گشت ماموران گمرک فرانسه در قطارهای لندن-پاریس

فرانسه و بریتانیا هنوز درمورد چگونگی انجام بازرسی‌های گمرکی بعد از برگزیت به توافق نرسیده‌اند

از اول ژانویه ماموران گمرک فرانسه به‌طور موقت در قطارهای یورواستار مسیر لندن به پاریس گشت‌زنی می‌کنند- Sem VAN DER WAL / ANP / AFP

بعد از پایان یافتن دوره انتقالی برگزیت، ماموران گمرک فرانسه به‌طور موقت در قطارهای یورواستار مسیر لندن به پاریس گشت‌زنی خواهند کرد تا بر کالاهای ورودی به اتحادیه اروپا نظارت کنند. این در حالی است که فقط چند روز کاری تا پایان عضویت بریتانیا در بازار و گمرک واحد اروپایی باقی مانده است و مذاکرات درباره توافق تجاری آینده بین بریتانیا و اتحادیه اروپا بدون حل شدن مسائل مهم همچنان در این آخر هفته ادامه دارد.

اولیویه دوسوپت، وزیر مسئول گمرک‌ فرانسه، در گفت‌وگو با تایمز مالی گفت که مقام‌های رسمی هنوز در مورد چگونگی انجام بازرسی‌های گمرکی در دوران بعد از برگزیت با مقام‌های بریتانیا به توافق نرسیده‌اند. او درگفت‌وگو با این روزنامه افزود: «مذاکرات بین مقام‌های فرانسه و بریتانیا در مورد حضور رسمی گمرک فرانسه در نقاط مسافرگیری در خاک بریتانیا در حال انجام است. تا وقتی‌که به توافق برسیم، ما اقدام‌های دیگری مثل بازرسی درون قطارها را انجام خواهیم داد.»

یورواستار هم در تازه‌ترین اطلاع‌رسانی خود به مسافران اعلام کرد که خود را برای تغییرات آماده کنند و برای مثال توجه داشته باشند که گذرنامه‌هایشان باید شش ماه اعتبار داشته باشد. این شرکت همچنین هشدار داد مقررات گمرکی جدیدی «احتمالا وضع می‌شود» و خود مسافران باید ضوابط و مقررات کالایی را رعایت کنند. در بیانیه این شرکت آمده است: «مقام‌های گمرکی فرانسه و بلژیک برای انجام بازرسی در برخی از قطارهای ما حضور خواهند یافت و مسافران به مقصد لیل، آمستردام یا روتردام باید در محل مشخصی، کالاهای همراه خود را اعلام کنند.»

یورواستار همچنین به مشتریان خود گوشزد کرده است که به تهیه بیمه سفر توجه داشته باشند زیرا کارت‌های بیمه بهداشت اروپا (ای‌اچ‌آی‌سی) بعد از ۳۱ دسامبر اعتبار نخواهد داشت. این شرکت به مسافران توصیه کرد که «اندکی زودتر از معمول» در ایستگاه حاضر شوند تا برای عبور از جایگاه بازرسی‌های امنیتی و بررسی گذرنامه وقت، کافی داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از سخنان آقای دوسوپت، کارگروه برگزیت در مجلس بریتانیا هم هشدار داده بود که تاخیرهای دولت در آماده‌سازی کشور برای شرایط بعد از دوره گذار در تاریخ ۳۱ دسامبر، شهروندان و شرکت‌ها را با خطر «بدترین آغاز» سال نو مواجه کرده است. در گزارش این کارگروه آمده است که با توجه به آن‌که فقط هفت روز کاری تا پایان عضویت بریتانیا در بازار و گمرک واحد اروپایی باقی مانده است، «نگرانی‌های عمده‌ای» در مورد چگونگی مقررات مرزی وجود دارد.

هیلاری بن، رییس این کارگروه گفت: «دولت هنوز نمی‌تواند در مورد آنچه در تمام حوزه‌های تحت تاثیر مذاکرات رخ خواهد داد به شرکت‌ها، تجار و شهروندان اطلاعات قطعی بدهد، ولی با توجه به آن‌که مقررات بازار واحد و اتحاد گمرکی را پشت سر می‌گذاریم، هر چه که رخ دهد از اول ژانویه به بعد، شرکت‌های صادرکننده به اتحادیه اروپا با موانع اداری بیشتر، برگه‌های ناآشنا و هزینه‌های اضافی مواجه خواهند بود. پیشرفت‌هایی صورت گرفته است و برای مثال از توافق در مورد اجرای توافقنامه ایرلندشمالی خوشحالیم.  اما نگران عواقب شرایطی هستیم که در آن کامیون‌ها اوراق درست نداشته باشند، ترافیک در مرزها دچار اختلال شده باشد و امنیت بریتانیا به‌خاطر نبود دسترسی به بانک اطلاعاتی نیروی انتظامی اتحادیه اروپا به خطر بیفتد.»

© The Independent

بیشتر از جهان