بوتان و اسرائیل رابطه دیپلماتیک برقرار کردند

بوتان پنجمین کشوری است که در سه ماه اخیر در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل گام برمی‌دارد

سفرای اسرائیل و بوتان در هند پس از امضاء توافق برقراری روابط در سفارت اسرائیل در دهلی نو،۱۲ دسامبر۲۰۲۰-Israeli Embassy in New Delhi/Handout via REUTERS

در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی روند پرشتاب عادی‌سازی روابط با اسرائیل که یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت دونالد ترامپ به‌‌شمار می‌رود، ادامه دارد. در تازه‌ترین تحول، وزیر امور خارجه اسرائیل از برقراری روابط دیپلماتیک با پادشاهی بوتان خبر داد.

به این ترتیب پس از امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش، اکنون بوتان پنجمین کشوری است که در سه ماه اخیر به سوی عادی‌سازی روابط با اسرائیل گام برمی‌دارد.

گبی اشکنازی در بیانیه‌ای اعلام کرد، «دامنه به رسمیت شناختن اسرائیل رو به گسترش است.»

او افزود: «برقراری روابط با پادشاهی بوتان، مرحله جدیدی از عمیق‌تر شدن روابط اسرائیل در آسیا را ادامه می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوتان یا جمعیتی حدود یک میلیون نفر در موقعیت جغرافیایی حساسی بین چین و هند قرار دارد. در این کشور که با تعرفه روزانه ۲۵۰ دلار برای هر توریست، نرخ گردشگری پایین نگاه‌داشته شده، فروش تنباکو ممنوع است و تازه ۲۰ سال است که استفاده از تلویزیون در بوتان مجاز شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ضمن استقبال از این توافق به این نکته اشاره کرد که این کشور یهودی‌نشین برای عادی‌سازی و برقراری روابط دیپلماتیک با دیگر کشورها در ارتباط است.

سفیر اسرائیل در هند با اشاره به اینکه روز برقراری روابط دیپلماتیک اسرائیل و بوتان یک «روز تاریخی» است، گفت: «این توافق فرصت‌های زیادی برای همکاری و منافع دوجانبه ایجاد می‌کند.» در توافق اسرائیل و بوتان به همکاری در زمینه اقتصادی، تکنولوژی، کشاورزی و توریسم اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بوتان به استقلال فرهنگی و سیاسی خود می‌بالد و با حدود ۵۰ کشور جهان رابطه دیپلماتیک دارد. باوجود اینکه بوتان ناز سال ۱۹۷۱ عضو سازمان ملل است، با هیچ یک از اعضای دایم شورای امنیت شامل آمریکا روابط دیپلماتیک ندارد.

رابطه دیپلماتیک اسرائیل با بوتان در حالی برقرار شده که اخیرا مراکش نیز روابط خود را با اسرائیل عادی سازی کرده است. مراکش چهارمین کشوری است که در سه ماه گذشته با اسرائیل توافق صلح امضاء می‌کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی تحلیلگران می‌نویسد که عمان و برخی کشورهای آسیایی مانند اندونزی که به طور سنتی مخالف اسرائیل بودند، احتمالا کشورهای بعدی در روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند. این تحلیلگران ابراز امیدوار می‌کنند که در نهایت عربستان سعودی نیز به این روند ملحق شود. نکته‌ای که مقامات آمریکایی نیز در مورد آن ابراز امیدواری کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی با لحنی تند روند عادی‌سازی روابط کشورهای دیگر با اسرائیل را محکوم کرده‌اند.