واکنش مجلس به قطعنامه پارلمان اروپا: شایستگی انتقاد از ایران را ندارید

پارلمان اروپا ۲۷ آذر قطعنامه‌ای را در محکومیت اعدام روح‌الله زم و حبس نسرین ستوده با اکثریت آرا به تصویب رساند

مجلس شورای اسلامی ایران- ICANA NEWS AGENCY / AFP

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با صدور بیانیه‌ای به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا در محکومیت نقض حقوق بشر و آمار بالای اعدام در جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد و آن را مداخله در امور داخلی کشور دانست.

این بیانیه که هفت بند دارد و جمعه شب در تارنمای خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، «خانه ملت»، منتشر شد، قطعنامه پارلمان اروپا را «مضحک» دانسته است و می‌‌گوید که با هدف حمایت از «مجرمان علیه امنیت ملی» ایران صادر شده است.

پارلمان اروپا روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا به تصویب رساند که در آن به شدت از جمهوری اسلامی ایران به دلیل حبس نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر، و ادامه آن، و همچنین اعدام روح‌الله زم، روزنامه‌نگار ایرانی، انتقاد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از سکوت پارلمان اروپا در برابر ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس که سال گذشته توسط آمریکا در نزدیکی بغداد کشته شد، انتقاد کرد و آنها را متهم به حمایت از گروه‌های تروریست و تجزیه‌طلب کرده است.

اعضای کمیته در بیانیه خود ادعا کرده‌اند که کشورهای غربی «سوابق منفی و تاریکی» در حمایت از به گفته آنها «تروریست‌ها و دیکتاتورها و جنگ طلب‌ها و آدم کش‌ها» دارند و از این رو به عقیده آنها شایستگی انتقاد از عملکرد ایران را ندارند.

نمایندگان پارلمان اروپا در قطعنامه خود از مسئول سیاست خارجی و کلیه اعضای اتحادیه اروپا خواسته‌اند که برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی زندانی متهم به جاسوسی برای اسرائیل، فورا اقدام کنند.

قطعنامه پارلمان اروپا یک روز پس از تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت «نقض سیستماتیک و خطرناک حقوق بشر» و آمار بالای اعدام در ایران تصویب شد.