حمله اسرائیل به مرکز توسعه موشک‌های بالستیک ایران در سوریه

این نخستین بار نیست که نیروی هوایی اسرائیل به منطقه مصیاف حمله می‌کند

Handout / SANA / AFP

شب گذشته، مردم روستاها و شهرهای جنوبی و مرکزی لبنان پرواز جنگنده‌های اف-۱۶ اسرائیلی را مشاهده کردند. دقایقی بعد رسانه‌های سوری خبر فوری مبنی بر تلاش نیروی پدافند هوایی ارتش عربی سوریه برای مقابله با موشک‌های کروز اسرائیلی در حال پرواز در نزدیکی صافیتا، روستایی واقع در جنوب شرق طارطوس دادند. در نهایت مشخص شد که نیروی هوایی اسرائیل بار دیگر مرکز تحقیقات، توسعه و ساخت موشک‌های بالستیک سوریه را در مصیاف با استفاده از موشک‌های کروز دلیله هدف قرار داده است.

در حالی که رسانه های دولتی سوریه اعلام کردند نیروی پدافند موشکی‌شان موشک‌های کروز دلیله پرتاب‌شده از جنگنده‌های اسرائیلی را شکار کرده‌اند، یک فیلم تهیه‌شده توسط مردم محلی در مصیاف نشان داد که شماری از موشک‌ها به هدفشان برخورد کرده‌اند که متعاقبا موجب آتش سوزی گسترده‌ای شده است. در نهایت مقامات دولتی سوریه هدف قرار گرفتن این مرکز را تایید کردند.

این نخستین بار نیست که نیروی هوایی اسرائیل به منطقه مصیاف حمله می‌کند تا مانع از توسعه و ساخت موشک‌های بالستیک توسط ایران در سوریه شود. از ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ تا به امروز نیروی هوایی اسرائیل در چهار نوبت چهار سایت اصلی مربوط به ساخت و توسعه موشک‌های بالستیک که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و همچنین معاونت جهاد و خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران اداره می‌شود را مورد هدف قرار داده است. 

تاسیسات توسعه و ساخت موشک‌های بالستیک مصیاف

همه چیز به سال ۱۳۸۸ بازمیگردد، زمانی که نیروی هوافضای سپاه پاسداران در کنار گروه صنعتی شهید باکری وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران پس از عقد یک قرارداد با وزارت دفاع سوریه ساخت مراکزی جهت توسعه و ساخت موشکهای بالستیک سوخت جامد از نوع فاتح-۱۱۰ و نمونه دیگری از آن با برد ۳۰۰ کیلومتر به نام ام-۶۰۰ تشرین را در منطقه مصیاف سوریه آغاز می‌کنند. هدف ایران از این کار کمک‌رسانی به سوریه بود تا بتواند توان موشکی خود را جهت مقابله با اسرائیل با استفاده از موشک‌های بالستیک سوخت جامد افزایش دهد و به زبان عامیانه آن را واکنش سریع کند. زیرا موشک‌های اسکاد موجود در سوریه سوخت مایع بوده و مدت زمانی سوختگیری آنها زمان برده و نگهداری آنها با سوخت ذخیره شده‌ در مخازنشان پس از دو روز خطرناک است.

یک مرکز تحقیقات دفاعی سوریه و سه پادگان ارتش عربی سوریه در اختیار معاونت جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران و سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع که گروه صنعتی شهید باکری، سازنده موشک‌های بالستیک سوخت جامد زیر مجموعه آن بود قرار گرفت. ساخت سوله‌ها و مراکزی مشابه به مراکز توسعه و ساخت موشک‌های بالستیک ایران که در منطقه خجیر واقع است در شمال، شمال شرق مصیاف آغاز شد. وزارت دفاع و نیروی هوافضای سپاه امیدوار بودند تا با استفاده از عوارض زمینی چون کوه‌های این منطقه از حملات اسرائیل به آنها جلوگیری کنند.

محل اقامت نیروهای ایرانی در یک پادگان سابق نیروی زمینی ارتش عربی سوریه در نزدیکی شهر مصیاف قرار داشت. این پادگان در سال‌های ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۸ مدتی جهت آموزش نیروها و شبه‌نظامیان خارجی سپاه قدس نیز مورد استفاده واقع شد. در ضلع شمال غربی این پادگان چند لابرتوار ساخت و مونتاژ سامانه‌های هدایت و کنترل موشک‌های بالستیک ایجاد شد.

پنج حمله نیروی هوایی اسرائیل به تاسیسات ساخت موشک در مصیاف

از تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ تا به امروز، نیروی هوایی اسرائیل پنج حمله هوایی به مراکز توسعه و ساخت موشکهای بالستیک در مصیاف به انجام رسانده است که حمله شب گذشته آخرین مورد آن است. در نخستین حمله صورت گرفته، مرکز ساخت و مونتاژ موشک‌های بالستیک در چهار کیلومتری شمال شرق مصیاف مورد هدف موشک‌های کروز دلیله واقع شد. در جریان این حمله، ۹ سوله با استفاده از حداقل ده موشک کروز منهدم شد که شامل حدود ۵۰ درصد از تاسیسات این مرکز بود.

پس از حمله هوایی نخست، تیم‌های مهندسی نیروی زمینی سپاه پاسداران با همکاری ارتش عربی سوریه کار ساخت تاسیساتی زیرزمینی جهت انتقال خط تولید و مونتاژ موشک‌های بالستیک به درون کوه‌های جنوب غربی مصیاف را آغاز کردند. متعاقبا حفاری دو تونل آغاز شد و ورودی تونل‌ها با پارچه و صفحات پلاستیکی پوشانده شد تا از دید ماهواره‌ها در امان بمانند. اما در نهایت موفق نشدند و این مسئله از دید نیروی دفاعی اسرائیل پنهان نماند. در نتیجه نیروی هوایی اسرائیل با استفاده از موشک‌های کروز دلیله در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ورودی این تونل‌ها را مورد هدف قرار داد.

در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۸، بار دیگر نیروی هوایی اسرائیل به منطقه مصیاف حمله کرد. در جریان این حمله، مرکز ساخت و مونتاژ سامانه های کنترلی و هدایتی موشک‌های بالستیک واقع در مجاورت پادگان محل اقامت نیروهای ایرانی دخیل در پروژه های موشکی سوریه هدف نیروی هوایی اسرائیل قرار گرفت. به علت وجود دو سامانه تازه تحویلی پدافند موشکی دوربرد اس-۳۰۰ پی ام-۲ نیروی پدافند هوایی ارتش عربی سوریه در نزدیکی منطقه مصیاف، نیروی هوایی اسرائیل از راکت‌های توپخانه‌ای هدایت دقیق هواپرتاب «رمپیج» استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تاریخ ۱۶ خرداد سال جاری نیز، نیروی هوایی اسرائیل یک حمله هوایی دیگر را به منطقه مصیاف به انجام رساند که این بار مرکز تحقیقات صنعتی سوریه که محل توسعه و طراحی موشک‌های بالستیک است مورد حمله جنگنده‌های اف-۱۶آی اسرائیلی و موشک‌های کروز دلیله‌شان واقع شد. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده در روز پس از حمله هوایی، سه سوله اصلی این مرکز با استفاده از حداقل ۷ موشک کروز دلیله مورد هدف واقع شدند.

در نهایت بامداد امروز، نیروی هوایی اسرائیل بار دیگر به یکی از تاسیسات ساخت و توسعه موشکهای بالستیک در مصیاف دست زده است. هنوز مشخص نیست کدام یک از این تاسیسات مورد هدف واقع شده‌اند، اما فیلم‌های منتشر شده از آتش‌سوزی عظیم در میان کوه‌های مصیاف حاکی از انهدام مواد منفجره و احتمالا مراکز تولید و یا انبار‌سازی سوخت جامد و یا سرهای جنگی موشک‌های در دست تولید در این مراکز است.

نیروی پدافند هوایی ارتش عربی سوریه، عاجز از دفع حملات اسرائیل به مصیاف

ایجاد مراکز توسعه و ساخت موشک‌های بالستیک در میان کوه‌های مصیاف نتوانسته است آنها را در برابر حمله‌های نیروی هوایی اسرائیل مصون کند. نیروی پدافند هوایی ارتش عربی سوریه نیز از ساقط کردن موشکهای کروز شلیک شده توسط جنگنده هافی اف-۱۶آی و دی نیروی هوایی اسرائیل عاجز است همان‌طور که در شب گذشته، ده‌ها فیلم تهیه شده توسط مردم محلی در نزدیکی طارطوس نشان داد که موشک‌های زمین به هوای ۵۶ئی-۶ شلیک شده از سامانه‌های پدافند موشکی پنتسیر اس۱ و اس۲ سوریه از ساقط کردن موشک‌ها عاجز بوده و در نهایت پس از رسیدن به حداکثر ارتفاعشان اقدام به خودکشی می‌کردند.

چندین عامل در عدم موفقیت نیروی پدافند ارتش عربی سوریه در مقابله با حملات هوایی اسرائیل به مصیاف دخیل است. نخست آنکه، موشک‌های کروز دلیله پس از شلیک از جنگنده‌های اسرائیلی در ارتفاع پست و در میان کوهها وارد حریم هوایی سوریه می‌شوند که مورد هدف قرار دادن آن توسط موشک‌های زمین به هوای ۵‌وی ۵۵آر سامانه‌های پدافند موشکی اس-۳۰۰ پی‌ام-۲ ممکن نیست. سامانه‌های پنتسیر اس۱ و اس۲ سوریه نیز اگرچه ممکن است موفق به انهدام شمار اندکی از موشک‌های کروز شلیک‌شده به سمت مصیاف شوند، اما در نهایت به علت تعدد موشک‌های کروز اسرائیلی و تعداد کم سامانه‌های پنتسیر اس۱ئی و اس۲ و همچنین جنگ الکترونیک نیروی هوایی اسرائیل از ساقط کردن همه موشک‌ها عاجز می‌مانند.