«دوست پسرت را ول کن»

دیدار با فلورنس گیوِن، تصویرگر ۲۰ ساله‌ای که می‌خواهد شما با دوست پسرتان به هم بزنید

Photo: instagram/ florencegiven

فلورنس گیون فکر می‌کند «این یک روز فوق‌العاده است برای اینکه با او به هم بزنی». یا حداقل این آن چیزی است که تی شرت او می‌گوید.

ممکن است گیون فقط ۲۰ سال داشته باشد، اما شعارهای بامزه این تصویرگر بریتانیایی روی بلوز و ساک‌های خرید خیلی زود به پربیننده‌ترین‌های اینستاگرام تبدیل شدند.

برای همین است که او به چهره‌ی کمپین «تیندر» بدل شد، مجله کاسموپولیتن او را چهره‌ی تأثیرگذار سال ۲۰۱۹ نامید، و طراحی کالاهای تور «ریتا اورا» را برعهده گرفت. ریتا اورا، فلورنس را «هنرمندی فوق العاده توانمند» توصیف می‌کند.

البته که فقط طرح‌های گیون تأثیرگذار نبوده است. مطمئنا رنگ‌های روشن و فونت‌های سبک قدیمی ممکن است برای اینستاگرام چشمگیر باشد، اما محتوای پیام‌های فمینیستی پشت آنها است که مردم درباره‌اش حرف می‌زنند.

از طریق شعارهایی چون «انرژی‌ات را حفظ کن»، «مزخرفات جنسیت زده را دیگر نپذیر» و «برو برای سکس»، گیون توانمندسازی زنان را هدف قرار می‌دهد تا با جنسیت خود راحت باشند و علیه باورهای مسموم پدرسالارانه‌ای که به آنها حس گناه و خجالت و فاحشگی می‌دهد، حرف بزنند.

گیون به ایندیپندنت می‌گوید: «می‌خواهم زنان را به پرسش کردن تشویق کنم. می‌خواهم قدرت شان را دریابند و بفهمند که هیچگاه نبایستی به کمتر از آن که استحقاقش را دارند، رضایت دهند».

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

On-the-go Britney energy

A post shared by FLOSS (@florencegiven) on

تعجبی ندارد که این طرز تفکر، سرچشمه الهام او برای خلق یکی از قابل توجه‌ترین طرح هایش باشد، شعاری بر روی تی شرت که به سادگی می‌گوید «ولش کن» با فونت مدور دهه‌ی هفتاد و در مورد به هم خوردن یک رابطه دوستی.

این تصویرگر جوان می‌گوید: «من رابطه با دوست پسرم را به هم زدم و متوجه شدم که وقت و انرژی خیلی زیادی را برای کسی صرف کرده‌ام که قصد ندارد در مقابل برای من همان وقت و انرژی را بگذارد. بدون توان می‌دویدم، برای چه؟ مدام تلاش داشتم تا کسی را اصلاح کنم و رشدش بدهم در حالی که می‌توانستم آن انرژی را صرف خودم کنم».

گیون توضیح می‌دهد که در رابطه‌اش از اینکه برای مرد بزرگی مادری کند خسته بوده و می‌خواسته که علیه نقش‌های کلیشه‌ای کهنه‌ای که برای خدمت رسانی زنان تعیین شده بود، برخیزد.

او ادامه می‌دهد: «من متوجه شدم که این نقشی است که زنان آماده پذیرش آن هستند و بدون هیچ پرسشی در یک رابطه آن را انجام می‌دهند. ما فقط برای اینکه کسی عاشق ما است این کار را انجام می‌دهیم. من می‌خواستم از تجربه‌ام استفاده کنم به این امید که زنان جوان دیگری را به همان حس رهایی بکشاند، این که تو مجبور نیستی در این رابطه بمانی، تو برای خودت هم زندگی می‌کنی، و هر چیز دیگری جز این پرت شدن حواس است».

پیام‌های قدرتمندی همچون اینها باعث شد که مگان بارتون ـ هنسن، ستاره  فیلم جزیره عشق، یکی از طرح‌های گیون را در برنامه زنده تلویزیونی بپوشد و در مورد انتقادهایی که به کار پیشین او در صنعت سکس می‌شود، بحث کند.

در برنامه‌ی «صبح بخیر بریتانیا» در ماه سپتامبر، این مدل فریبنده‌ی سابق با پوشیدن تی شرتی که روی آن نوشته بود «زنان را با طرح گذشته جنسی‌شان قضاوت نکنید» به یکی از پرشورترین اهداف گیون شفافیت بخشید.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

My t-shirt in front of Piers Morgan is a god damn MOOD While I despise Love Island, I like Megan. She’s a source of strength for a lot of women. However I listened to you, and spoke with her about accountability for appropriating black culture in a recent picture wearing corn rows at a festival, that caused offence to a lot of black women (If you’re confused as to why it’s offensive, google it). She admitted to not seeing the problem initially, but said after reading through our comments yesterday on my post she can see that it IS problematic. She fully acknowledged her white privilege, and is working on educating herself on these issues to make an informed apology, and educate her followers in the process too. Those are her words. I was afraid she might have ignored it, but she genuinely wants to take on the responsibility to educate herself to become a better feminist, and I’m currently sending resources for her to learn. She’s going to fix it. Thank you also for giving me the nudge to take action and do this. As white women we need to stay having these conversations with each other.

A post shared by FLOSS (@florencegiven) on

تی شرت طراحی شده‌ی من در مقابل پییرس مورگان خیلی هیجان آوره. در حالی که از جزیره عشق متنفرم ولی مگان را دوست دارم. او منبع قدرت برای بسیاری از زنان است. با این حال من به شما گوش دادم و با او در مورد پاسخگو بودن برای برخورد ناشایست با فرهنگ سیاهان حرف زدم. او در عکسی جدید در یک جشنواره لباسی پوشیده بود که ردیف‌های ذرت را نشان می‌داد که باعث شد به بسیاری از زنان سیاه پوست بربخورد (اگر نمی‌دانید چرا این عکس برخورنده است، در گوگل جستجو کنید) او اعتراف کرد که در ابتدا متوجه مشکل نشده بود، اما دیروز بعد از خواندن نظرات روی پست من متوجه شده که می‌تواند مشکل ساز باشد. او کاملا امتیاز سفیدپوست بودن خود را به رسمیت شناخت و روی آموزش خود و پیروانش در مورد این مسائل به منظور عذرخواهی آگاهانه کار می‌کند. این کلمات او هستند. می‌ترسم او ممکن است آن را نادیده بگیرد، اما او واقعا می‌خواهد مسئولیت خود را برای یادگیری برای تبدیل شدن به یک فمینیست بهتر بپذیرد، و من در حال حاضر برای او منابعی برای یادگیری در این زمینه می‌فرستم. او قصد دارد آن اشکال را درست کند. همچنین متشکرم از اینکه به من فشار آوردید تا اقدام کنم و این کار را انجام دهم. ما به عنوان زنان سفیدپوست باید با همدیگر چنین گفت وگوهایی داشته باشیم.

گیون توضیح می‌دهد: «وقتی فکر می‌کنم، آن چیزی که درونم را می‌سوزاند و واقعا مرا خشمگین می‌کند، موضوع داشتن حق بر بدن زنان است. این شیوه‌ای است که در رسانه‌ها ما را برای مصرف مردان نشان می‌دهند، که به نوبه خود نشان‌دهنده نحوه رفتار مردان با بدن زنان در زندگی واقعی است».

گیون که الگوهایش ریچل کارگل سخنران دانشگاهی، و چیدرا ایگورو، نویسنده و فمینیست تأثیرگذار است، پیش از اینکه در کالج مد لندن ثبت نام کند، در پلیموت زندگی و رشد کرده است.

گرچه، سال گذشته درس را رها کرد تا به طور تمام وقت به نویسندگی و هنر بپردازد.

به‌رغم بیانیه‌های سیاسی روشنی که او از طریق طرح‌هایش اعلام می‌کند، گیون ترجیح می‌دهد خود را اکتیویست ننامد. او خود را هنرمند و نویسنده می‌داند و در حال حاضر روی اولین کتابش کار می‌کند. در این کتاب او به این می‌پردازد که چگونه نفوذ نگاه مردانه، دیدگاه جامعه را به جنسیت زنان شکل داده است.  

او می‌گوید: «می‌خواهم از طریق حرف زدن، خلق کارهای هنری و نوشتن این کتاب، پیام‌های خود را به همه برسانم. این کتاب مرا قادر به انجام این کار می‌کند».

تا آن زمان، منتظر دیدن طرح‌های محبوب بیشتری از گیون در صفحه اینستاگرام خود باشید. گیون می‌افزاید: «همیشه عاشق دنیای مد و سبک بودم و امیدوارم به زودی یک مجموعه درست کنم». او به موضوعاتی از جمله «رضایت[برای آغاز یک رابطه جنسی]» اشاره کرد که امیدوار است در کارهای آینده مد نظر قرار دهد.

در پاسخ به اینکه چگونه این تی شرت‌های شاد را باید پوشید تا بهتر به چشم بیاید؟ می‌گوید، آن را با یک شلوار پارچه‌ای بپوشید و تی شرت را داخل شلوار بکنید و یک کت را با آن هماهنگ کنید، یا اینکه با یک شلوار جین پاچه گشاد بپوشید با یک چکمه‌ی نوک تیز. هر چقدر لباستان تو چشم زننده‌تر باشد، بهتر است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

I have designed a tee for WEEKDAY that will be sold exclusively in their London store on Regent Street from this Thursday the 27th, inspired by something that I care VERY MUCH about... We are STILL fed a toxic message by celebs, advertising, the media and even our own Instagram feeds, that tell us our bodies exist solely to be consumable for the male/white gaze, and it’s time to change the narrative !! Our appearance is not intrinsic to our value as powerful, intelligent and complex human beings. We deserve to just exist. • I will be at @weekday_stores Regent Street store this Saturday the 29th between 2-4 PM doing a live screen printing! This tee is stocked to a unisex XL (size 20) and anyone bigger can collect theirs completely FREE because I have paid for a box of tee’s to be screen printed just for you. Big girls don’t have to pay, just come to the store and take one home for free on me! #inweekday

A post shared by FLOSS (@florencegiven) on

من یک تی شرت برای «ویک دی» طراحی کردم که انحصارا در فروشگاه لندن این کمپانی در خیابان ریجنت از پنجشنبه بیست و هفتم به فروش می‌رسد. این طرح الهام گرفته از چیزی است که برای من خیلی مهم است. ما هنوز با پیام‌های سمی از سوی چهره‌های مشهور، تبلیغات، رسانه‌ها و حتی با پست‌های اینستاگرام خودمان تغذیه می‌شویم، پیام‌هایی که به ما می‌گویند بدن‌های ما فقط برای نگاه خیره مردان سفید قابل مصرف است، و زمان تغییر این روایت رسیده است! ظاهر ما به اهمیت ارزش‌های ما به عنوان انسان‌های قدرتمند، هوشمند و پیچیده نیست. ما سزاوار زیستن هستیم.   

من بین ساعت ۲ تا ۴ عصر روز شنبه ۲۹ جولای در فروشگاه ویک دی خیابان ریجن برای پرینت گرفتن روی تی شرت‌ها هستم! این تی شرت‌ها برای هر دو جنس سایز ۲۰ (ایکس ال) است و هر کسی بزرگتر از این سایز می‌تواند به طور رایگان مال خودش را دریافت کند برای اینکه من برای یک جعبه تی شرت برای نمایش چاپ فقط برای شما پول داده‌ام. دختران سایز بزرگ لازم نیست پولی پرداخت کنند، فقط به فروشگاه بیایید و یکی از اینها را مجانی به حساب من به خانه ببرید. 

© The Independent

بیشتر از زندگی