موفقیت‌های لحظه آخری جرد کوشنر در «روند صلح» خاورمیانه

«او اختیار داشت و به اندازه کافی هوشمند بود تا روابط شخصی را ایجاد کند»

جرد کوشنر به همراه ایوانکا ترامپ و فرزندانش-MANDEL NGAN / AFP

امارات متحده عربی در حال به دست آوردن پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی است. مراکش به دلیل رسمیت یافتن ادعاهای سرزمینی چند دهه‌ای برنده می‌شود و سودان از فهرست سیاه تروریسم ایالات متحده خارج می‌شود.

کشورهای عرب به طور ناگهانی به توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل رسیدند. این پیروزی لحظه آخری با دیپلماسی غیرمعمول جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور در حال خروج امریکا به دست آمده است.

کوشنر برای مدت بیش از سه سال، بیشتر به‌خاطر همسر مشهور خود که دختر رئیس‌جمهور است، معاملات ملکی و پدرش که سابقه زندان دارد، شناخته می‌شد. اما حالا در مسیر دستیابی به موفقیت‌های تاریخی است که در توفیق ترامپ درباره توافق چهار کشور عربی از ماه سپتامبر با اسرائیل متجلی شده است.

كوشنر روز پنجشنبه هنگام اعلام آخرین توافق با مراكش به خبرنگاران گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ رویكرد متضادی را در پیش گرفت.» كوشنر افزود كه درگیری اعراب و اسرائیل «با تفكری قدیمی و روندی متوقف مانده، مدت طولانی بدون پیشرفت مانده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش عرب‌نیوز، کهنه‌کاران دیپلماسی خاورمیانه معتقدند که پس از نخستین نشانه تمایل امارات به عادی‌سازی روابط با اسرائیل، کوشنر به سختی برای پیشرفت تلاش کرد.

دنیس راس، که در دولت بیل‌کلینتون به عنوان نماینده آمریکا در خاورمیانه فعال بوده، درباره کوشنر می‌گوید: «او اختیار داشت و به اندازه کافی هوشمند بود تا روابط شخصی را ایجاد کند.»

کوشنر، دوست خانوادگی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هنجارهای چند دهه گذشته ایالات متحده در زمینه صلح در خاورمیانه را زیر پا گذاشت و کمتر تظاهر کرد که با فلسطین‌ها بی‌طرفانه رفتار می‌کند.

ترامپ اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و در طرحی که با تاخیر طولانی‌مدت برای خاورمیانه به اجرا درآمد و در ژانویه ۲۰۲۰ رونمایی شد، موافقت آمریکا با ضمیمه‌کردن قسمت عمده‌ای از کرانه باختری را به نتانیاهو اظهارداشت.

كوشنر در آن زمان در گفتگو با سی‌ان‌ان، به فلسطینی‌ها هشدار داد که «پیشنهاد به‌دست‌آوردن كشوری محدود را همچون سایر فرصت‌هایی که از دست دادند، تلف نکنند.»

کوشنر که روز قبل از ترك کاخ سفید، ۴۰ ساله می‌شود، بی‌سر و صدا كار كرد و تا حد زیادی وزارت امور خارجه را دور زد.