خودپادتن‌ها؛ متهم اول عوارض شدید کووید-۱۹

خودپادتن‌ها یا همان پادتن‌هایی که سیستم ایمنی بدن می‌سازد، به‌اشتباه علیه یکی یا چند مورد از پروتئین‌های خودی هدف‌گیری می‌شوند

این پژوهش دانشمندان دانشگاه «ییل» توضیح می‌دهد چرا کووید-۱۹ اندام‌های مختلف را هدف قرار می‌دهد- GIL COHEN-MAGEN / AFP

دانشمندان کشف کرده‌اند که در برخی بیماران مبتلا به کووید-۱۹، سیستم ایمنی بدن علیه اندام‌های بیمار وارد عمل می‌شود و پیچیدگی‌هایی ایجاد می‌کند که در اصطلاح به آن «کووید بلندمدت» اطلاق می‌شود. 

خودپادتن‌ها یا همان پادتن‌هایی که سیستم ایمنی بدن می‌سازد، به‌اشتباه علیه یکی یا چند مورد از پروتئین‌های خودی هدف‌گیری می‌شوند و ممکن است در بدن بیماران آلوده به ویروس کرونا با واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری تداخل کند. این مساله در برخی بیماران به عوارض بسیار شدیدتر منجر می‌شود و در بعضی دیگر به باقی‌ماندن آثار بیماری به مدت چندین ماه.

دانشمندان دانشگاه «ییل» آمریکا  که این پژوهش را انجام داده‌اند، بیماران مبتلا به کوویدی را زیر نظر گرفته‌اند که در بدن آن‌ها پروتئین‌هایی که به مسیر اشتباه هدایت می‌شوند، به‌جای مبارزه با ویروس به اندام‌های سالم و سیستم ایمنی خود بیمار حمله‌ور شده‌اند. 

هرچه میزان این نوع خودپادتن در خون بیمار بیشتر باشد، او  در معرض عوارض شدیدتر بیماری قرار می‌گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرون رینگ، دانشمند زیست‌شناس متخصص حوزه ایمنی‌شناسی در دانشگاه «ییل» که پژوهشگر ارشد این تحقیق است، به نشریه گاردین گفت: «بیماران مبتلا به کووید-۱۹خودپادتنی تولید می‌کنند که عملکرد آن در واقع با واکنش سیستم ایمنی بدن علیه ویروس تداخل می‌کند. 

ما به‌شدت معتقدیم که این خودپادتن‌ها به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ لطمه می‌زنند. 

از آن‌جا که پادتن‌ها می‌توانند برای مدتی طولانی در بدن بمانند، این احتمال وجود دارد که (عملکردشان) به ایجاد بیماری کووید بلند‌مدت کمک کند.» 

پادتن‌ها، پروتئین‌های تولیدی سیستم ایمنی‌اند که به بدن برای شناسایی و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند. خودپادتن‌ها، پادتن‌هایی هستند که اجزای سالم بدن فرد بیمار را با ویروس‌های مهاجم اشتباه می‌گیرند و به آن‌ها حمله می‌کنند.  

پژوهشگران با همکاری ۱۹۴ بیمار کووید-۱۹ و کارکنان مراکز درمانی توانسته‌اند روی ۲۷۷۰ نوع از این پروتئین‌ها مطالعه کنند. 

آکیکو ایواساکی، یک استاد زیست‌شناسی متخصص حوزه ایمنی‌شناسی در دانشگاه «ییل» که عضو این تیم پژوهشی است، می‌گوید: «کشف ما توضیح می‌دهد چرا کووید-۱۹ اندام‌های مختلف را هدف قرار می‌دهد و عوارض بلند‌مدت متعددی به‌وجود می‌آورد. 

در بدن شمار بسیاری از بیماران کووید-۱۹ خودپادتن‌ها و خودآنتی‌ژن‌های متعددی وجود دارد. هرچه میزان این خودپادتن‌ها بیشتر باشد، عوارض بیماری سخت‌تر است.» 

اما او افزود: «سؤالات بسیاری بی‌پاسخ مانده است. این که این خودپادتن‌ها تا چه مدت دوام می‌آورند؟ چه صدمه‌هایی به فرد وارد می‌آورند؟ چگونه تولید می‌شوند؟ آیا در وضعیت کووید بلند‌مدت دخیل‌اند؟»  

این پژوهش هنوز ازسوی دیگر دانشمندان تایید نشده و در ژورنال‌های معتبر پزشکی منتشر نشده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی