شناسایی داروهای موثر در موارد حاد ابتلا به ویروس کرونا

متخصصان می‌گویند برای کمک به تعداد قابل‌توجهی از بیمارانی که به سایر داروها واکنش نشان نمی‌دهند، لازم است داروهای بیشتری کشف شود

محققان دانشگاه ادینبرو می‌گویند که پنج ژن کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد مستقیما بر شدت علایم کووید-۱۹ پس از ابتلای فرد به آن اثر می‌گذارد - Victoria Jones / POOL / AFP

محققان اسکاتلندی، مجموعه‌ای دارو شناسایی کرده‌اند که ممکن است در حادترین موارد ابتلا به بیماری کرونا موثر باشد. این کشف بزرگ ممکن است بتواند جان هزاران نفر را نجات دهد.

محققان دانشگاه ادینبرو که سرپرست این پژوهش بوده‌اند می‌گویند که پنج ژن کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد مستقیما بر شدت علایم کووید-۱۹ پس از ابتلای فرد به آن اثر می‌گذارد. آنان با تمرکز بر این ژن‌ها توانسته‌اند تعیین کنند کدام‌یک از داروهای موجود در بهبود علایم این بیماری اثربخش هستند. حالا قرار است این داروها برای انجام آزمایش‌های بالینی در اولویت قرار گیرد.

از جمله این داروها، دارویی به نام باریسیتینیب برای بیماری آرتروز روماتویید و نیز داروی پادتن‌بنیانی است که هم‌اکنون در آزمایش‌های بالینی برای مبتلایان به پسوریازیس کاربرد دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنت بیلی، محقق ارشد این طرح، گفت: «دیدن چنین نتایجی به این سرعت پس از شروع همه‌گیری واقعا حیرت‌آور است. هیجان‌انگیز آن که ژن‌هایی را یافته‌ایم که از نظر درمانی مستقیما به این قضیه مربوطند. این ژن‌‌ها ما را مستقیم به سمت داروها می‌برند.»

این پژوهش را کنسرسیوم جهانی ژنتیک مرگ‌ومیر در مراقبت‌های ویژه به انجام رسانده است و در آن دی‌ان‌ای دو هزار و ۲۴۴ بیمار با وضعیت وخیم در بیش از ۲۰۰ واحد مراقبت‌های ویژه در بریتانیا با ساختار ژنتیکی افراد سالم مقایسه شده است. این تحلیل، نشان‌دهنده تفاوت‌های بنیادی در پنج تا از ژن‌ها یعنی آی‌اف‌ان‌اِی‌آر ۲، تی‌وای‌کی ۲، او‌اِی‌اس‌۱، دی‌پی‌پی ۹ و سی‌سی‌آر ۲ بود. به اعتقاد این گروه از محققان، با این کشف بالاخره یکی از علل حاد شدن مریضی در برخی بیماران مشخص شده است.

پیتر اوپنشاو، استاد طب آزمایشگاهی دانشکده سلطنتی لندن و از نویسندگان این پژوهش در مصاحبه با گاردین گفت: «این نتیجه، در کشف علل حاد شدن بیماری واقعا پیشرفت خارق‌العاده‌ای است.»

این یافته‌ها اکنون در اختیار گروه‌هایی قرار گرفته است که در سراسر جهان مشغول انجام آزمایش‌های بالینی هستند؛ واحد احیای دانشگاه آکسفورد نیز از آن جمله است تا داروهای شناسایی‌شده را بیشتر بررسی کنند.

گروه احیای این دانشگاه نیز از خلال آزمایش‌های خود تاکنون موفق به کشف داروهایی شده و دریافته است که مصرف دگزامتازون استروییدی ارزان‌قیمت می‌تواند نرخ مرگ‌ومیر بر اثر کووید-۱۹ را کاهش دهد چون نیاز بدن به اکسیژن را تا یک‌سوم کاهش می‌دهد. متخصصان اما می‌گویند که برای کمک به تعداد قابل‌توجهی از بیماران که به  این داروی استروییدی واکنش نشان نمی‌دهند، لازم است داروهای بیشتری کشف شود.

© The Independent

بیشتر از جهان