قطعنامه پارلمان اروپا در محکومیت اعدام روح‌الله زم و حبس نسرین ستوده

اتحادیه اروپا از تهران خواست به رویه اعتراف‌گیری اجباری و پخش تلویزیونی آن پایان دهد

قطعنامه با ۶۱۴ رأی موافق در برابر ۱۲ مخالف و ۶۳ ممتنع به تصویب رسید- Kenzo Tribouillard/Pool via REUTERS

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه به قطعنامه‌ای رأی مثبت دادند که در آن از جمهوری اسلامی ایران به دلیل حبس نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر و اعدام روح‌الله زم روزنامه‌نگار ایرانی، به شدت انتقاد شده است.

در این قطعنامه، که با ۶۱۴ رأی موافق در برابر ۱۲ مخالف و ۶۳ ممتنع به تصویب رسید، از مسئولان ایرانی خواسته شده است فورا و بدون قید و شرط خانم ستوده را آزاد و اجازه دهند خدمات پزشکی مورد نیاز را دریافت کنند.

پارلمان اروپا همچنین اجرای حکم اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، را که در فرانسه به عنوان پناهنده اقامت داشت و سپاه پاسداران سال گذشته از بازداشت او در عراق و انتقالش به ایران خبر داد، محکوم کرده است.

آقای زم تیر ماه امسال در دادگاه انقلاب به سیزده مورد از جمله «فساد فی‌الارض» متهم و به اعدام محکوم شد. این حکم روز هجدهم آذر از سوی دیوان عالی کشور تأیید و در نهایت بامداد شنبه ۲۲ آذر در تهران به اجرا درآمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود اطلاعات سپاه با هک ایمیل دفتر آیت‌الله علی سیستانی با روح‌الله زم ارتباط برقرار و او را با فریب به عراق کشانده و دستگیر کرده است. این موضوع انتقادهایی از این مرجع شیعه ساکن در عراق را به دنبال داشت.

دفتر آیت‌الله سیستانی پس از مدت‌ها سکوت روز پنجشنبه واکنش نشان داد و با اشاره به این که هیچ گونه اطلاعی از آمدن آقای زم به عراق نداشته است، اعلام کرد که از مقام‌های ایرانی خواسته شده در این مورد توضیح دهند.

سخنگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن محکومیت اعدام زم، به موضوع «اعترافات اجباری» در ایران نیز اشاره کرد و از تهران خواست به رویه اعترافگیری اجباری و پخش تلویزیونی آن پایان دهد.

در قطعنامه امروز پارلمان اروپا همچنین به اعدام نوید افکاری کشتی‌گیر ایرانی و از معترضان مرداد ۱۳۹۷ در شیراز، که ۲۲ شهریور ماه به اتهام محاربه و قتل یک مامور امنیتی اعدام شد، اشاره و آن را محکوم کرده است.

این قطعنامه از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همه کشورهای عضو این بلوک اروپایی نیز خواسته است که فورا دست به کار شده و مانع اجرای حکم احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی زندانی در ایران، شوند.

قطعنامه پارلمان اروپا یک روز پس از تصویب قطعنامه مشابهی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که از «نقض سیستماتیک و خطرناک حقوق بشر» و آمار بالای اعدام در ایران انتقاد کرده است، تصویب می‌شود.