وزیر بهداشت: «راه‌‌های انتقال پول واکسن کرونا را بسته‌اند»

واکسن کرونای وارداتی «برای تلقیح به گروه‌های آسیب‌پذیر» در راه است

مقامات ایران بارها از تحریم‌ها به‌عنوان دلایل کمبود دارو و تجهیزات بخش سلامت در ایران نام‌برده‌اند.-Morteza Salehi/TASNIM

وزیر بهداشت ایران گفت: «الان که می‌خواهیم برای واکسن کرونا، پول حواله کنیم، تمام راه‌ها را بر ما بسته‌اند.»

سعید نمکی با اشاره به تحریم‌ها گفت: «فکر نمی‌کنم بعد از اتفاقی که در عاشورا برای حضرت اباعبدالله  و یارانش رخ داد، چنین تنگنایی را بر کشور و قومی تحمیل کرده باشند که متأسفانه بر مردم و کشور ایران تحمیل می‌کنند.»

سعید نمکی گفت: «به دلیل فشارهای ناجوانمردانه آمریکایی‌ها در نقل و انتقالات ارزی دچار مشکل بودیم اما با دستور رئیس‌جمهور، گره‌های تأمین واکسن از خارج از کشور در حال گشوده شدن است.»

نمکی اعلام کرد به‌زودی واکسن کرونای وارداتی «برای تلقیح به گروه‌های آسیب‌پذیر وارد کشور خواهد شد» همچنین اظهار امیدواری کرد که در «آینده‌ای بسیار نزدیک» واکسن تولید داخل نیز در اختیار مردم قرار بگیرد.

اظهارات وزیر بهداشت در حالی منتشرشده است که رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در ایران گفته بود برای خرید واکسن از شرکت‌های تولیدکننده بین‌المللی مشکلی برای انتقال ارز نداریم.

ناصر ریاحی با اشاره به برقراری روند خرید دارو در حال حاضر گفته بود: «بانک مرکزی ماهیانه ۱۰۰ میلیون یورو برای واردات دارو و مواد اولیه آن و نیز واردات تجهیزات پزشکی به شرکت‌ها می‌دهد» بنابراین نباید نگران مشکل در واردات واکسن کرونا به ایران بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت که در مراسم اهدای سمفونی شهرزاد به فداکاران عرصه مبارزه با کرونا شرکت کرده بود به خبرنگاران گفت: «نسبت به خیلی از کشورهایی که زیرساخت‌ها، منابع و امکانات بیشتری دارند، در وضعیت بهتری قرار داریم و با وفاق و همدلی و طرحی که مزین به نام یکی از بزرگ‌ترین سرداران رشید این کشور یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی است که خود قربانی تروریسم وحشتناک بین‌المللی شد، می‌توانیم به نتایج مطلوب‌تری در روزها و هفته‌های آینده برسیم.»

منظور وزیر بهداشت از طرح شهید سلیمانی تفاهم‌‌نامه سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت شامل مراجعه خانه به خانه مراقبان بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا است.

مقامات ایران بارها از تحریم‌ها به‌عنوان دلایل کمبود دارو و تجهیزات بخش سلامت در ایران نام‌برده‌اند. کمبود انسولین که در ماه گذشته به وضعیت هشدار رسیده بود همچنان ادامه دارد و بیماران دیابتی در تهیه انسولین تزریقی دچار مشکل هستند.

بیشتر از