ادامه فعالیت تاجران ایرانی با وجود تعلیق صدور ویزای امارات

گردشگران ایرانی همچنان امکان سفر به امارات متحده عربی را ندارند، اما تاجران ایرانی مقیم امارات مشکلی ندارند

بیشترین مسافران این پروازها، بازرگانان، ایرانی‌های مقیم خارج کشور و مسافران ترانزیتی‌اند - RODGER BOSCH / AFP

با گذشت یک ماه از تعلیق صدور ویزای جدید امارات متحده عربی برای ایرانی‌ها، گردشگران ایرانی همچنان امکان سفر به این کشور را ندارند، اما پروازهای بین امارات و ایران متوقف نشده و تاجران ایرانی مقیم امارات در زمینه فعالیت و رفت‌وآمد میان دو کشور مشکلی ندارند. گفته می‌شود که صدور ویزای تجاری و کاری هم برای آن کشور سخت و محدود شده است، اما کسانی که از پیش ویزا داشته‌اند، مشکلی ندارند.

حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، ششم دی‌ماه به خبرگزاری ایسنا گفت که امارات درحال حاضر برای ایرانی‌ها ویزای گردشگری صادر نمی‌کند و صدور ویزای تجاری و کاری هم از طرف امارات، سخت و محدود شده است.

او افزود: «محدودیت تازه امارات روی سفر و رفت‌و‌آمد ایرانی‌های مقیم در آن کشور تاثیری نداشته و آن را محدود نکرده است.»

رفیعی با اشاره به فضای رقابتی که حضور هواپیمایی قطر در آسمان ایران ایجاد کرده و «منافعی که هواپیمایی امارات در ایران دارد»، توقف پروازهای این هواپیمایی به ایران را بعید دانست و گفت: «بیشترین مصرف‌کننده پروازهای این مسیر، تجار، ایرانی‌های مقیم در خارج از کشور و مسافران ترانزیتی هستند.»

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی و دبیرکل خانه اقتصاد ایران، نیز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد درباره توقف صدور ویزای امارات برای ایرانی‌ها و اثر آن بر تجارت بین دو کشور، گفت: «این موضوع تازگی ندارد و از بهمن ماه سال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا تقریبا صدور ویزا برای ایرانیان متوقف شد، ‌اما در حال حاضر رسانه‌ای شده است.» او افزود: «البته این قضیه تنها به کرونا ارتباط ندارد و امارات در این خصوص هنوز شفاف‌سازی نکرده است.»

دانشمند گفت که حتی برای افرادی که وقت مصاحبه سفارت امریکا هم دارند ویزای امارات صادر نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی این مساله بیشتر شبیه «تبلیغات سیاسی» است.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران این مساله را در فعالیت تاجرانی که دفتر کاری در امارات متحده عربی و اقامت این کشور را دارند، بی‌تاثیر دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز، پنجم آذرماه امسال گزارش داد که دولت امارات متحده عربی صدور ویزاهای جدید کار و گردشگری برای شهروندان کشورهای ۱۳ کشور ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، افغانستان، لیبی، یمن، سومالی، الجزایر، کنیا، عراق، پاکستان و تونس را از یک هفته پیش از آن متوقف کرده است. امارات متحده عربی درمورد دلایل این تعلیق صدور روادید توضیحی نداده است، اما خبرگزاری رویترز دلیل این تصمیم را به‌نقل از یک منبع آگاه، «نگرانی‌های امنیتی» اعلام کرد. بعضی رسانه‌ها نیز این موضوع را با سیاست «عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و اسراییل» مرتبط می‌دانند.

پس از امضای توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی، روابط گردشگری میان دو کشور برقرار شد و از هجدهم آبان‌ماه، هواپیماهای مسافربری حامل گردشگران اسرائیلی، پروازهای خود را به امارات متحده عربی آغاز کردند.

روند توقف صدور ویزای جدید، بر ویزای افرادی که از پیش روادید معتبر امارات متحده عربی داشته‌اند، تاثیری نمی‌گذارد؛ اما به گزارش خبرگزاری ایسنا، کارگزاران ویزا به افراد دارای مجوز اقامت در امارات متحده عربی و ویزای اقامتیِ مُهرشده، که تابعیت یکی از این ۱۳ کشور را دارند، توصیه می‌کنند اگر می‌خواهند از امارات متحده عربی خارج شوند و یا به این کشور بازگردند، حتما بررسی کنند که مشمول گزینه «بدون مانع برای سفر» باشند.

کشور امارات متحده عربی هم‌زمان با گسترش همه‌گیری ویروس کرونا و درنتیجه بسته‌شدن مرزها و تعلیق پروازها از آن کشور، صدور ویزای توریستی را متوقف کرد، اما از اوایل مهرماه سال جاری صدور ویزا برای گردشگران خارچی را از سر گرفت. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پس از بازگشایی مرزها و ازسرگیری محدود پروازهای هواپیمایی امارات به ایران (یک یا دو پرواز در هفته)، اعلام شد بخش ویزای سفارت امارات متحده عربی در تهران به درخواست‌های ویزا رسیدگی می‌کند؛ اما مدتی پس از اعلام این خبر، مرتضی قربانی، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، به آن خبرگزاری گفته بود که «سفارت امارات از زمان بازگشایی به درخواست‌های ویزا پاسخی نداده و عملا رسیدگی آن‌ها را برای اتباع ایرانی متوقف کرده است.»

بیشتر از اقتصاد