برنامه‌های تولید واکسن بریتانیا و تهدیدهای سایبری روسیه

«هکرهای روسی پژوهش‌های تولید واکسن کرونا را در بریتانیا، آمریکا و کانادا هدف قرار داده‌اند»

دانشگاه‌های آکسفورد و امپریال کالج لندن موفقیت چشم‌گیری در زمینه تولید واکسن کرونا داشته‌اند- Luka GONZALES / AFP

مقامات بریتانیایی می‌گویند حملات سایبری روسیه و دیگر دولت‌های متخاصم «تهدیدی مداوم» علیه تلاش‌های بریتانیا برای تولید واکسن کرونا است.     

نهاد موسوم به «مرکز امنیت سایبری ملی» (ان سی اس سی) تا ماه سپتامبر سال جاری به گونه‌ای بی‌سابقه با ۷۲۳ مورد حملات سایبری رو‌به‌رو بوده است که یک چهارم آن‌ها به همه‌گیری کووید-۱۹ مرتبط می‌شده است.

موفقیت بالقوه واکسن ویروس کرونا، از جمله واکسن‌هایی که از سوی دانشگاه‌های آکسفورد و امپریال کالج لندن تولید می‌شود برای کاهش موارد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ و لغو مقررات قرنطینه، حیاتی است.

پل چیچِستِر، مدیر عملیاتی «ان سی اس سی» می‌گوید حملات سایبری کشورهای متخاصم بر پژوهش‌های مرتبط با واکسن متمرکز است در حالی که گروه‌های جنایتکار، بیمارستان‌ها و نهادهای درمانی را هدف قرار داده‌‌اند.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این یک خطر مداوم است که تا این تاریخ ادامه دارد.

ما می‌دانیم که (دیگر) کشورها به جوانب مختلف کار تولید واکسن توجه دارند – پژوهش‌های مرتبط با آن بخشی از قضیه است اما به همین گونه اطلاعات مربوط به موفقیت واکسن و داده‌های منتج از آزمایش‌ها.

این همچنین به حرکت ما از مرحله پژوهش به مرحله تولید و توزیع موفقیت‌آمیز واکسن و جنبه‌های حیاتی مختلف آن مرتبط است.

دیگر کشورها درصدد درک نحوه آمادگی بریتانیا (در ارتباط با واکسن کرونا) هستند.»

این هشدارها در گرماگرم دو خط آزمایش واکسن‌های کرونا در بریتانیا داده شد. یکی از واکسن‌ها از سوی شرکت بیوتکنولوژی «نواوَکس» آمریکا و دیگری از طریق پروژه دانشگاه آکسفورد تولید شده است.

در ماه ژوئیه «ان سی اس سی» گفت هکرهای روسی پژوهش‌های تولید واکسن کرونا را در بریتانیا، آمریکا و کانادا هدف قرار داده‌اند.

این نهاد افزود که گروه‌های «اِی پی تی ۲۹» که به «دوکس» یا «کوُزی بِر» نیز موسومند، بخشی از دستگاه جاسوسی روسیه‌اند که سازمان‌های مرتبط را با واکنش‌های ملی و بین‌المللی کووید-۱۹ هدف قرار داده‌اند.

این گروه از ابزار و فناوری‌های مختلفی از جمله ارسال ایمیل با هویت‌های آشنا به کسانی استفاده می‌کنند که دارای اطلاعات لازم هستند. این گروه آن‌ها را فریب می‌دهند و وادار به افشای اطلاعات می‌کند. آن‌ها همچنین از بدافزارهای موسوم به «وِل مِس» و «وِل مِیل» استفاده می‌کنند.  

«ان سی اس سی» گفت گروه‌های بزهکار همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را به منظور کسب درآمد هدف قرارمی‌دهند و با تهدید به قفل کردن کامپیوترها و بایگانی‌هایشان از آن‌ها اخاذی می‌کنند.  

تحلیل‌گران می‌گویند یک روش جدید مورد استفاده گروه‌های جنایتکار این است که تهدید می‌کنند در صورت‌عدم پرداخت وجه از طرف قربانی، اطلاعاتی را که به صورت غیرقانونی به دست آورده‌اند، منتشر خواهند کرد.

حملات سایبری مرتبط با کووید-۱۹همچنین می‌تواند سازمان‌هایی را که در خارج از طیف بخش درمانی قرار دارند از جمله دولت‌های محلی، ساختارهای ملی مهم و سوپرمارکت‌ها هدف قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای چیچستر گفت هدف جنایتکاران «اخلال در کار سازمان‌هایی است که برای واکنش‌های بریتانیا در مقابل همه‌گیری ویروس کرونا حیاتی هستند.»  

او افزود: «این‌ها نهادهایی هستند که به تصور بزهکاران قادر و مایل به پرداخت پول هستند.»  

نظام درمان عمومی بریتانیا از سال ۲۰۱۷ که سلاح سایبری موسوم به «واناکرای» به منظور اخاذی خدماتش در سراسر کشور در نواحی‌ای که به برنامه‌های امنیتی مایکروسافت مجهز نبود فلج کرد، فناوری‌های خود را برای مقابله با آن به‌روز کرده است.  

از هنگام آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، «ان سی اس سی» نیز درصدد ردگیری فعالیت‌های سایبری مظنون و به شراکت گذاشتن «نشانه‌های خطر» و آسیب‌پذیری با نظام درمان عمومی بریتانیا بوده است.

در گزارش سالیانه این نهاد که روز سه‌شنبه منتشر شد، آمده است که بزهکاران سایبری همچنین از ویروس کرونا برای فریب قربانیانشان برای کلیک روی لینک‌های مظنون یا دادن اطلاعات به آن‌ها استفاده کرده‌اند.  

«ان سی اس سی» از ماه مارس تاکنون با بیش از ۱۵۳۰۰ مورد فریب‌های اینترنتی مرتبط با کووید از جمله فروشگاه‌های عرضه‌کننده وسائل حفاظتی مثل ماسک، کیت آزمایشی و واکسنی که وجود نداشته، مقابله کرده است.  

این نهاد در سال گذشته به طور متوسط ماهیانه ۶۰ مورد حمله سایبری را خنثی کرده است.  

از ۷۲۳ مورد حمله در محدوده زمانی میان اول سپتامبر ۲۰۱۹ تا سی و یکم اوت سال جاری، ۱۹۴ مورد به ویروس کرونا مرتبط بوده است.

«ان سی اس سی» که شاخه آژانس اطلاعاتی بریتانیا موسوم به «مقر ارتباطات دولت» است، همچنین وظیفه دفاع از انتخابات عمومی را در مقابل تلاش‌های خارجی برای نفوذ به آن و ادامه فعالیت‌های مجلس در فضای مجازی در جریان همه‌گیری برعهده داشته است.

جرمی فلمینگ، رئیس «مقر ارتباطات دولت» می‌گوید: «جهان در سال ۲۰۲۰ به همراه تعادل خطراتی که شاهد آن هستیم، عوض شد.  

همان طور که این گزارش نشان می‌دهد، مهارت‌های ان‌سی اس‌سی به عنوان شاخه مقر ارتباطات دولت در حفاظت از کشور بی‌همتا بوده است: ما از دموکراسی‌مان دفاع می‌کنیم و با موارد بسیاری از بزهکاری‌های دیگر دولت‌ها و گروه‌های جنایتکار و کسانی که در تلاش برای سوءاستفاده از همه‌گیری بوده‌‌اند، مقابله کرده‌ایم.»

© The Independent

بیشتر از جهان