهن خود دارند. دو تیم هم هستند که نشان «اسپانسر» را روی آستین پیراهن‌شان دارند. این در تضاد با ایتالیا است که در سال ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از اصلاحات گسترده اقتصادی، دولت هرگونه تبلیغات برای محصول یا خدمت مربوط به قمار، از جمله حمایت مالی از تیم‌های ورزشی، را ممنوع کرد.

لوئیجی دی‌مایو، معاون نخست‌وزیر ایتالیا، در آن زمان گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم اجازه دهیم كه شهروندان به قمار تشویق شوند. این رذیلتی است فزاینده که در حال تبدیل شدن به یک بیماری واقعی است. در ایتالیا یک میلیون نفر در معرض خطرند؛ از جمله بسیاری از کودکان.»

به‌تازگی دولت اسپانیا نیز مواضع مشابهی درباره قمار اتخاذ کرده است. آلبرتو گارزون، وزیر امور مصرف‌کنندگان در دولت اسپانیا، گفت: «قمار باید مانند توتون و تنباکو تحت نظارت باشد. ما اینجا از تنظیم صنعت نساجی سخن نمی‌گوییم، بلکه از صنعتی صحبت می‌کنیم که بر سلامت عمومی تأثیر می‌گذارد.»

بر اساس مقررات جدید، تبلیغات قمار در اسپانیا فقط بین ساعت‌های یک تا پنج صبح در تلویزیون‌، رادیو و یوتیوب مجاز است. جوایز آن هم محدود به سقف ۱۰۰ یورو است، و از فصل آینده، قمارخانه‌ها مجاز نخواهند بود از تیم‌های ورزشی حمایت مالی کنند. در ماه نوامبر، آقای گارزون به باشگاه‌های لالیگا تا اوت ۲۰۲۱ فرصت داد تا به قراردادهای حمایت مالی با قمارخانه‌ها خاتمه دهند. نظر این است که این امر فرصت کافی برای «تضمین دوام اقتصادی همه طرف‌ها» را فراهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در بریتانیا، با وجود آگاهی از مقیاس این مساله، مدت‌هاست که دولتمردان کاری برای مقابله با آن نکرده‌اند. با این حال، تحقیقات موسسه اپسوس موری در اوایل سال جاری نشان داد که «قرار گرفتن منظم در معرض تبلیغات قمار می‌تواند با گذشت زمان دهنیت مردم را درباره قمار تغییر دهد و احتمال شرکت آن‌ها در قمار را در آینده افزایش دهد». از این بدتر، تحقیقات کمیسیون قمار حاکی از این است که ۴۵۰ هزار کودک ۱۱ تا ۱۶ ساله دست‌کم یک بار قمار کرده‌اند و ۵۵ هزار کودک هم‌اکنون به قمار کردن معتادند.

به نظر می‌رسد که حتی صنعت قمار نیز آسیب تماشای تبلیغات قمار برای کودکان را تصدیق می‌کند. این منطق پشت سر تصمیم داوطلبانه قمارخانه‌ها به توقف پخش تبلیغات از پنج دقیقه قبل از شروع بازی تا پنج دقیقه پس از پایان بازی است. اما هنگامی که نشان حمایت مالی قمارخانه‌ها روی پیراهن بازیکنان هست و تبلیغات دیجیتال و تبلیغات در ساعات دیگر همچنان مجاز است، مشکل حل نشده است.

یک مطالعه اخیر دانشگاه گلداسمیتز در لندن نشان می‌دهد که در هر یک صفحه در میان از مجله فوتبال «مچ او د دی» (Match of the Day)، آرم قمار وجود دارد و این تبلیغات کودکان را هدف گرفته است.

خوشبختانه دولت متعهد شده تا در بازبینی قانون قمار که به‌تازگی آغاز شده است، موضوع  تبلیغات قمار و پایان دادن به حمایت مالی قمارخانه‌ها از تیم‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

جدا از تأثیر آن بر سلامت عمومی و سلامت کودکانی که در حال تماشای لیگ برترند، به باور من تبدیل مسابقات به یک سری فرصت‌های دائمی برای شرط‌‌بندی، از لذت تماشای بازی‌ها هم می‌کاهد.

تماشای مسابقه فوتبال در فردای کریسمس و حمایت مالی قمارخانه‌ها از تیم‌ها، دو چیزی است که لیگ برتر را از لیگ‌های اروپایی متمایز می‌کند. اما امیدوارم این آخرین باری باشد که وقتی در تعطیلات کریسمس به تماشای فوتبال می‌نشینیم، بازیکنان مثل بیلبوردهای تبلیغاتی برای قمار‌خانه‌ها از جلو چشمان‌‌مان رد شوند.

 

مت زارب‌کازین مدیر سازمان «کلین آپ گمبلینگ» (پاکیزه‌سازی قمار) است که هماهنگی ائتلاف کارزارها علیه تبلیغات قمار را برعهده دارد.

© The Independent

بیشتر از ورزش