بریتانیا و اتحادیه اروپا، تمدید مذاکرات برگزیت به امید پیشرفت

موانع اصلی توافق، رقابت منصفانه و حق ماهیگیری در آب‌های بریتانیا است

پیش از صدور اعلامیه مشترک بریتانیا و اتحادیه اروپا، بوریس جانسون در لندن کابینه را در جریان تصمیم به ادامه مذاکرات گذاشت - REUTERS/Henry Nicholls/File Photo

به دنبال یک مکالمه تلفنی دشوار میان اتحادیه اروپا و بوریس جانسون، مذاکرات خروج این کشور از اتحادیه در میان نشانه‌های محتاطانه پیشرفت ادامه یافت. 

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در بروکسل گفت: «هر دو طرف احساس می‌کنند در این مرحله تلاش بیشتر اقدامی مسؤولانه است.» 

پیش‌تر هم بریتانیا و هم اتحادیه اروپا ضرب‌العجل مذاکرات نهایی را – چه نتیجه‌ای از آن حاصل می‌شد چه نمی‌شد - روز یکشنبه تعیین کرده بودند اما اکنون تصمیم گرفته‌اند از مرز توقف کامل گفت‌وگوها فاصله بگیرند. 

با وجود این، هیچ گونه نشانه‌ای حاکی از پیشرفت در مورد موانع اصلی فی مابین که رقابت منصفانه و حق ماهیگیری در آب‌های بریتانیا است، حاصل نشده و همچنان احتمال آن می‌رود که بریتانیا تا هجده روز دیگر بدون هیچ گونه توافق بازرگانی از اتحادیه خارج شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخلاف هفته گذشته که مذاکرات رو در رو میان طرفین در بروکسل شکست خورد، این بار ضرب‌العجلی برای پیشرفت در گفت‌وگوها تعیین نشد. 

بوریس جانسون و خانم فن درلاین در یک بیانیه مشترک گفتند: «ما امروز صبح تماس تلفنی مفیدی داشتیم و پیرامون موارد عمده‌ای که لاینحل مانده گفت‌وگو کردیم. 

هیات‌های مذاکراتی ما در روزهای اخیر شبانه‌روز کار کرده‌اند و به رغم خستگی ناشی از تقریبا یک سال مذاکره، به رغم این واقعیت که بار‌ها و بارها ضرب‌العجل‌ها آمده و رفته‌اند، ما فکر می‌کنیم در این مرحله تلاش بیشتر اقدامی مسؤولانه است. 

به همین دلیل ما به مذاکره‌کنندگانمان اختیار داده‌ایم تا به گفت‌وگوها ادامه دهند تا ببینیم آیا دستیابی به توافق حتی در این دیرگاه میسر خواهد شد یا نه.» 

تصمیم به ادامه مذاکرات به دنبال گفت‌وگوهای میان دیوید فراست مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا و میشل بارنیه همتایش در اتحادیه اروپا تا نیمه‌شب شنبه ادامه یافت و در ساعت ۹ صبح یکشنبه از سر گرفته شد. 

هیچ یک از طرفین مایل به ترک میز مذاکره و خطر پذیرش مسؤولیت اختلال در مرزها و لطمات اقتصادی ناشی از یک برگزیت بدون توافق نیست. 

پیش از صدور اعلامیه مشترک بریتانیا و اتحادیه اروپا، بوریس جانسون در لندن کابینه را در جریان تصمیم به ادامه مذاکرات گذاشت. 

در برلین، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ضمن استقبال از ادامه مذاکرات گفت: «از هر فرصتی برای دستیابی به توافق به گرمی استقبال می‌شود.»   

به رغم این که – فعلا – از خروج بدون توافق میان طرفین اجتناب شده، بریتانیا همچنان هشدار می‌دهد که اروپا باید «راه درازی» برای موفقیت در مذاکرات بپیماید. 

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا تقاضاهای «عجیب بروکسل که با تکرار منطقی‌تر نمی‌شود» را به باد حمله گرفته است. 

او تهدید اتحادیه اروپا به اعمال «اژدر تعرفه‌ها» علیه بریتانیا را تقبیح کرده است.  این نمایانگر خشم این کشور پیرامون مجازات‌های یک جانبه اتحادیه برای آن چه است که تخطی بریتانیا از مقررات «حفظ جانب انصاف» تلقی می‌کند. 

آقای راب افزود لندن خواهان «محدود کردن موارد اختلاف نظرات احتمالی در آینده است» که اشاره‌ای است به این که دولت بریتانیا ممکن است وضع تعرفه محدود را روی بخش‌های خاصی از تولیدات این کشور بپذیرد. 

اما آقای راب «واکنش بیش از حد سرسختانه» (اتحادیه اروپا) را در مورد تعرفه‌های بیشتر به باد انتقاد گرفت. او گفت: «این تعرفه‌ها هر دو سال یا حتی زودتر از آن که ما به همان سناریو و سریال  سابق بازگردیم، بالا می‌رود تنها به دلیل آن که مشکل خاصی در بخش خاصی مطرح شده است.»

© The Independent