وکالت یک زندانی ربوده‌شده دیگر هم به وکیل تسخیری روح‌الله زم سپرده شد

مکان نگهداری جمشید شارمند همچنان به‌طور قطعی مشخص نیست

جمشید شارمهد، شهروند آلمانی-ایرانی ربوده‌شده و زندانی در ایران - تصویر برگرفته از رسانه‌های اجتماعی

غزاله شارمهد، فرزند جمشید شارمهد، شهروند دوتابعیتی ربوده‌شده و زندانی در ایران، می‌گوید وکیلی که برای دفاع از پدرش منصوب شده، همان وکیل تسخیری است که قوه‌قضاییه پیش‌تر به «دفاع» از روح‌الله زم گمارده بود که به‌تازگی اعدام شد. 

دختر این زندانی آلمانی- ایرانی در گفت‌وگویی با «کمپین حقوق بشر ایران» گفت که پدرش در مدت نزدیک به پنج‌ماهی که از ربوده‌شدنش می‌گذرد، تنها چهاربار با آن‌ها تماس تلفنی داشته است و مکان نگهداری او همچنان به‌طور قطعی مشخص نیست. او افزود که تاکنون هیچ‌کسی که مورد اعتماد خانواده باشد، موفق به ملاقات پدرش نشده است، نه وکیلی که خانواده انتخاب کرده باشد و نه هیچ فردی از کنسولگری آلمان در ایران. 

به گفته غزاله شارمهد براساس آن‌چه که پدرش در آخرین تماس تلفنی به آن‌ها گفته است، مقامات قضایی ایران اعلام کرده‌اند که دبیر دریابیگی بلوردی وکیل تسخیری پدرش خواهد بود.

دریابیگی پیش‌تر ازسوی قوه‌قضاییه به‌عنوان وکیل روح‌الله زم، روزنامه‌نگار مخالف حکومت جمهوری اسلامی، نیز معرفی شده بود. زم ساکن فرانسه بود و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، روز ۲۲ مهرماه سال ۹۸، او را طی عملیاتی در عراق ربودند. زم پس از بیشتر از یک‌سال حبس، روز ۲۲ آذرماه اعدام شد.  

در سال ۹۴ تبصره‌ای به ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری افزوده شد که براساس آن، متهمان سیاسی فقط می‌توانند از وکلای مورد تأیید رییس قوه قضاییه استفاده کنند و پس از آن، رؤسای قوه قضاییه در چند نوبت اسامی وکلای مورد تأیید خود در پرونده‌های سیاسی و امنیتی را اعلام کردند. 

براساس گزارش‌ها، دبیر دریابیگی یکی از فعال‌ترین وکلای مورد تأیید قوه قضاییه است و علاوه‌بر وکالت روح‌الله زم و جمشید شارمهد، در حال حاضر وکالت احمدرضا جلالی، زندانی ایرانی-سوئدی محکوم به اعدام و سام رجبی، از متهمان محیط‌زیستی را نیز برعهده دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غزاله شارمهد به کمپین حقوق بشر ایران گفت: «بعد از این‌که اعلام شد دریابیگی به‌عنوان وکیل پدرم انتخاب شده است، تنها کاری که می‌توانستم انجام دهم این بود که از پدرم بخواهم با وکلای تعیین‌شده ازسوی مقامات قضایی همکاری نکند». 

فرزند جمشید شارمهد همچنین گفت که خانواده توانسته‌اند با یک وکیل مستقل برای پیگیری پرونده جمشید شارمند توافق کنند، اما پیش از آبان‌ماه، وقتی وکیل به دادسرای اوین رفته، به او گفته‌اند که «چنین فردی در زندان اوین محبوس نیست و چنین پرونده‌ای اینجا وجود ندارد». به گفته او، وکیل در آبان‌ماه دوباره به دادسرای اوین مراجعه کرده و به او گفته‌اند «جمشید شارمهد در اوین محبوس است، اما تا پایان مراحل بازجویی اجازه ورود وکیل به پرونده وجود ندارد». 

غزاله شارمهد به «کمپین حقوق بشر ایران» گفت که پدرش در مکالمات تلفنی مدام می‌گوید «افرادی که من را دستگیر کرده‌اند می‌خواهند به من کمک کنند». فرزند جمشید شارمند از این موضوع و احتمال پیش‌بردن پرونده به‌شکلی مشابه پرونده روح‌الله زم، ابراز نگرانی کرده است.

جمشید شارمهد ۶۵ سال دارد و به گفته غزاله دخترش به بیماری پارکینسون مبتلاست.

مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران یازدهم مرداد ۱۳۹۹، اعلام کردند جمشید شارمهد، شهروند آلمانی-ایرانی و مدیر رادیو «تندر»، رسانه انجمن پادشاهی ایران در آمریکا، را دستگیر کرده و به ایران برده‌اند.

پس از آن رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران تصاویری را از او منتشر کردند که جمشید شارمند را در اختیار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نشان می‌داد و در آن‌ها درباره فعالیت‌های خود توضیح می‌داد.

اما با گذشت نزدیک به پنج ماه از بازداشت جمشید شارمهد، هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به‌طور مشخص اعلام نکرده‌اند که نحوه ربودن جمشید شارمهد به چه شکل بوده و جزئیات پرونده او نیز مشخص نیست.