پیامد زمین‌گیری مکس ۷۳۷ برای پرواز‌های ارزان در اروپا

رایان‌ایر پرواز این مدل از بویینگ را از زمستان متوقف می‌کند

هواپیمایی رایان ایر قصد دارد پروازهای خود را لغو کند و از ماه نوامبر دفاتر زیان‌ده فرودگاهی خود را تعطیل کند. مسافرانی که پیش از این بلیط‌های خود را برای فصل زمستان رزرو کرده بودند باید به دنبال پروازهای جایگزین باشند.

بزرگترین شرکت هواپیمایی با بلیط‌های مقرون به صرفه و ارزان قیمت در اروپا می‌گوید، زمین‌گیر شدن جهانی هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس این شرکت را مجبور کرده است تا برای زمستان آتی و تابستان سال ۲۰۲۰ سرعت « رشد ظرفیت خود را آهسته» کند.

بر خلاف برخی از ناظران، رایان ایر معتقد است که این مدل از هوپیماها پیش از پایان سال برای خدمت رسانی به مسافران باز خواهند گشت. اما این شرکت هواپیمایی یک سفارش منحصر به فرد و با ظرفیت بالا از این هواپیما به نام مکس ۲۰۰ را داده است. رایان ایر تخمین می‌زند که این مدل هواپیمای متفاوت پیش از صدور گواهی پرواز به دو ماه زمان بیشتر نیاز دارد.

رایان ایر از این مدل جدید مکس، ۲۱۰ فروند سفارش داده است. احتمال داشت که در ماه مِی ۲۰۱۹ این هواپیماها پرواز خود را شروع کنند، اما پیش از زمین‌گیر شدن هواپیماهای دیگر در ماه مارس، هیچ یک از سفارشات جدید تحویل این شرکت نگردید.

در دو حادثه مرگبار بوئینگ ۷۳۷ مکس، در ماه‌های اکتبر ۲۰۱۸، و مارس ۲۰۱۹، مجموعاً ۳۴۶ نفر کشته شدند.

تحقیقات نشان داد که خلبانان هر دو هواپیما در برابر سیستم ضد افت سرعت معروف به ( اِم سی اِی اِس)، که دماغه هواپیما را بر اساس دریافت اطلاعات اشتباه از حس‌گرها به سمت پایین می‌کشاند، نتوانستند کاری انجام دهند.

بوئینگ در حال حاضر در حال کار بر روی بهبود سیستم ایمنی این هواپیما است، و تنظیم کنندگان مقررات جهانی از نزدیک در حال نظارت بر تغییرات در این سیستم هستند.

مایکل اولری، مدیر اجرایی رایان ایر گفت:« بوئینگ امیدوار است تا ماه سپتامبر بسته گواهی‌های مربوطه برای قانون‌ گذاران ارسال شود تا در مدت زمان کوتاهی پس از آن این هواپیما به خدمت رسانی ادامه دهد. ما معتقدیم تاخیر چند ماهه این طرح تا اواخر ماه دسامبر می‌تواند عاقلانه باشد. رایان ایر انتظار دارد تا دو ماه پس از برگشت مدل ۷۳۷ مکس به خدمت رسانی، مدل مکس ۲۰۰ برای خدمات پروازی تاییدیه خود را بگیرد.»

این شرکت هواپیمایی امیدوار است اولین هواپیمای مکس ۲۰۰ خود را در ماه ژانویه یا فوریه ۲۰۲۰ تحویل بگیرد.

اما رایان ایر نمی‌تواند تمام سفارشات عقب افتاده خود را یکجا تحویل بگیرد. هر ماه فقط می‌تواند ۶ یا ۸ هواپیما را تحویل بگیرد.

این شرکت هواپیمایی می‌گوید: «این دیرکرد تحویل هواپیماها ما را مجبور می‌کند تا تعدادی از دفاتر خود را برای برنامه زمستانی ۲۰۱۹ و همینطور تابستان ۲۰۲۰ تعطیل کنیم. ما یک سری از گفتگو‌ها را با فرود‌گاه‌های خود شروع کرده‌ایم تا مشخص کنیم تحت تاثیر این دیرکرد‌های کوتاه مدت، کدامیک از دفاتر زیان‌ده و یا دارای عملکرد ضعیف خود را از ماه نوامبر ۲۰۱۹ باید تعطیل کنیم.»

در زمستان ۱۸-۲۰۱۷، رایان ایر به دلیل کمبود خلبان هزاران پرواز خود را لغو کرد.

مسافرانی که پرواز آنها لغو شده است می‌توانند از این شرکت هواپیمایی درخواست کنند تا اگر رایان ایر گزینه‌های مناسب دیگری ندارد، با دیگر خطوط هوایی پروازهای جایگزین را برای آنها رزرو نماید.

رایان ایر گفته است که دیرکرد در تحویل هواپیماهای سفارشی نرخ رشد این شرکت در تابستان ۲۰۲۰ را از ۷ درصد به ۳ درصد کاهش خواهد داد.

بر اساس اعلام این شرکت:« رایان ایر با بوئینگ و آژانس امنیت هوایی اروپا برای بهبود در وضعیت تاخیر در تحویل این هواپیماها در طول زمستان ۲۰۲۰ همکاری می‌کند، تا اینکه ما نرخ رشد خود را در تابستان ۲۰۲۱ به سطح معمولی برسانیم.»

تصاویر گرفته شده در کارخانه بوئینگ در شهر رنتون، واشینگتن، هواپیمای جدید رایان ایر را نشان می‌دهد که به جای «۷۳۷ مکس» با عنوان «۸۲۰۰ ۷۳۷» علامت گذاری شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان