واکنش گزارشگران بدون مرز به اعدام روح‌الله زم 

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید اعدام روح‌الله زم به فرمان علی خامنه‌ای انجام شده است 

روح‌الله زم پاییز ۱۳۹۸ در سفری به عراق به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ربوده شد و به تهران انتقال یافت-ALI SHIRBAND/MIZAN NEWS AGENCY/AFP

سازمان گزار‌شگران بدون مرز، امروز شنبه ۲۲ آذرماه، اجرای حکم اعدام روح‌الله زم را محکوم کرد و در پیامی حکم صادره را «ناعادلانه» خواند و مراتب تاسف و تاثر خود را نسبت به اجرای این حکم بیان کرده است. 

به نوشته این سازمان حقوق بشری، حکم اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز، به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.  

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که پیش‌تر «کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل» و «گزارشگر ویژه ایران در امور حقوق بشر» این سازمان را از احتمال اعدام روح‌الله زم مطلع کرده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز در تاریخ ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ و چندماه پس از دستگیری روح‌الله زم درباره خطر اعدام وی هشدار داده بود و گفته بود که «با طرح اتهام‌های افساد فی‌الارض و جاسوسی علیه روح‌الله زم، او با احتمال مجازات مرگ روبه‌رو است.

رضا معینی، مسئول دفتر ایران و افغانستان گزارشگران بدون مرز، در آن زمان با اشاره به روند محاکمه روح‌الله زم آن را «ناعادلانه و مغایر با قوانین داخلی کشور و موازین حقوق جهانی» دانسته بود.

رضا معینی در آن مقطع زمانی از مقامات حقوق بشری سازمان ملل خواست که فورا در پرونده روح‌الله زم مداخله کنند.

روح‌الله زم در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد و سرانجام پس از تایید حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور، امروز شنبه ۲۳ آذرماه اعدام شد. 

روح‌الله زم با ۱۷ مورد اتهامی روبه‌رو بود و پس از دستگیری، در یک سال گذشته بارها در قالب چند مستند تلویزیونی ساخته صداوسیما جمهوری اسلامی ایران، به عنوان چهره برجسته رسانه‌ای خارج از کشور و همکار سرویس‌های اطلاعاتی دیگر کشورها معرفی شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روند حتی تا چند روز قبل از اعدام روح‌الله زم نیز ادامه داشت و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران با نمایش به‌اصطلاح مستندی درباره روح‌االله زم و با طرح همان ادعاهای قبلی، بازهم بر سنگینی جرم روح‌الله زم تاکید ورزید. 

محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، پس از اعدام او گفت:«فیلمی که چند شب پیش در صداوسیما پخش شد و او جلو تخته وایت‌بردی به برخی روابط و کارهایش علیه نظام اشاره می‌کرده،  از سوی حفاظت اطلاعات قوه‌قضایی گرفته ‌شده، با این توجیه که این فیلم مقدمه مبادله او با یک زندانی ایرانی در خارج و آزادی‌اش خواهد شد، و تنها بیننده این فیلم، ابراهیم رئيسی، رئيس قوه ‌قضاییه خواهد بود.»

محمد علی زم، رئیس سابق سازمان تبلیغات اسلامی، همچنین گفت: «پسرم تا جمعه عصر خبر نداشت که حکم اعدامش تایید شده است.»

روح‌الله زم مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز بود که در جریان اعتراضات سال ۱۳۹۶ نام او بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد و بنا به ادعای مقامات جمهوری اسلامی ایران، در صدد آموزش مسلحانه به مخاطبان خود بود. 

روح‌الله زم در پاییز ۱۳۹۸ در سفری به عراق، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ربوده شد و به تهران انتقال یافت.