۲۵۰۰ سرباز ناتو برای افغانستان کافی است؟

روند خروج سربازان آمریکایی از افغانستان آغاز شد

به نظر می‌رسد تصویب لایحه خروج مشروط نیرو‌های آمریکایی از افغانستان ناشی از شدت گرفتن جنگ در افغانستان باشد - VANO SHLAMOV / AFP

روند خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان کلید خورده است. ژنرال اسکات میلر فرمانده عمومی نیرو‌های آمریکایی و ناتو در افغانستان به رسانه‌ها گفت که روند کاهش سربازان آمریکایی از افغانستان تا سقف ۲۵۰۰ نفر آغاز شده است. به گفته آقای میلر، ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی که در افغانستان باقی خواهند ماند، در کنار مبارزه با تروریسم، با نیرو‌های امنیتی افغانستان در امر آموزش نیروها همکاری خواهند کرد. آقای میلر گفت: «این نیرو‌ها هر زمانی که دولت افغانستان بخواهد با آنان در عرصه‌های آموزش و ماموریت همکاری خواهند کرد.»

قرار است تا ۱۵ ژانویه سقف سربازان آمریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ تن برسد. دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری دور اول خود وعده داده بود تا سربازان آمریکایی را از بیشتر نقاط جهان به خانه برگرداند.

با این حال به تازگی کنگره آمریکا طرحی را به تصویب رساند که براساس آن محدودیت‌هایی برای آقای ترامپ جهت خارج کردن سربازان آمریکایی از افغانستان به وجود آمده است. البته این طرح محدودیت‌ها را برای آقای بایدن هم در نظر گرفته است که در حدود یک ماه بعد قدرت را در افغانستان به دست خواهد گرفت. کنگره آمریکا در کنار تصویب بودجه دفاعی آمریکا لایحه خروج مشروط از افغانستان را نیز با اکثریت آرا تصویب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این لایحه تنها در صورتی نیرو‌های آمریکایی از مرز چهار هزار تن کاهش پیدا خواهند کرد که قبل از این گزارش وزارت دفاع و سایر نهاد‌ها به کنگره حاکی از آن باشد که این کاهش مشکلی در افغانستان به وجود نمی‌آورد. این لایحه به کنگره این اجازه را می‌دهد تا در صورتی که نیرو‌ها بیشتر از سقف چهار هزار تن کاهش پیدا کند، کنگره بودجه دفاعی را قطع کند. کنگره تاکید دارد که خروج از افغانستان باید مسؤولانه باشد و با مشورت با دیگر اعضای ناتو و دولت افغانستان صورت بگیرد.

آدام اسمیت رئیس کمیته دفاعی مجلس سنا گفته است که باید رئیس جمهوری برای خروج از افغانستان دلیل ارائه کند. آقای اسمیت همچنان گفت: «من هم طرفدار خروج از افغانستان هستم. اما این خروج باید مسؤولانه باشد.»

به نظر می‌رسد تصویب لایحه خروج مشروط نیرو‌های آمریکایی از افغانستان ناشی از شدت گرفتن جنگ در افغانستان باشد.

ژنرال اسکات میلر باور دارد که جنگ در افغانستان شدت زیادی گرفته است و به مرز غیر قابل تحملی رسیده است. آقای میلر می‌گوید او با طالبان گفت‌وگو کرده است و به آنان فهمانده که شدت جنگ در افغانستان بیش از حد است و باید کاهش پیدا کند. هرچند فرمانده نیرو‌های ناتو در افغانستان باور دارد که کاهش نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، تاثیری بر روند جنگ ندارد. اما چنین به نظر نمی‌رسد، چرا که کاهش شمار نیرو‌های آمریکایی حداقل دو تاثیر آنی و قدرتمند دارد. در قدم اول رسیدن شمار نیرو‌های آمریکایی به ۲۵۰۰ تن، با توجه به گستره جنگ در افغانستان سطح رسیدگی به ابعاد مختلف جنگ را به شدت پایین می‌آورد.

وزارت کشور (داخله) افغانستان چندی قبل اعلام کرده بود که در ۲۴ استان افغانستان عملا جنگ جریان دارد. برای مدیریت جنگی با این ابعاد، هرچند نیرو‌های امنیتی افغان تجربه پانزده‌ساله جنگ مداوم با طالبان را دارند. اما با این حال نیاز به کسب آموزش‌های تازه به خصوص در عرصه جنگ‌های چریکی دارند. بخشی از این ۲۵۰۰ نیرویی که باقی خواهد ماند که عملا درگیر جنگ مداوم با تروریست‌ها هستند. بنابراین تعداد محدودی برای آموزش نیرو‌های امنیتی افغان باقی خواهند ماند.

مساله دوم روحیه گرفتن طالبان برای تداوم جنگ در صورت خروج نیرو‌های آمریکایی است. طالبان به محض این که بحث خروج کامل ناتو از افغانستان مطرح شد و به دنبال آن توافق صلح میان این گروه و دولت آمریکا صورت گرفت. برخلاف روح توافق‌نامه، نه تنها جنگ را در افغانستان کاهش ندادند، بلکه آن را شعله‌ور‌تر کردند. در چنین وضعیتی کاهش شمار سربازان آمریکا به ۲۵۰۰ تن، طالبان را جری‌تر می‌کند و امکان شکست مذاکرات صلح نیز به وجود می‌آید.

زیرا طالبان تنها در صورت فشار حداکثری تن به گفت‌وگو و مذاکره خواهند داد. به این دلیل به نظر می‌رسد که کنگره آمریکا هم متوجه این حساسیت شده و حالا می‌خواهد از طرق مختلف مانع کاهش نیرو‌ها از چهار هزار نفر که در حال حاضر در افغانستان‌اند، به کمتر از آن شود.