اشرف غنی خواستار کمک جامعه جهانی برای پایان خشونت در افغانستان شد

«جامعه بین‌المللی باید از خواست برحق مردم افغانستان برای ختم خشونت حمایت کند»

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان- Press Office of President of Afghanistan / AFP

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، مردم ما خواستار ختم خشونت‌ها در کشورشان هستند و جامعه جهانی باید از این خواست برحق مردم حمایت‌ کند.

رئیس جمهور غنی، در دیدار با خانم دیورا لاینس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: «مردم افغانستان خواستار تامین صلح و ختم خشونت‌ها در کشورشان هستند و جامعه جهانی باید از این خواست برحق مردم حمایت همه‌جانبه کند.»

آقای غنی می‌گوید: «دولت افغانستان اجماع قوی ملی را در روند صلح به میان آورد، بنابراین جامعه بین‌المللی باید از خواست برحق مردم افغانستان برای ختم خشونت حمایت کند.»

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد: «مردم افغانستان خواستار ختم جنگ و تامین صلح و ثبات دائمی‌اند و بنابرین به هیچ وجه افزایش خشونت‌ها در این کشور برای ما قابل قبول نیست.»

در مقابل خانم دبورا لاینس، نماینده ویژه سازمان ملل متحده بر ختم خشونت‌ها در افغانستان تاکید کرد و گفت: «باید خشونت‌ها و جنگ در افغانستان متوقف گردد و روند صلح نتیجه مثبت را در مقابل خود داشته باشد.»

جنگ، کشتار، ادامه خشونت‌ها، انتحار و انفجار سال‌هاست که در داخل افغانستان جریان دارد. این وضعیت بد ناامنی، دولت به ویژه شهروندان این کشور را سخت نگران و خسته کرده است. دولت و مردم افغانستان بارهاست از جامعه جهانی و کشورهای خارجی و نهادهای بین‌الملل که در مسائل جنگ و صلح افغانستان دخیل‌اند، می‌خواهند که حمایت همه‌جانبه خود را از روند صلح اعلام کنند و بر طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی که با نیروهای امنیتی افغان در جنگند، فشار بیاورند تا از جنگ، کشتار و ادامه خشونت‌ها دست بردارند تا این سرزمین به صلح و ثبات دائمی برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاشم هاشمی، شهروند افغان که از جنگ و ادامه خشونت‌ها خسته است، آرزو دارد که هرچه زودتر افغانستان را ترک کند. او می‌گوید: «سال‌ها منتظر ماندیم و دعا کردیم که بساط جنگ و ناامنی از کشور ما برداشته شود و مردم بتوانند در یک فضای صلح‌آمیز زندگی کنند، اما متاسفانه از این خواست و آرزوی ما سال‌ها گذشت و وضعیت امنیت و اقتصاد مردم بدتر از گذشته شد و روزی نیست که مردم خود را بدون دلیل از دست ندهیم و کسی هم نیست که بپرسد چرا و برای چه کشته می‌شویم. به این نتیجه رسیدم که جنگ و کشتار در این کشور پایان‌یافتنی نیست و دشمنان ما از کشتار و سلاخی ما خسته و سیر نمی‌شوند. باید برای زنده ماندن این خاک را ترک کنیم و جای دیگر برویم.»

آقای هاشمی گفت: «سال‌هاست که دولتمردان ما از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی می‌خواهند که بر دشمنان افغانستان فشار آورده تا به روند صلح تن دهند، اما متاسفانه این کشورها و نهادها در سخن می‌پذیرند و در عمل هیچ توجه ندارند و یا این که برعکس دشمن را تقویت می‌کنند.»

باعث شیرزاد، ساکن کابل که در جنگ‌های چندین‌ساله افغانستان دو تن از نزدیکانش را از دست داده است، خواستار تامین هرچه زودتر صلح در این کشور شد و گفت: «من نه بلکه تمام مردم افغانستان خواستار صلح و ثباتند. همه از جنگ، انتحار، انفجار و کشتار خسته شده‌اند و چشم به راهند که این وضعیت چه وقت تغییر می‌کند تا مردم بتوانند در یک فضای صلح‌آمیز زندگی کنند. مانند من هیچ خانواده‌ای نیست که در جنگ‌های سیاه افغانستان قربانی نداده باشد، اما متاسفانه دشمنان ما به جای آن که نابود و یا ضعیف شوند، مشروعیت به دست آورده و تقویت نیز شده‌اند. جامعه جهانی در برابر دولت و مردم ما مسؤول است، زیرا این کشورها هیچ‌گاه تصمیم قاطع برای نابودی هراس‌افکنان نگرفتند، بلکه همیشه ظاهرا مخالفت نشان داده اما در عمل آنان را حمایت کرده‌اند. من از مردم می‌خواهم که متحد شوند و در برابر دشمنان کشور یک‌جا ایستاده شده از خود دفاع کنند در غیر آن این وضعیت بد ادامه خواهد داشت و ما قربانی خواهیم داد.»