کره جنوبی هوا کردن بادکنک تبلیغاتی بر فراز کره شمالی را ممنوع کرد

منتقدان می‌گویند، کره جنوبی با هدف بهبود روابط آزادی بیان را محدود می‌کند

بادکنک هوا کردن فعالان سیاسی و پناهجویان کره شمالی در مرز دو کره- KIM JAE-HWAN / AFP

کره جنوبی کارزار معروف هوا کردن بادکنک از خاک آن کشور برفراز کره شمالی را غیرقانونی اعلام کرد. این مساله با انتقاد شدیدی روبه‌رو شده است، مبنی‌بر این‌که کره جنوبی با هدف بهبود روابط، برای به‌دست آوردن دل کشور همسایه، آزادی بیان را محدود می‌کند.

این ممنوعیت روز دوشنبه در پارلمان کره جنوبی با حمایت ۱۸۷ نماینده تصویب شد که بیشتر آن‌ها از اعضای حزب حاکم و طرفدار سیاست مون جای این، رییس‌جمهور کره جنوبی، مبنی‌بر تعامل با کره شمالی هستند.

کارزار هوا کردن بادکنک‌های حاوی هلیوم و حامل اعلامیه، سال‌ها یکی از موارد اصلی مشاجره میان دو کشور کره بوده است.

فعالان کره جنوبی و فراریان کره شمالی، اغلب بادکنک‌هایی هوا می‌کنند حامل اعلامیه‌هایی علیه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و علیه برنامه هسته‌ای و کارنامه تیره حقوق بشری او. بادکنک‌ها همچنین اسکناس‌های دلار آمریکا و حافظه‌های کامپیوتری با اطلاعاتی درباره اخبار جهان را حمل می‌کنند. ناظران می‌گویند کیم جونگ اون این اعلامیه‌ها را تهدیدی علیه استیلای مطلق خود بر بیست‌وپنج میلیون جمعیت کره شمالی می‌داند. بیشتر این مردم به اطلاعاتی درباره بیرون از کشور خود دسترسی ندارند.

این نخستین بار است که پارلمان کره جنوبی قانونی تصویب کرده است که رسما غیرنظامیان را از فرستادن اعلامیه‌های ضد کره شمالی از فراز مرز دو کشور منع می‌کند. کره جنوبی پیشتر چنین فعالیت‌هایی را در مقاطع حساس منع می‌کرد و معمولا به فعالان اجازه می‌داد به رغم اعتراض مکرر کره شمالی، از حق آزادی بیان استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگان هم‌پیمان با مون جای این می‌گویند هدف این قانون پرهیز از تحریک نالازم کره شمالی، تضمین ایمنی ساکنان نزدیک مرز و حفظ روابط باثبات با کره شمالی است. مخالفان، رییس جمهور را به همدلی بیش از اندازه با کره شمالی یا تسلیم شدن به تهدید‌های آن کشور علیه اعلامیه‌پراکنی متهم کرده‌‌اند.
تای یونگهو، سیاستمدار محافظه‌کار و مخالف دولت، در طول سخنرانی ده ساعته‌ در پارلمان، در اعتراض به این لایحه گفت: «این قانون جریان ارزش‌های بزرگ کره جنوبی، روح دموکراسی، آزادی و برابری را به‌سوی کره‌شمالی متوقف می‌کند. هدف از این قانون، اتحاد با کیم جونگ اون و تا ابد تنها گذاشتن شهروندان اسیر کره شمالی است.»

طبق این قانون، به پرواز درآوردن اعلامیه، حافظه‌های کامپیوتری یا پول به سوی کره شمالی، بدون تایید دولت می‌تواند با مجازات تا سه سال زندان یا سی‌میلیون وون (۲۰۵۰۰ پوند) جریمه روبه‌رو شود. همچنین پخش برنامه با بلندگو یا کارگذاشتن تابلوهای عظیم در مناطق مرزی نیز می‌تواند با همین مجازات روبه‌رو شود، ولی تاکنون هیچ شخص غیرنظامی در کره جنوبی دست به چنین کارهایی نزده است.
پیشتر، گروهی از وکلا در سئول اعلام کردند که در صورت تصویب این قانون، طبق قانون اساسی، تقاضای تجدیدنظر خواهند کرد. 

رهبران دو کشور همسایه در دیدار آوریل ۲۰۱۸، هنگام آغاز ابتکار دیپلماتیک جهانی درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی، که اکنون راکد مانده است، توافق کردند تا جنگ روانی به شیوه جنگ سرد را متوقف کنند و خصومت‌ها را کاهش دهند. دولت کره جنوبی می‌گوید این توافق باید شامل اعلامیه‌پراکنی غیرنظامیان هم بشود، اما استدلال مخالفان این است که آن توافقنامه، به‌روشنی چنین فعالیتی را منع نمی‌کند.

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان