ابزار اطمینان روحانی از بازگشت آمریکا به برجام: ما هم باید تلاش کنیم

«رفع تحریم یک ساعت هم نباید به تاخیر بیفتد»

حسن روحانی رییس جمهوری ایران- عکس از پایگاه خبری جماران

رییس جمهوری ایران روز پنجشنبه بار دیگر خواستار وحدت همه جناح‌های داخل کشور در عرضه سیاست خارجی با هدف رفع تحریم‌های آمریکا شد و گفت دولت او همه تلاش خود را خواهد کرد تا تحریم‌ها شکسته شود.

حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های وزارت کشور، با بیان این که چند سال است در شرایط جنگ اقتصادی قرار گرفتیم، گفت تردید ندارم ایستادگی ملت ایران دولت آینده آمریکا را «وادار به کرنش» خواهد کرد.

وی گفت، این ایستادگی آمریکا را وادار می‌کند به تعهدات خود بازگشته و تحریم‌ها شکسته شود و تاکید کرد، البته ما هم باید تلاش کنیم تحریم‌ها بی‌اثر یا کم اثر شود و این وظیفه اول ما است و باید تلاش کنیم تحریم‌ها بشکند.

رییس جمهوری ایران با اشاره اظهارات روز گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای گفت، انجام این کار یک ساعت نباید تاخیر بیفتد و دولت باید همه توان خود را برای شکستن تحریم به کار بگیرد و تاخیر یک ساعته هم مجاز نیست.

وی همچنین بر لزوم افزایش وحدت در داخل کشور تاکید کرد و گفت اگر یک روز از عمر دولت، مجلس یا دستگاه قضایی مانده باشد، نباید در آن روز کاری انجام یا سخنی گفته شود که فاصله و شکاف بین مردم را زیاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی اواسط آذر ماه در واکنش به تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در مجلس گفته بود، «هول نشوید و بگذارید ما کارمان را بکنیم.» این انتقاد، واکنش محمدباقر قالیباف رییس مجلس را به دنبال داشت.

پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم آبان آمریکا، امیدها را به بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با ایران و کاهش تنش‌های چند سال اخیر میان دو کشور بیشتر کرده است.

برجام در دولت باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا، که بایدن معاون او بود، محقق شد.

جو بایدن گفته است در صورت پیروی کامل تهران از تعهدات خود در برجام، ایالات متحده را به برجام باز خواهد گرداند تا مقدمه‌ای باشد برای گفت‌وگو درباره دیگر فعالیت‌های ایران که مورد نگرانی جامعه جهانی است.

رییس جمهوری ایران پنجم آذر گفت «اگر چنین اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد، حل مساله بسیار آسان است. اگر تصمیم بگیریم می‌توانیم به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردیم. هم ما و هم آمریکا.»

با توجه به مخالفت‌های ابراز شده از سوی جناح تندرو در هر دو کشور ایران و آمریکا، به نظر نمی‌رسد مسیر بازگشت به وضعیت پیش از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ که روحانی به آن اشاره کرده است، هموار باشد.

رهبر جمهوری اسلامی ایران و حامیان اصولگرای او، در مورد نیت ایالات متحده در این زمینه ابراز بدبینی کرده‌اند و می‌گویند واشنگتن می‌خواهد که تهران را وادار به پذیرش برجام‌های ۲ و ۳ در حوزه‌های دیگر کند.

در آمریکا نیز جمهوری‌خواهان حامی ترامپ در سنا در تلاش هستند از بازگشت دولت آینده، که از اول بهمن ماه امسال آغاز به کار خواهد کرد، بدون رسیدگی به فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ممانعت کنند.