سکوت فلسطین در قبال توافق مراکش و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط

پادشاه مراکش به محمود عباس اطمینان داد كه حمایت رباط از آرمان فلسطین "ثابت و تغییرناپذیر" است

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP

رهبری فلسطین برخلاف رویه معمول، در برابر توافق اخیر مراکش و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط سکوت اختیار کرد و به نظر می‌رسد که در واقع، عدم اتخاذ موضع مشخص، در مورد این توافق‌نامه که با حمایت مالی آمریكا برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان مراكش و اسرائیل و گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان آنها صورت گرفت، خود موضعی است که رهبری فلسطین آن را اتخاذ کرده است. ناظران بدین باورند که رهبری فلسطین در مورد توافق‌های صلح اخیر برخی از کشورهای عربی با اسرائیل، اعتراض چندانی نداشت.

نکته جالب توجه این بود که ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین از صدور بیانیه رسمی در مورد تماس تلفنی محمد ششم، پادشاه مراکش با محمود عباس که بلافاصله پس از مکالمه تلفنی پادشاه مراکش و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انجام شد، خودداری کرد، اما دیوان پادشاهی مراکش اعلام کرد که محمد ششم با محمود عباس در تماس شده و ضمن قدردانی از وی، او را از محتوای صحبتش با ترامپ اطلاع داده است. دیوان پادشاهی مراکش تأکید کرد که حمایت مراکش از تحقق آرمان فلسطین ثابت بوده و هرگز تغییر نمی‌کند و رباط ضمن حمایت از راه حل چاره دوکشوری، مذاکرات میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی را تنها راه دستیابی به حل نهایی، پایدار و جامع برای تنش و درگیری می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پادشاه مراکش تأکید کرد که رباط "برای حمایت از صلح در منطقه" تمام اقدامات و تماس‌های توافق شده با ترامپ را به کار خواهد گرفت" و خاطرنشان کرد که تلاش کشورش برای" تثبیت حاکمیت مراکش بر صحرای غربی هرگز به قیمت مبارزه مردم فلسطین برای دستیابی به حقوق قانونی آنها انجام نخواهد شد."

از سوی دیگر، احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین از "پیوستن مراکش به صف کشورهای عربی که برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل شتاب دارند" ابراز تاسف کرده و افزود که "این اقدام، ثابت می‌کند که مسئله فلسطین دیگر مسئله اصلی اعراب نیست." وی خاطرنشان کرد که "مراكش ترجیح داده است منافع خود را به قیمت منافع ملی مردم فلسطین به دست آورد."

در همین حال، نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین از ابراز نظر در مورد اقدام مراکش خودداری کرد و جنبش فتح در این زمینه سکوت اختیار کرد. اما جنبش حماس، توافق‌‌نامه عادی‌سازی روابط مراکش و اسرائیل را یک "جنایت سیاسی" قلمداد كرد که تل‌آویو را به ادامه نفی حقوق ملت فلسطین ترغیب می‌کند و افزود که این اقدام نه تنها مسئله فلسطین را دچار چالش بیشتر کرده بلکه برای کشورهای که در صدد عادی‌سازی روابط با اسرائیل شدند نیز سودی در پی نخواهد داشت.

در همین حال، بلال الشوبکی، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه هبرون در مورد سکوت رسمی فلسطین نسبت به اقدام اخیر مراکش، گفت "رهبری فلسطین در مورد پدیده عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل، از همان آغاز موضع قاطعانه‌ای نداشت." وی افزود که واکنش تند فلسطین به ابوظبی در ماه اوت گذشته، دلایل دیگری در پی داشت. در واقع، انگیزه اصلی خشم رهبری فلسطین این بود که امارات متحده عربی و بحرین با نادیده گرفتن فلسطین و بدون این‌که فلسطینی‌ها را در جریان تصمیم خود قرار دهند به طور یک‌جانبه اقدام به عادی‌سازی روابط با اسرائيل کردند. افزون بر آن‌که تشکیلات خودگردان فلسطین با نقش منطقه‌ای ابوظبی و میزبانی محمد دحلان، مخالف سیاسی محمود عباس موافقت ندارد.

بلال الشوبکی خاطرنشان کرد که واکنش شدید تشکیلات خودگردان فلسطین در آن زمان در واقع، برای مخالفت با عادی‌سازی روابط با اسرائیل نبود، اما این واکنش تحت عنوان مخالفت با عادی‌سازی روابط با اسرائیل انجام شد. البته رهبری فلسطین ناتوانی خود را در مقابله با عادی‌سازی روابط با اسرائیل و ارائه گزینه‌های دیگری که جایگزینی برای عادی‌سازی روابط باشد، ثابت کرد، از این‌رو، دیگر قادر به نشان دادن واکنشی در برابر موضع جدید مراکش نبود. وی افزود که پس از عقب‌نشینی از آشتی با حماس و ناتوانی در فعال‌سازی روند مقاومت مردمی، رهبری فلسطین قدرت و گزینه‌ای دیگری ندارد، بنابر این، تصمیم گرفته است تا هنگام ورود جو بایدن به کاخ سفید از ابراز هرگونه واکنش و دست زدن به اقدام تازه‌ای خودداری کند.

© IndependentArabia