نجمه واحدی و هدی عمید به ۱۵ سال حبس محکوم شدند

آنها برای ارتقای آگاهی زنان، «کارگاه‌های آموزشی شروط عقد و ازدواج برگزار» می‌کردند

فعالیت‌های نجمه واحدی و هدی عمید برای ارتقای آگاهی زنان از مسائل حقوقی، با برخورد مقامات قضایی مواجه شده است - عکس از شبکه اجتماعی

نجمه واحدی و هدی عمید، دو فعال حقوق زنان، به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی در موضوع زنان و خانواده» مجموعاً به ۱۵ سال حبس و ممنوعیت فعالیت اجتماعی محکوم شدند.

هرانا گزارش داد که دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی هدی عمید را به ۸ سال حبس، ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی و ۲ سال محرومیت از اشتغال به وکالت دادگستری محکوم کرد. همچنین، نجمه واحدی نیز به ۷ سال حبس و ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی محکوم شد.

این دو فعال زنان در شهریور سال ۹۷ توسط نیروهای اطلاعاتی سپاه بازداشت شدند که با واکنش گسترده نهادهای حقوق بشری مواجه شد.

نجمه واحدی دانش‌آموخته جامعه‌شناسی است و هدی عمید نیز به عنوان وکیل دادگستری، برای ارتقای آگاهی زنان، «کارگاه‌های آموزشی شروط عقد و ازدواج برگزار» می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که مسئله کودک‌همسری و خشونت خانگی علیه زنان در ایران، به‌طورجدی موردتوجه فعالان حقوق زن و مجامع بین‌المللی قرار دارد. ازاین‌رو برخی از کنشگران اجتماعی و وکلای دادگستری سعی دارند با آموزش زنان و با افزایش دانش آنها از قوانین موجود، تا حد ممکن از میزان آسیب‌های وارده علیه زنان بکاهند.

پیش‌تر و در تاریخ ۱۴ شهریورماه ۹۷ سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایران خواست که به سرکوب مدافعان حقوق بشر پایان دهد و این دو نفر را آزاد کنند. همچنین، سازمان عفو بین‌الملل نیز طی بیانیه‌ای در واکنش به سرکوب جامعه مدنی و بازداشت‌های غیرقانونی وکلا و فعالان حقوق بشر از مقامات ایرانی درخواست کرد تا این افراد را فوراً آزاد کند.