شورای همکاری خلیج فارس مواضع قطر را قبل از تحلیف بایدن می‌سنجد

برگزاری نشست این شورا در ریاض نشان از تمایل عربستان سعودی به سنجش مواضع دوحه دارد

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در نشست شورای همکاری‌های خلیج فارس، سال ۲۰۱۹ - BANDAR AL-JALOUD / SAUDI ROYAL PALACE / AFP

تحلیلگران حوزه خلیج فارس معتقدند که برگزاری اجلاس شورای همکاری‌های خلیج‌فارس در ریاض، به جای منامه، به وضوح نشان می‌دهد پادشاه عربستان سلمان بن عبدالعزیز، پرونده مصالحه با قطر را در دست گرفته و ریاض در زمان باقی‌مانده تا قبل از تاریخ اجلاس، تمایل دوحه را می‌سنجد.

به نوشته هفته‌نامه عرب، این اجلاس می‌خواهد از جدی بودن تمایل قطر در مورد توافق‌های مصالحه قبل از گسترش تلاش‌های مصالحه به کشورهای امارات و بحرین اطمینان حاصل کند.

یک منبع دیپلماتیک در خلیج فارس گفت که «این واقعیت که پرونده در دست پادشاه سلمان است، به این معنی است که او جایی برای مانور و اظهارات ضد و نقیض که ویژگی قطر در سال‌های اخیر بوده، باقی نخواهد گذاشت. چرا که این کشور از یک سو خواستار سازش بوده و از سوی دیگر، حملات رسانه‌ای خود را افزایش داده و منجر به خنثی‌کردن تلاش‌های آشتی‌جویانه‌ای شده که دوحه بیش از همه به دنبال آن بوده است.»

بر اساس اسن گزارش پادشاه عربستان سعودی می‌خواهد خودش موقعیت قطر در مورد آشتی را آزمایش کند، به‌خصوص اینکه او کسی است که درهای پایان منازعه را به روی دوحه باز کرده و تلاش دارد تا مواضع خلیج فارس را متحد کند تا شورای همکاری خلیج فارس (GCC) بتواند با چالش‌های منطقه‌ای روبرو شود. اما اگر قطری‌ها به این خواسته پاسخ ندهند، قضیه زود تمام می‌شود.

تحلیل‌گران حوزه خلیج فارس می‌گویند که به نظر می‌رسد برگزاری این اجلاس در عربستان سعودی بخشی از توافق جمعی از كشورهای تحریم كننده است كه رهبران قطر در سال‎های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به آن متعهد شده بودند. بر این اساس، توافق سوم (۲۰۲۱) باید آخرین توافق‌نامه باشد و هیچ راهی برای فرار از مسئولیت باقی نگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس خبری که روی وبسایت وزارت امور خارجه کویت منتشر شده، این اجلاس در تاریخ پنجم ژانویه (۱۶ دی‌ماه) برگزار می‌شود.

به تعویق انداختن اجلاس خلیج فارس از تاریخ عادی آن در دسامبر به پنجم ژانویه، به این منظور صورت گرفته که کویت و عمان فرصت کافی داشته باشند تا تعهدات قطر درباره ۱۳ شرط تصمیم تحریم را ارایه کنند.

اختلافاتی که موجب شد عربستان سعودی و متحدانش در اواسط سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک، تجاری و مسافرتی خود را با قطر قطع کنند، با اطلاعیه‌ای که ریاض در اوایل ماه جاری مبنی بر دستیابی به راه حل نهایی منتشر کرد، در حال پایان است.

کشورهای دیگر که در این اختلاف مشارکت داشتند، استقبال قاطع‌تری از پیشرفت میانجیگری کویت و ایالات متحده داشتند. گفته می‌شود که این کشورها مایل به اتحاد کشورهای عربی خلیج فارس در برابر اقدامات مداخله‌جویانه ایران هستند.

یک منبع خبری در خلیج فارس گفته که واسطه‌ها (کویت و عمان) قطر را ترغیب کرده‌اند که با عربستان همراه شود و قبل از مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحد در تاریخ بیستم ژانویه (اول بهمن‌ماه)، اقدامات مثبتی حاصل شود. به ویژه با توجه به این که این تغییر دولت آمریکا تغییری در موضع ریاض به همراه نخواهد داشت، اما دوحه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، زیرا دولت جدید ایالات متحده ممکن است تصمیم بگیرد چندین پرونده را هم‌زمان باز کند.