تنش‌های خارجی ترکیه وضعیت اقتصادش را وخیم‌تر می‌کند

این نگرانی وجود دارد که اقدامات جدید ترکیه ممکن است اقتصاد در حال سقوط این کشور را به سقوط نهایی برساند

تصویر آرشیوی از یک صرافی در ترکیه، ۶ آگوست ۲۰۲۰ - YASIN AKGUL / AFP

پس از آنکه رهبران کشورهای اروپایی در نشست پنجشنبه‌شب اتحادیه در بلژیک بر سر وضع تحریم و مجازات‌‌های اقتصادی علیه ترکیه توافق کردند، ارزش لیر ترکیه سقوط کرد.

این تحریم‌ها به دلیل اقدامات بی‌ثبات‌کننده و تهاجمی ترکیه در دریای مدیترانه و علیه دو کشور یونان و قبرس وضع خواهد شد.

چشم انداز حتمی وضع این تحریم‌ها در دو هفته گذشته ارزش لیر ترکیه را که قبلا هم کاهش یافته بود، پایین‌تر آورد. این نگرانی وجود دارد که اقدامات جدید ترکیه ممکن است اقتصاد در حال سقوط این کشور را به سقوط نهایی برساند. لیر ترکیه در سال جاری حدود ۲۵ درصد سقوط کرده و شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، وضعیت اقتصادی را وخیم‌تر کرده‌است.

امروز ۲۲ آذرماه، اکنون هر دلار آمریکا ۷.۸۶ لیر ترکیه معامله می‌شود. دو روز پیش هر دلار ۷.۸۹ لیر معامله می‌شد. حدود دو هفته پیش کاهش ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا رکورد زد و هر دلار ۸ لیر معامله شد.

کارشناسان معتقدند که با توجه به بحران در روابط خارجی ترکیه، اقدامات بیشتر و شدیدتر اتحادیه اروپا و یا ایالات متحده می‌تواند این کشور را به آستانه بحران تراز پرداخت‌ها برگرداند.

بر اساس گزارشی که آسیاتایمز منتشر کرده، در حال حاضر به نظر می‌رسد اختلافات داخلی در اروپا و روابط شخصی بین رهبران ترکیه و ایالات متحده تاثیر هر اقدام فوری را تعدیل کند، هرچند که با ورود دولت جو بایدن در ایالات متحده این شرایط به سرعت می‌تواند تغییر کند.

ایکان اردمیر، مدیر ارشد برنامه ترکیه در بنیاد دفاع از دموکراسی‌های مستقر در واشنگتن، به این روزنامه اقتصادی گفت: «این نگرانی در هر دو طرف اقیانوس اطلس وجود دارد که مجازات‌های شدیدتر می‌تواند آنکارا را بیش از پیش دور کند.»

تهدید به واکنش شدیدتر در درازمدت همچنان وجود دارد، هم اروپا و هم ایالات متحده به طور فزاینده‌ای نگران روند سیاست خارجی و داخلی ترکیه هستند، از جمله ماجراجویی‌های خارجی «نئو-عثمانی» که حداقل تا حدی به دنبال بازگرداندن شکوه امپراتواری عثمانی هستند.

تنش‌های سیاسی بین ترکیه و آمریکا، اقدامات نظامی ترکیه در خارج این کشور و تنش‌های بین آنکارا و اروپا بر سر مسائل گوناگون، موجب دفع سرمایه‌گذاران شده است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده سال‌جاری میلادی تولید ناخالص داخلی ترکیه ۵ درصد کاهش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آبان‌ماه ۱۳۹۹ پس از برکناری رئیس‌ بانک مرکزی ترکیه، وزیر خزانه‌داری و دارایی این کشور که داماد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور هم هست، استعفا کرد.

چند روز پیش هم رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه اتحادیه اروپا را متهم کرد هیچگاه در برابر کشورش صادقانه عمل نکرده است و گفت، آنکارا از هیچگونه تحریم احتمالی که از سوی آن بلوک اروپایی اعمال شود هراسی ندارد.

به نوشته رویترز، برخی تحلیلگران معتقدند که جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، پس از استقرار در کاخ سفید فشارهای مضاعفی بر اقتصاد ترکیه وارد خواهد کرد.

بیشتر از جهان