برگزیت: پیش از جدایی، چه مسائلی مانده که حل شود؟

بریتانیا نمی‌خواهد که این محدودیت‌ها دست‌وپایش را ببندند

طرفداران جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، ژانویه ۲۰۲۰- DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

مقام‌ها در دو سوی مذاکرات تجاری مربوط به برگزیت از پیشرفت اندک در هفته‌های اخیر علی‌رغم مذاکرات فشرده، شکایت دارند.  

آن چه در ذیل می‌آید مسائل دشوار مذاکرات و نکاتی است که جلوی رسیدن به توافق را می‌گیرند:  

حکومت‌داری 

 این مساله، پرسشی است درباره نحوه اجرای هر قراردادی که امضا شود. مذاکره‌کنندگان از همان ابتدا این را به عنوان یک مساله ذکر می‌کردند و اصرار اتحادیه اروپا برای ایفای نقش دیوان عدالت مشکلی آشکار برای طرف بریتانیایی بود.  

در حالی که برای مدت کوتاهی به نظر می‌رسید هر دو طرف ممکن است درباره این پرسش به توافق برسند اما پس از تصمیم بوریس جانسون به تلاش و بازنویسی توافق خروج سال گذشته، این مساله بار دیگر سربرآورده است. حال اگر بریتانیا تصمیم بگیرد که برای نقض دوباره قانون بین‌الملل تصمیم بگیرد، این بروکسل و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که به دنبال سازوکاری محکم برای اجرای توافق خواهند بود.  

صید ماهی

مساله ماهیگیری به دلیل بار سیاسی که دارد، دشوار است. تصور عمده بر این است که به بریتانیا تحت سیاست مشترک ماهیگیری اتحادیه اروپا، یک توافق خام ارائه شده است و بریتانیایی‌ها به دنبال یک توافق جدید برای اصلاح آن هستند.  

آن چه که در این میان بسیار دشوار است این است که عبارات فنی مانند «ثبات نسبی» و «مجوز صید کامل» در واقع یک زمینه مناسب برای این پرسش را فراهم می‌آورند: چه کسی بیشتر ماهی صید می‌کند و چه کسی کمتر؟ 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر ماهیگیران بریتانیایی ماهی بیشتری بگیرند به این معنی است که کشورهایی چون فرانسه، ماهی کمتری می‌گیرند. این بدین معنی است ماهیانی که در حال حاضر آبزیان محیط‌های ساحلی هستند، دیگر وجود نخواهند داشت. امانوئل مکرون به ویژه گفت که حاضر نیست ماهیگیران فرانسوی را بفروشد.  

نکته‌ای که در این میان باید مد نظر داشت این است که اگر چه هیچ معامله‌ای برای بریتانیا زیان‌بارتر از این نیست، اما درباره ماهیگیری، این ماهیگیران فرانسوی و دیگر کشورها هستند که امکان دسترسی را به برخی آب‌ها نخواهند داشت. 

زمین بازی برابر

بحث اتحادیه اروپا برای یک زمین بازی برابر این است: شما می‌خواهید که ما بازارهایمان را به روی کسب‌وکارهای شما باز کنیم. برای رسیدن به این منظور، باید تضمین کنید که به استانداردهای بالا و روابط بالایی که ما برقرار کرده‌ایم پایبند خواهید بود، در غیر این صورت قیمتی کمتر از رقبای ما ارائه می‌کنید و به اقتصاد ما آسیب خواهید زد و ما چرا باید چنین بلایی سر خودمان بیاوریم؟ 

با آن که در اختلاف بر سر این موضوع گاهی مبالغه می‌شود، اما پرسش بر سر درجه اختلاف میان آن‌هاست و نه بر سر اصول- هر دو طرف در مساله قوانین کمک‌های دولتی گیر کرده‌اند، که بریتانیا به طور سنتی موافق آن‌ها بوده است.  

با این حال، بریتانیا می‌خواهد گزینه‌های خود را باز نگه دارد و نمی‌خواهد که این محدودیت‌ها دست‌وپایش را ببندند. تا قبل از نشست شورای اروپا در ماه اکتبر، نشانه‌هایی از برخی تحرک‌ها درباره این موضوع دیده می‌شد، اما از آن زمان به این سو همه چیز راکد بوده است.

© The Independent

بیشتر از جهان