سناتور جمهوری‌خواه ترامپ را «رئیس جمهور در سایه» خواند

لیندسی گراهام می‌گوید رابطه تنگاتنگ دونالد ترامپ با سیاست در تمام طول ریاست جمهوری جو بایدن ادامه خواهد داشت

لیندسی گراهام، سناتور ایالت کارولینای جنوبی- Sean Rayford/Getty Images/AFP

سناتور لیندسی گراهام پیش‌بینی کرد که رابطه تنگاتنگ دونالد ترامپ با سیاست در تمام طول ریاست جمهوری جو بایدن ادامه خواهد داشت و از او در عمل یک «رئیس جمهور در سایه» خواهد ساخت.  

سناتور ایالت کارولینای جنوبی افزود که نفوذ آقای ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه و پایه‌های گسترده هوادارانش می‌تواند حمایت جمهوری‌خواهان را از قوانینی که دونالد ترامپ با آن مخالف است در کنگره دشوار کند. 

اظهارات آقای گراهام در حالی ابراز شد که آقای ترامپ همچنان بدون ارائه شواهد مدعی است در انتخابات پیروز شده است. گفته می‌شود او قصد دارد در روز تحلیف جو بایدن در ۲۰‌ ژانویه یک «راهپیمایی اعتراض‌آمیز» به راه بیندازد. 

آقای ترامپ به رغم شکست در جذب تعداد کافی آراء (در ایالات کلیدی) و نظر تایید کالج انتخاباتی (الکترال) در انتخابات ۲۰۲۰ توانسته است ۷۴ میلیون رای شهروندان آمریکا را به خود اختصاص دهد. با توجه به این که او در انتخابات سال ۲۰۱۶ شصت و دو میلیون رای آورد، مجموع آرای کنونی او از هر رئیس جمهور دیگری در تاریخ کشور بیشتر است.     

افزایش تعداد آرای سراسری کشور به نفع آقای ترامپ او را ترغیب کرد که برای إبقاء سمتش تا سال ۲۰۲۴ تلاش کند. 

به گفته سناتور گراهام، پیش از آن، آقای ترامپ خاری در چشم قانونگذارانی بود که می‌خواستند امور با توافق مشترک دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات پیش رود. آقای گراهام همچنین گفت که آقای ترامپ نامزد مورد علاقه حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۲۴ است.  

سناتور گراهام در گفت‌وگو با نشریه «آتلانتیک» که اوایل هفته جاری منتشر شد، بدون تایید انتخاب جو بایدن گفت: «او (آقای ترامپ) نفوذ بسیاری بر حزب جمهوری‌خواه دارد.»   

آقای گراهام در میان برخی دیگر از سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه قرار دارد که هنوز دست کم علنی شکست آقای ترامپ را در انتخابات نپذیرفته است. 

آقای گراهام در ادامه می‌گوید: «اگر او (ترامپ) با اقدامات بایدن مخالف باشد، مشکل بتوان نظر موافق جمهوری‌خواهان را (برای همراهی با بایدن) جلب کرد.» 

لیندسی گراهام افزود: «اگر او (ترامپ) با نوعی معامله موافقت کند، آسان‌تر می‌توان کارها را به انجام رساند. از بسیاری جهات او یک رئیس جمهور در سایه خواهد بود.» 

نظر یک رهبر در سایه که در برخی نظام‌های پارلمانی مثل بریتانیا معمول است، برای نظام سیاسی و دولتی آمریکا کاملا ناشناخته است. در کشورهایی مثل بریتانیا، حزب اقلیت از بودجه کشور دفاتری دائر می‌کند (و دولتی در سایه تشکیل می‌دهد) که دولت را در مقام پاسخگویی قرار می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آمریکا که امکان دائر کردن چنین دفاتری وجود ندارد، نامزدی که انتخابات را باخته معمولا راه‌های دیگری در زندگی حرفه‌ای‌اش در پیش می‌گیرد. 

اما احتمال دارد آقای ترامپ با ایجاد یک هسته جنگی و اتکاء به هوادارانش، ایده‌های دیگری در سر داشته باشد. 

آقای گراهام در اشاره به یکی از روسای جمهور آمریکا از حزب دموکرات که به نامزد انتخاباتی، بنجامین هریسون، باخت اما در انتخابات بعدی پیروز شد گفت: «گرُوِر کلیولند این کار را کرد.» 

به گفته لیندسی گراهام نامزدی مجدد آقای ترامپ (در انتخابات آتی) «صراحتا، بهترین چیز برای حزب (جمهوری‌خواه) است». 

در این میان، روز دوشنبه، آقای ترامپ گقت کارزار او به یک مورد غیرمحتمل در دادگاه عالی ایالات متحده خواهد پیوست که نتیجه انتخابات را در ایالت پنسیلوانیا و دیگر ایالات به چالش گرفته است. 

اقدام اخیر او به دنبال رد شکایت و تقاضای لغو تاییدیه پیروزی جو بایدن از سوی مقامات ایالت پنسیلوانیا و دادگاه عالی صورت گرفته است.  

دادگاه تا روز پنجشنبه مهلت واکنش داده است. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، تاکنون آقای ترامپ از حدود ۵۰ شکایتی که در مورد رای‌گیری‌های ۳ نوامبردر دادگاه‌های سراسر کشور مطرح کرده، در بیش از ۳۵ مورد باخته و دیگر موارد هم در دست بررسی است. 

در شکایتی که آقای کِن پاکستون، دادستان کل ایالت تگزاس به دادگاه برده، خواسته شده است که مجموع ۶۲ رای کالج انتخاباتی در ایالات جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین باطل شود. اگر دادگاه به نفع این شکایت رای دهد نتیجه انتخابات به نفع آقای ترامپ تغییر خواهد کرد. 

در پرونده شکایت آقای پاکستون بدون اسنتناد به شاهد و مدرک و تنها اقامه اتهامات ثابت نشده تکرارشده که در چهار ایالت یادشده در آرای پستی تقلب شده است. 

آقای ترامپ گفت: «ما در تگزاس (و دیگر ایالات) وارد عمل می‌شویم. این (اقدام) بزرگی است. کشور ما نیازمند یک پیروزی است.»  

کارشناسان حقوقی ادعای آقای پاکستون را به عنوان آخرین و غیرمحتمل‌ترین شکایت از روز انتخابات تاکنون رد کرده‌اند و مقامات چهار ایالت کلیدی او را به شدت به باد انتقاد گرفته‌اند.  

دادگاه عالی ایالات متحده از بررسی روند تایید نتیجه انتخابات در پنسیلوانیا خودداری کرده است و تام وولف، فرماندار این ایالت هم اکنون جو بایدن را پیروز در انتخابات اعلام کرده است. قرار است بیست عضو کالج انتخاباتی روز ۱۴ دسامبر آرای خود را در مورد معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا صادر کنند. 

آقای بایدن تعداد ۳۰۶ رای الکترال را در انتخابات نصیب خود کرده است. بنابراین، حتی اگر نتایج انتخابات پنسیلوانیا مورد تردید قرار گیرد، او همچنان از ۲۷۰ رای الکترال که برای ریاست جمهوری نیاز دارد، برخوردار خواهد بود. 

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان