ممنوعیت فرزندپذیری برای زوج‌های همجنس در مجارستان

در مجارستان ازدواج همجنسگرایان مجاز نیست

رژه‌ افتخار دگرباشان جنسی در بوداپست، پایتخت مجارستان- ATTILA KISBENEDEK / AFP

نمایندگان پارلمان مجارستان قانونی را تصویب کردند که در عمل به زوج‌های همجنس اجازه فرزندپذیری نمی‌دهد.

این قانون که سه‌شنبه تصویب شد، فرزندپذیری را محدود به زوج‌های متاهل می‌کند. تنها با مجوزی ویژه از سوی دولت، مجردها می‌توانند فرزند بپذیرند.

از آنجا که مجارستان ازدواج همجنسگرایان را مجاز نمی‌شمارد، این قانون در عمل نمی‌گذارد زوج‌های همجنس فرزند بپذیرند.

تاکنون فرزندپذیری زوج‌های همجنسگرای مذکر و مونث، در صورتی که یکی از آن‌ها به‌عنوان مجرد درخواست می‌داد، ممکن بود.

داوید ویگ، مدیر عفو بین‌الملل مجارستان، تصویب این قانون را «روزی سیاه برای جامعه دگرباشان جنسی مجارستان و روزی سیاه برای حقوق بشر» خواند.

این گروه حقوق بشری گفت دو متمم قانون اساسی، باعث وضع محدودیت بیشتربرای دگرباشان در این کشور خواهد شد.

آقای ویگ گفت: «این قوانین تبعیض‌آمیز، همجنس‌گراهراسانه و تراجنس‌هراسانه که زیر پوشش همه‌گیری ویروس کرونا به‌سرعت تصویب شده‌اند، آخرین نمونه از حمله مقام‌های مجارستان به دگرباشان جنسی‌ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت محافظه‌کار ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، این لایحه را چند ماه پیش تسلیم پارلمان کرد. حزب او، «فیدژ»، که دو سوم کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد، از آن حمایت می‌کرد.

در کنار قانون مربوط به فرزندپذیری، دو متمم قانون اساسی هم در پارلمان تصویب شده است: اولی می‌گوید «مادر مونث است و پدر مذکر»؛ دومی می‌گوید مجارستان «از هویت جنسی کودکان خود در هنگام تولد» محافظت می‌کند.

به گفته فعالان، دو متمم قانون اساسی مذکور، تراجنسی‌ها و بین‌جنسی‌ها را بیش از پیش طرد می‌کند.

در متمم جدید آمده ‌است: «مجارستان از هویت جنسی کودکان خود در هنگام تولد محافظت می‌کند و پرورش آن‌ها را بر اساس هویت بنیادی و ارزش‌های کشور که مبتنی‌بر فرهنگ مسیحی است، تضمین می‌کند.»

فعالان حقوق بشری از اورسولا فون درلین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، خواستند در موضوعِ به گفته آن‌ها تلاش برای «محو کودکان دارای تنوع جنسی»، دخالت کند.

کاترین هوگندوبل، مدیر گروه «ایلگا» که از حقوق دگرباشان جنسی حمایت می‌کند، گفت که قوانین جدید باعث خواهد شد «کودکان در محیطی رشد کنند که توان ابراز هویت را برای آن‌ها محدود می‌کند.»

او اضافه کرد: «کودکان سراسر مجارستان از داشتن خانواده‌های امن و مهربان محروم خواهند شد، چرا که فرزندپذیری تنها به زوج‌های متاهل دگرجنسگرا محدود شده‌ است. این تلاش برای تصویب سریع قوانین جدید تبعیض‌آمیز، همجنس‌گراهراسانه و تراجنس‌هراسانه، بخشی از حمله دائمی مقام‌های مجارستان به دگرباشان جنسی است.»

ماسن دیویس، مدیرعامل موسسه «ترنس‌جندر یوروپ» گفت: «چند ماه پیش، مجارستان امکان تغییر نام و نشانه قانونی تعیین جنسیت را از افراد تراجنسی گرفت.»

«در چنین فضای خصمانه‌ای، ما در مورد سلامت و ایمنی کودکان و بزرگسالان تراجنسی مجارستان، به‌شدت نگرانیم.»

قانون جدید که انتخابات ۲۰۲۲ را هدف گرفته است، بخشی از راهبرد ملی‌گرایان حاکم برای جلب رضایت پایگاه طرفدار خود از طریق کاربرد ادبیات ضد دگرباشان جنسی در جریان همه‌گیری ویروس کرونا است.

چند ماه پیش، قانون جدیدی تصویب شد که تغییر جنسیت را در اسناد هویتی شخصی ممنوع کرد. همچنین بر سر کتاب‌های کودک که گونا‌گونی را به شکلی مثبت تصویر می‌کنند، نبردهای عقیدتی درگرفته است.

در سال‌های اخیر، ویکتور اوربان، علاوه بر ضدیت با دگرباشان جنسی، همچنین با حمله‌هایی علیه مهاجران و مسلمانان، تبلیغ ایدئولوژی به‌شدت محافظه‌کارانه خود را شدت بخشیده ‌است.

© The Independent

بیشتر از جهان