صدور ۱۵ عفونامه و پنج تخفیف مجازات از سوی ترامپ

منتقدان دونالد ترامپ صدور این عفونامه‌ها را سوءاستفاده از اختیارات رییس جمهوری می‌دانند

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و ملانیا ترامپ همسر رییس جمهور- MANDEL NGAN / AFP

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته چندین عفونامه صادر کرد. این عفونامه‌ها مربوط به پرونده تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶، پیمانکاران شرکت امنیتی بلک‌واتر و تنی چند از سیاستمداران جمهوری‌خواه است. 

در آن چه منتقدان رئیس جمهور سوءاستفاده از اختیارات وی در کمتر از ۳۰ روز پیش از ترک کاخ سفید می‌خوانند، اعلام شد که رئیس جمهور ترامپ در مجموع ۲۰ عفونامه و تخفیف مجازات صادر کرده است. 

کاخ سفید در بیانیه‌ای که شامگاه سه‌شنبه صادر شد، اعلام کرد: «امروز، رئیس جمهور، دونالد ترامپ به ۱۵ نفر عفو کامل اعطا کرد و بخشی از مجازات پنج نفر دیگر را تخفیف داد.» 

جورج پاپادوپولوس، از مشاوران سیاست خارجی ستاد انتخاباتی آقای ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود که به جرم اظهارات دروغ به مقامات فدرال در تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات آن سال از طرف رابرت مولر، خود را گناهکار دانسته بود. 

یکی دیگر از موارد عفو کامل متعلق به الکس ون در زوان است. وی وکیلی است که به اتهامی مشابه در سال ۲۰۱۸ مقصر شناخته شده بود. 

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که آقای ترامپ برای سه عضو سابق جمهوری‌خواه کنگره؛ دانکن هانتر از کالیفرنیا، کریس کالینز از نیویورک و استیو استاکمن از تگزاس عفونامه صادر کرده است. 

به گزارش نیویورک تایمز، آقای هانتر در فاصله یک‌ماهه تا مجازات حبس ۱۱ ماهه خود قرار داشت. وی در سال ۲۰۱۹ به اتهام سوءاستفاده از بودجه ستاد انتخاباتی خود مجرم شناخته شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کالینز که از نخستین اعضای کنگره بود که از نامزدی آقای ترامپ حمایت نمود، پس از اعتراف به اظهارات دروغ در تحقیقات اف‌بی‌آی و توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری در اوراق بهادار، در حال گذراندن یک دوره حبس ۲۶ ماهه بود. 

به گزارش نیویورک تایمز، آقای استاکمن نیز در سال ۲۰۱۸ به اتهام کلاهبرداری و پولشویی محکوم شد و در حال گذراندن مجازات حبس ۱۰ساله بود. 

با بخشش آقای پاپادوپولوس، آقای ترامپ بار دیگر تحقیقات مشاور ویژه رابرت مولر را درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، هدف حمله قرار داد. این بخشی از تلاش گسترده رئیس جمهور برای خنثی کردن نتایج این تحقیقات است که برای چندین نفر از نزدیکان آقای ترامپ مجازات کیفری به بار آورده است.  

ماه گذشته، آقای ترامپ، مشاور سابق امنیت ملی مایکل فلین را که دو بار به دروغگویی به اف‌بی‌آی اعتراف کرده بود، عفو کرد. چند ماه پیش، وی حکم راجر استون، یکی دیگر از نزدیکانش را چند روز قبل از حضور او در زندان تخفیف داد. 

در حالی که تنها ۲۹ روز تا تحلیف جو بایدن به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور باقی مانده است و تعداد جان‌باختگان بیماری کرونا در آمریکا به بیش از ۳۲۰ هزار نفر رسیده است، با صدور این عفونامه‌ها آقای ترامپ به غفلت از حکومت‌داری متهم شده است. 

در عین حال، وی در تلاش برای لغو پیروزی آقای بایدن، کند کردن روند انتقال قدرت و استفاده از اختیارات ریاست جمهوری همچنان ثابت‌قدم باقی مانده است. 

همچنین چهار پیمانکار سابق دولت که در قتل عامی در سال ۲۰۰۷ در بغداد بیش از دوازده غیرنظامی عراقی را کشته بودند، مورد بخشش قرار گرفتند. آن حادثه موجی از اعتراض‌های بین‌المللی را درباره استفاده از محافظان خصوصی در یک منطقه جنگی موجب شده بود. 

طرفداران نیکلاس اسلاتن، پل اسلو، ایوان لیبرتی و داستین هرد، پیمانکاران سابق شرکت بلک‌واتر ورلدواید، با استدلال درباره گزاف بودن مجازات آن‌ها و نقض شواهد در تحقیقاتی که به محکومیت آن‌ها انجامیده بود، خواهان عفو آن‌ها بودند. این چهار نفر در حال طی محکومیت‌ حبس طولانی بودند. 

در تنظیم این گزارش از گزارش‌های آسوشیتدپرس استفاده شده است

© The Independent

بیشتر از جهان