نام‌گذاری حیاط سفارت آمریکا در اورشلیم به نام جرد کوشنر

کوشنر یکی از شخصیت‌های اصلی در عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای خاورمیانه است

سفر سال ۲۰۱۷ جرد کوشنر و ایوانکا ترامپ به اسراییل- THOMAS COEX / AFP

سفارت آمریکا در اورشلیم حیاط مرکزی خود را در بزرگداشت تلاش‌های دیپلماتیک جرد کوشنر به نام او تغییر نام داده است. 

به گزارش جروزالم پست، آقای کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید و داماد رئیس جمهور ترامپ، روز دوشنبه در مراسم رونمایی از این لوح بر دیوار حیاط سفارت حضور یافت. 

این لوح به افتخار تلاش‌های آقای کوشنر به نمایندگی از رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و خاورمیانه نصب شده است. 

سفیر ایالات متحده در اسرائیل دیوید فریدمن که از این لوح افتخار رونمایی کرد، آقای کوشنر را برای «پشتکار تقریباً فوق‌طبیعی در دستیابی به صلح» ستود. 

به گزارش جروزالم پست آقای فریدمن گفت: «هر کسی که از این حیاط عبور می‌کند، باید بداند که این جا یک مکان صلح است و جایی است که صلح را برای یک منطقه آشفته به ارمغان آورده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کوشنر در کاخ سفید مسؤولیت‌های فراوانی داشته است. این مسؤولیت‌ها از تلاش برای حل بحران اعتیاد به قرص‌های مسکن تا نظارت بر پاسخ فاجعه‌بار دولت آمریکا به ویروس کرونا را شامل می‌شود. 

این مرد ۳۹ساله یکی از شخصیت‌های اصلی در عادی‌سازی روابط اسرائیل با مراکش، امارات متحده عربی، بحرین و سودان و کاهش تنش با دیگر کشورهای خاورمیانه است. 

با این حال، دولت ترامپ و تلاش‌های کوشنر به دلیل ‌عدم ‌بی‌طرفی در مناقشه اسرائیل و فلسطین مورد انتقاد قرار گرفته است. انتقاد این است که دیدگاه دلسوزانه‌تری نسبت به اسرائیل دارند. 

در سال ۲۰۱۷ دولت آمریکا، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور انتقال سفارت آمریکا را به این شهر صادر کرد. این تصمیم بسیار بحث‌برانگیز، ناقض هفت دهه سیاست خارجی ایالات متحده بود. 

فلسطینی‌ها که شرق اورشلیم را به عنوان پایتخت کشور آینده خود تصور می‌کنند، با انتقاد از این تصمیم، آن را نقطه پایانی بر فرآیند صلح معرفی کردند. 

انتصاب آقای کوشنر از سوی دونالد ترامپ برای هدایت روند صلح در خاورمیانه به دلیل ‌عدم داشتن هرگونه تجربه سیاسی یا دیپلماتیک او، مورد انتقاد قرار گرفته بود. 

اوایل سال ۲۰۲۰، آقای کوشنر از طرح صلح خود رونمایی کرد. این طرح اورشلیم را کاملا در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد و فلسطینی‌ها را از داشتن یک کشور مستقل محروم می‌کند. 

اسرائیل از این طرح حمایت کرد اما فلسطین بلافاصله آن را به عنوان «معامله توطئه‌آمیز» رد کرد. فلسطینی‌ها در شکل دادن به این طرح هیچ گونه مذاکره‌ای با دولت ترامپ انجام نداده‌اند. 

سازمان‌های منطقه‌ای دیگر مانند اتحادیه عرب با ۲۲ عضو و سازمان همکاری اسلامی با ۵۷ عضو نیز این طرح را رد کرده‌اند. 

این احتمال وجود دارد که دولت بایدن از این سیاست برای عادی‌سازی روابط اسرائیل با جهان عرب، در ازاء شناسایی ادعای ارضی مراکش و فروش جت‌های نظامی آمریکایی به کشورهای خلیج فارس، رو برگرداند. 

© The Independent

بیشتر از جهان