نفوذ هکرها به سازمان تسلیحات هسته‌ای آمریکا

احتمال دردسری تازه برای دولت ترامپ در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری

مسئولان می‌گویند هکرها می‌توانستند خسارت بیشتری به شبکه کمیسیون فدرال نظارت بر انرژی وارد کنند- Tima Miroshnichenko / Pexels

شبکه‌های رایانه‌ای اداره ملی امنیت هسته‌ای و وزارت نیرو، که ایمنی انبار تجهیزات هسته‌ای آمریکا را به عهده دارد، طی حمله سایبری گسترده به تعدادی از سازمان‌های فدرال، هک شدند.

به گزارش پولیتیکو، هماهنگی برای اطلاع‌رسانی به نهادهای ناظر کنگره در مورد این نفوذ امنیتی آغاز شده است.

در شبکه‌های رایانه‌ای کمیسیون فدرال ناظر انرژی، لوس آلاموس و آزمایشگاه‌های ملی ساندیا در نیومکزیکو و واشینگتن، دفتر حمل‌ونقل امنیتی و دفتر منطقه ریچموند وزارت نیرو، فعالیت‌های مشکوکی شناسایی شده است.

بر اساس این گزارش، مسئولانی که اشراف کامل به موضوع دارند گفتند هکرها می‌توانستند خسارت بیشتری به شبکه کمیسیون فدرال نظارت بر انرژی وارد کنند.

شایلین هاینس، یک سخنگوی وزارت نیرو به ایندیپندنت گفت این وزارت با هماهنگی همکاران فدرال و صنعتی وارد عمل شده و تحقیقات ادامه دارد. او افزود واکنش به این حادثه، بی‌درنگ در حال انجام است.

او گفت: «تا این لحظه، تحقیقات حاکی است نفوذ فقط به شبکه‌های تجاری محدود بوده و اثری روی سیستم‌های اساسی امنیت ملی وزارتخانه، از جمله اداره ملی امنیت هسته‌ای نگذاشته است.»

هاینس افزود: «وزارت نیرو به محض این‌که نرم‌افرارهای آسیب‌پذیر را شناسایی کرد، بلافاصله وارد عمل شد و تمام نرم‌افرارهایی که معلوم شد در برابر این حمله ضعیف‌اند، از شبکه جدا شدند.»

وزارت نیرو با همکاران صنعتی خود پیوسته در تماس است، از جمله مدیر بخش انرژی و شورای هماهنگی زیربخش‌ها.

تماس منظم با مراکز تحلیل و تشریک اطلاعات برق، نفت و گاز طبیعی نیز برقرار است. سازمان تولید و توزیع گاز طبیعی، هماهنگ‌کننده بین دولت و تمام همکاران در این بخش‌هاست.

مقام‌های فدرال در مورد نفوذ به سایر سیستم‌های کامپیوتری در آمریکا و سراسر جهان هشدار دادند و به روسیه مشکوک‌اند.

سازمان امنیت سایبری و زیرساخت نسبت به خطر مهلکی که دولت و شبکه‌های خصوصی را تهدید می‌کند هشدار داد.

این سازمان در مفصل‌ترین گزارش خود روز پنج شنبه اعلام کرد این حمله پیچیده که شناسایی و خنثی‌کردن آن دشوار بود، سازمان‌های فدرال و «زیرساخت‌های حیاتی» را به خطر انداخته است.

سازمان امنیت سایبری مشخص نکرد کدام سازمان‌ها یا زیرساخت‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند و نگفت چه اطلاعاتی ربوده شده است. گمان می‌رود این حمله در ماه مارس آغاز شده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان پیش‌تر گفته بود که هکرها با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت شبکه شرکت تگزاسی SolarWinds به شبکه‌های رایانه‌ای نفوذ کرده بودند. براساس هشدار جدیدتر، هکرها ممکن است از روش‌های دیگری نیز استفاده کرده باشند.

وزارت نیرو تأیید کرد که حمله به سیستم‌‌های این وزارت، به SolarWinds مربوط بوده است.

گزارش آسوشیتدپرس حاکی از آن است که یک مقام مسئول گفته: «به نظر می‌رسد این بدترین پرونده هک در تاریخ آمریکا است. آن‌ها به همه چیز دست یافتند.»

اگر ثابت شود که مبداء حمله روسیه بوده، ممکن است در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری برای دولت ترامپ، دردسر تازه‌ای در حوزه سیاست خارجی ایجاد شود.

سناتور میت رامنی از ایالت یوتا، درباره سکوت آشکار کاخ سفید در این زمینه، گفت: «به نظر من کاخ سفید باید در رابطه با اتفاقی که افتاده، اعلام نظر کند. تقریبا مثل این است که بمب‌افکن‌های روسیه برفراز کشور، از جمله پایتخت ما، پرواز کنند. واکنش نشان ندادن به چنین موضوعی واقعا حیرت‌انگیز است.»

رییس جمهور منتخب، جو بایدن در بیانیه‌ای گفت: «بگذارید واضح صحبت کنم: دولت من امنیت فضای سایبری را در هر سطحی از دولت در اولویت بالا قرار خواهد داد و ما برخورد با چنین حمله‌ای را از همان لحظه ورود به دفتر، در اولویت قرار خواهیم داد.»

او ادامه داد: «ما برای امنیت سایبری در سراسر دولت، اهمیت بالا قائل خواهیم شد. همکاری با بخش خصوصی را نزدیک‌تر خواهیم کرد. همچنین سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌ها و افرادی را توسعه خواهیم داد که برای مقابله با چنین حمله‌هایی مورد نیاز است.»

رییس‌جمهور منتخب افزود می‌خواهد برای خنثی کردن و جلوگیری از چنین حمله‌هایی در آینده، ابتکار عمل را در دست داشته باشد و گفت حاضر نیست در مواجهه با حمله‌های سایبری بی‌کار بماند.

© The Independent

بیشتر از جهان