دادگاه پاکستان، حکم آزادی متهم به قتل خبرنگار آمریکایی

خانواده دانیل پرل و دولت پاکستان به حکم دادگاه اعتراض کرده اند

پدر احمد عمر سعید شیخ پس از پایان دادرسی فرزندش در دادگاه - AAMIR QURESHI / AFP

دادگاه پاکستان رای به آزادی احمد عمر سعید شیخ داد. او متهم اصلی قتل دانیل پرل، گزارشگر آمریکایی است که در سال ۲۰۰۲ در این کشور به قتل رسید. 

شیخ به اتهام نقش داشتن در توطئه قتل آقای پرل به اعدام محکوم شد، اما اوایل سال جاری دادگاه عالی ایالت سند رای به برائت او و سه نفردیگر از متهمان این پرونده داد. این حکم با اعتراض بسیاری از ناظران از جمله خانواده دانیل پرل روبه‌رو شد و علیه آن به دادگاه استیناف شکایت بردند. دادگاه تصمیم گرفت تا صدور حکم دادگاه استیناف این چهار تن را همچنان در حبس نگاه دارد.   

اما روز پنجشنبه، دادگاه عالی سند، ضمن اشاره به این که دستور دولت مبنی بر ادامه حبس شیخ و سه محکوم دیگر غیرقانونی است، حکم پیشین را لغو کرد و دستور آزادی آن‌ها را صادر کرد.  

دادگاه حکم کرد که نه دولت محلی و نه مقامات فدرال حق ندارند شیخ و سه محکوم دیگر را که متهم به قتل پرل هستند، در حبس نگاه دارند. گفته می‌شود دولت ایالتی سند قصد دارد علیه حکم دادگاه عالی تقاضای تجدید نظر کند. 

کمیته حمایت از گزارشگر (سی پی جی) که نهادی غیرانتفاعی و مستقل با هدف ترغیب آزادی مطبوعات است، گفت که از پیگیری عدالت برای دانیل پرل حمایت می‌کند. «سی پی جی» در توییتی نوشت: «رهایی عمر شیخ و هم‌دستانش به خطراتی که متوجه گزارشگران در پاکستان است می‌افزاید.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیصل صدیقی، وکیل خانواده پرل گفت: «دستور بازداشت (شیخ و سه محکوم دیگر) لغو شده است.» او افزود عمر شیخ تا هنگام تکمیل روند استیناف آزاد خواهد بود اما اگر آن‌ها (شاکی) در لغو قرار برائت شیخ و هم‌دستانش پیروز شوند، آن‌ها بار دیگر به زندان بازگردانده خواهند شد.   

در این میان محمود اِی شیخ، وکیل عمر شیخ خواهان رهایی فوری موکلش شده است. 

حکم برائت صادره از دادگاه سند، به طور مستقل از طرف دولت پاکستان و خانواده دانیل پرل به چالش کشیده شده است. 

قرار است دادگاه عالی پاکستان بار دیگر در ۵ ژانویه در این مورد تشکیل جلسه دهد. آقای صدیقی می‌گوید انتظار دارد دادگاه عالی تا پایان ماه ژانویه در مورد تقاضای تجدید نظر در مورد حکم اخیر رای دهد.       

عمر شیخ در سال ۱۹۹۴ درهند و در ارتباط با ربودن گردشگران خارجی بازداشت شد، اما در دسامبر سال ۱۹۹۹ همراه با دو تروریست دیگر در مقابل رهایی هواپیمای ربوده شده متعلق به خطوط هوایی هند، مبادله شد. 

شیخ در ارتباط با قتل دانیل پرل به فریب گزارشگر وال استریت ژورنال، کشیدن او به یک ملاقات در کراچی در ژانویه ۲۰۰۲ و ربودن او محکوم شد. به دنبال این واقعه ویدیوی دلخراش بریدن سر آقای پرل به کنسولگری آمریکا ارسال شد. 

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان