حمله سایبری به سازمان دارویی اروپا جهت دستیابی به اسناد واکسن فایزر-بیونتک

حملات سایبری به نهادهای بهداشتی و درمانی در دوره همه‌گیری کرونا افزایش یافته است

یکی از واکسن‌های کووید-۱۹ محصول شرکت‌های فایزر- بیونتک است- Jacob King/Pool via REUTERS

شرکت‌های فایزر- بیونتک اعلام کردند اسناد تولید واکسن کووید-۱۹ آن‌ها در حمله اینترنتی به سازمان‌های تنظیم مقررات دارویی اروپا تحت «دسترسی غیرقانونی» قرار گرفته است. 

سازمان دارویی اروپا (ایما) روز چهارشنبه تایید کرد که مورد حمله اینترنتی قرار گرفته است ولی بدون ذکر جزئیات حمله اعلام کرد «تحقیقات کاملی» در دست انجام است. 

اما طرف آلمانی این شراکت برای تولید واکسن یعنی شرکت بیونتک با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ایما به آن‌ها اطلاع داده است عده‌ای به برخی اسناد «تحویل» واکسن به «سازمان تنظیم مقررات» دسترسی پیدا کرده‌اند. 

این شرکت افزود: «شایان ذکر است در این واقعه به سامانه‌های بیونتک و فایزر رخنه نکرده‌اند و اگر هم از طریق داده‌های لو رفته پی به هویت دست‌اندرکاران این پژوهش برده باشند، ما خبردار نشده‌ایم.» 

ایما که صدور مجوز دارو در اتحادیه اروپا در حیطه اختیاراتش است، به شرکت بیونتک اطمینان داد این حمله «اثری بر زمان‌بندی این سازمان برای داوری پژوهش مذکور ندارد». قرار است این سازمان تا روز ۲۹ دسامبر نتیجه بررسی خود را اعلام کند. 

هنوز مشخص نشده است که این حمله چه وقت و چگونه رخ داده، چه فرد یا افرادی اقدام به این کار کرده‌اند و چه اطلاعات دیگری لو رفته است. 

بیونتک گفت منتظر است ایما با بررسی این حمله سایبری اطلاعات بیشتری به دست آورد تا «با توجه به قوانین اتحادیه اروپا واکنش مناسب را نشان دهد». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت افزود با توجه به «ملاحظات موجود در زمینه بهداشت عمومی و اهمیت شفافیت» به دنبال «روشن کردن» همه ابعاد تولید واکسن و فرایندهای قانونی آن است. 

حمله‌های سایبری به نهادهای بهداشتی و درمانی در دوره همه‌گیری کرونا افزایش یافته است و مهاجمان طیفی از جاسوسان دولتی و مجرمان فضای مجازی را تشکیل می‌دهند که می‌خواهند به جدیدترین اطلاعات درباره این همه‌گیری دست یابند. 

در تابستان مرکز ملی امنیت فضای مجازی بریتانیا (ان‌سی‌اس‌سی) هشدار داد سازمان‌های اطلاعاتی روسیه نهادهای بریتانیایی، آمریکایی و کانادایی دست‌اندرکار تولید واکسن را هدف قرار داده‌اند. 

اخیراً آی‌بی‌ام گفت زنجیره جهانی تأمین واکسن از وقتی کارزار «زنجیره سرد» برای انتقال و توزیع واکسن به راه انداخته است، هدف جاسوسی سایبری قرار گرفته است. 

آی‌بی‌ام گفت هویت مهاجمان مشخص نیست اما روش‌های پیچیده‌ای که به کار برده‌اند نشان می‌دهد کار یک نهاد دولتی بوده است. 

سخنگوی ان‌سی‌اس‌سی در واکنش به حمله به ایما گفت: «ان‌سی‌اس‌سی از این پژوهش حیاتی برای تولید واکسن در برابر تهدیدهای سایبری حمایت و دفاع می‌کند. 

ما در همکاری با شرکای بین‌المللی مشغول بررسی اثرات این واقعه بر نهاد قانون‌گذاری بهداشت و درمان اتحادیه اروپا هستیم، اما تاکنون مدرکی دال بر آسیب دیدن این نهاد پیدا نکرده‌ایم.»

© The Independent

بیشتر از جهان