بیش از هفت هزار کودک-همسری در سه ماه اول امسال در ایران

در قانون فعلی ازدواج در ایران حداقلی برای سن ازدواج مشخص نشده‌است

مادران زیر ۱۵ ساله در بهار امسال ۳۴۶ فرزند به دنیا آوردند - عکس از شبکه‌های اجتماعی 

مرکز آمار ایران گزارش داد که یک مورد ازدواج دختر بچه کمتر از ۱۰ سال در سه ماه نخست امسال در ایران به ثبت رسیده‌است. همچنین هفت هزار و ۲۳ مورد ازدواج دختران بین ۱۰ سال تا ۱۴ ساله نیز ثبت شده‌است.

در گزارشی با عنوان «گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران» که مرکز آمار ایران منتشر کرده به تولد ۳۴۶ نوزاد در بهار امسال که مادران آنها کمتر از ۱۵ سال داشته‌اند نیز اشاره شده‌است. ۱۶ هزار نوزاد نیز از مادران ۱۵ تا ۱۹ ساله به دنیا آمده‌اند.

در قانون فعلی ازدواج در ایران حداقلی برای سن ازدواج مشخص نشده‌است و به همین دلیل، ازدواج کودکان در زیر سن قانونی به صورت رسمی در کشور ثبت می شود. هرچند کودک همسری  مصداق خشونت علیه دختران و در عین حال کودک آزاری ‌است، آمار نشان از افزایش سالانه آن در کشور دارد. به خطر افتادن بهداشت کودکان  و پیامدهای جسمی و روانی نتیجه این پدیده است. فرهنگ قومی و قبیله‌ای و منطقه‌ای نیز در این خصوص بی اثر نبوده‌است.

از بحث‌های مربوط به  ازدواج کودکان در ایران و جدل‌های پیرامون آن بیش از ۱۵ سال گذشته ولی همچنان قانونی برای حمایت از متوقف کردن کودک همسری در کشور تصویب نشده و«لایحه منع ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال» که از طرف معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری به کمیسیون لوایح دولت ارائه شده همچنان در انتظار تصویب مورد بی‌اعتنایی است.

آمار جدید منتشر شده از سوی بخشی از دولت درایران نگرانی از ازدواج دختران زیر سن قانونی را بیشتر از قبل کرده‌است چرا که در سال ۱۳۸۵ با مطرح شدن ازدواج ۳۳ هزار دختر بچه زیر ۱۵ سال این بحث به هشداری برای مسوولان کشور تبدیل شد. ولی به فاصله ۴ سال بعد از آن گزارش مرکز آمار ایران در خصوص ازدواج ۴۲ هزار کودک بین ده تا ۱۴ ساله نشان از بی‌اعتنایی تصمیم‌گیران کشور در یک فاجعه اجتماعی داشت.

ازدواج کودکانی که حتی به سن بلوغ هم نرسیده‌اند از مصادیق مشخص کودک‌آزاری ‌است که  از روی سهو یا عمد مورد غفلت دولت ایران و سازمان‌های مربوط به آن قرار گرفته‌است.

بر اساس تازه‌ترین آماری که امروز ایسنا منتشر کرده‌است تنها در سه ماه نخست سال جاری هفت هزار و ۲۳ مورد ازدواج کودک بین ده تا چهارده ساله ثبت شده‌است و این جدای از آمار غیررسمی و ثبت نشده ازدواج این کودکان‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ازدواج دختر زیر ۱۳ سال منوط به کسب اجازه از دادگاه و تعیین مصلحت کودک توسط دادگاه ‌است. اما به نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی برخی خانواده ها را برای جلوگیری از چنین فاجعه ای برحذر داشته‌است. چرا که با ازدواج هر کودک وام ازدواج  صد میلیونی به زوج تعلق گرفته و این مبلغ در سالهای اخیر موجب افزایش کودک همسری در ایران شده‌است.  

آبان ماه امسال معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به لزوم اصلاح قانون در خصوص کودک همسری، در گفت‌و‌گو با روزنامه دولتی ایران گفته بود که افزایش رقم وام ازدواج می تواند به طور ناخواسته سبب شود که خرید و فروش دختران و کودکان تحت بهانه ازدواج اتفاق بیفتد.

آذرماه سال گذشته نیز معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نسبت به افزایش ۴ برابری کودک همسری در برخی نقاط کشور که به دنبال افزایش وام ازدواج اتفاق افتاده‌است هشدار داد. محمدمهدی تندگویان گفته بود آمارهایی موجود‌است که کودکان زیر ۱۵ سال به ویژه دختران زیر این سنین از این وام‌استفاده کرده‌اند.