عوارض کرونا هفته‌ها پس از بهبود ادامه می‌یابد

خستگی، بی حالی و تنگی نفس ممکن است تا هفت هفته ادامه داشته باشد

محققان دریافتند تقریبا از هر ده نفر یک نفر عکس ریه‌شان حاکی از وخیم‌تر شدن وضعیت ریه آنان بعد از ترخیص بود- Go Nakamura/Getty Images/AFP

تحقیقی جدید نشان داد اکثر بیمارانی که به سبب ویروس کرونا بستری شدند، بیش از هفت هفته بعد از ترخیص از بیمارستان هنوز از علائم ناتوان‌کننده این بیماری شکایت دارند. 

این تحقیق که شامل ۳۸۴ بیمار می‌شود، دریافت ۶۹ درصد بیماران ۵۴ روز بعد از ترخیص از بیمارستان هنوز احساس خستگی و فرسودگی دارند و ۵۳ درصد از آنان از تنگی نفس مدام شاکی‌اند. 

حدود ۳۴ درصد هنوز سرفه می‌کنند و ۱۵ درصد نیز گفتند دچار افسردگی شده‌اند. 

به علاوه، ۳۸ درصد از عکس‌های پرتو ایکس سینه بیماران حاکی از اموری غیرعادی بود و وضعیت ریه ۹ درصد از بیماران وخیم و وخیم‌تر شده است. 

این تحقیق از سوی محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالج لندن با همکاری پزشکان کلینیک رویال فری لندن همچنین بیمارستان‌های دانشگاه کالج لندن در بنیاد عمومی سرویس بهداشت همگانی انجام گرفت. 

این بیماران در بیمارستان بارنت، رویال فری یا بیمارستان‌های دانشگاه کالج لندن بستری شده بودند و میانگین بستری بودن آنان ۶.۵ روز بود. 

دکتر سواپنا مندال، استادیار افتخاری دانشکده پزشکی دانشگاه کالج لندن گفت این اطلاعات حاکی از چیزی است که «کووید طولانی» نامیده شده و پدیده‌ای واقعی است و به تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان علائم کووید-۱۹ را در طولانی‌مدت مداوا کرد. 

او گفت: «بیمارانی که به کووید-۱۹ دچار شدند و شرایطشان آن قدر وخیم می‌شود که به بیمارستان مراجعه کنند، معمولا برای چندین هفته بعد از ترخیص نیز از علائم شدید این بیماری شکایت دارند.» 

پروفسور جان هرست از دانشکده پزشکی دانشگاه کالج لندن افزود: «درک کووید طولانی برای کمک به افرادی که به این تجربه متحول‌کننده زندگی دچار شده‌اند، حیاتی است تا بتوان سلامت آنان را احیا کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحقیق در مجله پزشکی «توراکس» منتشر شده است و شامل همکاری تیم‌های پزشکی در بررسی بیماران بعد از ابتلا به کووید بود تا علائم جسمی و روانی آن را در بیماران بررسی نمایند. 

تمام این بیماران از سوی یکی از اعضای تیم تحقیقی، به طور میانگین ۵۴ روز بعد از ترخیص از بیمارستان، فراخوانده شده‌اند تا مورد بررسی قرار گیرند. 

در میان بیمارانی که عکس رادیوگرافی ریه آنان هنگام ترخیص هنوز علائمی از عفونت داشت، هنگامی که عکس ایکس ری دوباره گرفته شد، ۶۲ درصد وضعیتی عادی داشتند در حالی که در ریه سایرین هنوز تغییراتی دیده می‌شد. 

محققان دریافتند تقریبا از هر ده نفر یک نفر (۹ درصد) عکس ریه‌شان حاکی از وخیم‌تر شدن وضعیت ریه آنان بعد از ترخیص بود. 

دانشمندان چند محدودیت را در مطالعه خود ذکر کردند از جمله این که تحقیق صرفا شامل بیمارانی است که به ویروس سارس-کوو-۲، ویروس عامل بیماری کووید-۱۹، مبتلا شده بودند و تنها آن دسته از افرادی که به بستری شدن طولانی‌مدت در واحد مراقبت‌های ویژه نیاز داشتند به همین دلیل ممکن است آمار بیماران کمتر وخیم در این ارزیابی کاملا در نظر گرفته نشده باشد. 

آن‌ها همچنین افزودند تمام افراد شرکت‌کننده در تحقیق مایل به مشارکت در آن برای بررسی وضعیت خود بودند که ممکن است منجر به جانب‌داری در انتخاب داوطلبان شود. 

محققان نمی‌توانند به قطع بگویند که این ویژگی‌ها منحصر به کووید-۱۹ است. شاید این موارد هم شبیه به موارد دیگری باشد که به دلیل بیماری‌های تنفسی وخیم دیگر در بیمارستان بستری می‌شوند. 

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان