درهای مقبره ۴۶۰۰ ساله به روی عموم گشوده شد

مصر می‌کوشد با باز کردن در هرم‌ها، درآمد بیشتری از توریسم کسب کند

MOHAMED EL-SHAHED / AFP

مصر هرم ۴۶۰۰ ساله «بنت» سلطان نفرو، مشهور به سوریس، را بروی عموم گشوده است.

بنا که ۱۰۱ متر ارتفاع دارد، در گورستان سلطنتی ده شور، در جنوب قاهره قرار گرفته است و یکی از دو بنائی است که برای  نفرو، فرعون که دودمان چهارم را بنیان گذاشت ساخته شد.

پس از آنکه  باستان‌شناسان «مقبره‌های پنهانی» شامل مومیائی‌ها، ماسک و ابزار پیدا کردند، به توریست‌ها اجازه داده خواهد شد به داخل بنای باستانی بروند.

ظاهر این هرم با ۴۹ متر اول، که بیشتر پوشش سنگ آهک با رنگ ملایم خود را حفظ کرده است، و در یک زاویه ۵۴ درجه ساخته شد پیش از آن که در بخش بالایی باریک شود، غیرعادی است.

مردم اینک می‌توانند از مدخلی در نمای  شمالی هرم  از تونل باریک ۷۹ متری پائین بروند و به دو تالار در عمق بنای باستانی برسند.

آنها همچنین قادر خواهند بود وارد یک «هرم فرعی» ۱۸ متری که احتمالا برای هتفرس همسر نفرو ساخته شد بشوند، از زمان حفاری در ۱۹۵۶ این نخستین بار است که گشوده می‌شود.

باستان‌شناسان در حالی که هرم‌ها را به روی مردم باز می‌کردند، مومیائی‌ها، ماسک‌ها ابزار و تابوت‌هائی را که در جریان حفاری‌ها کشف شد نشان دادند- حفاری‌ها سال پیش در نزدیکی اهرام ده شور آغاز شد.

مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر گفت:«وقتی ما این اشیاء را بیرون می‌آوردیم، یک ناحیه بسیار غنی از مقبره‌های پنهانی پیدا کردیم».

این هرم یک گام اصلی در تحول ساختن هرم‌ها بود. شکل زاویه دار آن  با دیواره‌های مستقیم هرم سرخ نفرو در شمال مغایر است – نخستین اهرام کاملا شکل دار مصر و‌گام بعدی به سوی ساختن هرم بزرگ جیزه.

به گفته آقای وزیری، آرشیتکت‌ها زاویه را وقتی تَرَک‌هائی در بنا ظاهر شد تغییر دادند.

محمد شیها، مدیر محل ده شور، گفت:«نفرو عمری بسیار طولانی داشت… آرشیتکت‌ها می‌خواستند به شکل کامل، هرم برسند.

«دقیقا جائی که او دفن شد، مطمئن نیستیم. ممکن است این هرم باشد. چه کسی می‌داند».

مقامات مصری به دنبال راه‌هائی برای گسترش توریسم در ده شور، واقع در حدود سی و هشت کیلومتری قاهره مرکزی هستند.

این محل، که در صحرای باز قرار گرفته، فقط تماشاگران اندکی را جذب می‌کند و در حال حاضر از شلوغی در آن خبری نیست.

تبلیغ برای ده شور بخشی از کوشش گسترده‌تر جهت تقویت توریسم است، یک منبع مهم ارز خارجی برای مصر که پس از قیام ۲۰۱۱ کشور به شدت کاهش یافت و به تدریج زیاد می‌شود.

باستان شناسان همچنین مقبره  «سا است» ناظر بر اهرام در دوره میان ۲۰۵۰ تا ۱۵۵۰ سال پیش از میلاد مسیح را كه از زمان حفاری در ١٨٩٤ بسته بود و متون تدفين هيروگليفي و تصويري را كه به خوبي حفظ شده است در بر دارد، نشان دادند.

سفیران خارجی که  از آنها برای حضور در مراسم اعلام گشایش مکان‌های باستانی دعوت شده بود، به داخل فضاهای تنگ مقبره هدایت شدند، که انتظار نمی‌رود تا دوسال دیگر برای تماشای عمومی گشوده شود.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر