کانادا در تایید ایمنی واکسن کرونا از آمریکا سبقت گرفت

تزریق نخستین دوزها از هفته آینده آغاز می‌شود

ابتدا ۱۴ مرکز توزیع واکسن در شهرهای بزرگ کانادا برپا خواهد شد - ERNESTO BENAVIDES / AFP

وزارت بهداشت کانادا برای استفاده از واکسن کووید-۱۹ فایزر- بایون‌تک در این کشور تاییدیه صادر کرد. تزریق نخستین دوزها از هفته آینده آغاز می‌شود.

به گزارش سی‌تی‌وی نیوز، این نهاد فدرال امور بهداشت، روز چهارشنبه اعلام کرد که تاییدیه بی‌خطریِ مصرف این واکسن را صادر کرده است و گفت گروه متصدی تزریق، می‌تواند کار تزریق واکسن به کانادایی‌ها را آغاز کند.

در بیانیه روز چهارشنبه این سازمان آمده است: سازمان بهداشت کانادا متقاعد شده است که واکسن فایزر- بایون‌تک واجد الزامات سخت‌گیرانه ایمنی، اثربخشی و کیفیت سازمان، برای مصرف در کانادا است.

بریتانیا و بحرین پیش از این، برای این واکسن تاییدیه صادر کرده‌اند و مقامات رسمی می‌گویند طبق پیش‌بینی‌ها، ایالات متحده هم در چند روز آینده تاییدیه را صادر خواهد کرد.

دکتر یلنا وجیچیچ، رییس بخش درمان واکسنی شرکت فایزر در کانادا، در مصاحبه با سی‌تی‌وی گفت از صدور تاییدیه برای واکسن «خیلی خوشحال» است.

دکتر وجیچیچ گفت: این قطعاً لحظه‌ای تاریخی برای علم و کانادایی‌ها و حاصل تلاشی عظیم است که جامعه علمی بین‌المللی شروع کرد و سپس با کار تخصصی کارکنان فایزر و بایون‌تک، آزمایشگاه‌های بالینی، حضور شرکت‌کنندگان و داوطلبان در آزمایش‌های بالینی، ادامه یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است کانادا در ماه دسامبر، تا ۲۴۹ هزار دوز از این واکسن را تحویل بگیرد و طبق پیش‌بینی مقامات رسمی، چند روز بعد از آن، شروع به تزریق کند. یعنی با توجه به اینکه باید به هر نفر در فاصله چند هفته، دو دوز واکسن تزریق شود، ابتدا حدود ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ کانادایی که بیش از همه در خطر قرار دارند، این واکسن را دریافت می‌کنند.

دولت کانادا می‌گوید ابتدا ۱۴ مرکز توزیع، در شهرهای بزرگ برپا خواهد شد به طوری که دست‌کم در هر ایالت یک مرکز و در چهار ایالت بزرگ‌ کانادا دو مرکز برپا خواهد شد.

طبق اعلام فایزر و  بایون‌تک در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۲۰ میلیون دوز واکسن به کانادا تحویل خواهند داد که این میزان می‌تواند به ۷۶ میلیون برسد.

کانادا با شش تولید کننده واکسن دیگر هم قرارداد بسته است.

بریتانیا تزریق واکسن را از سه‌شنبه شروع کرد و در همان روز هم سازمان‌های تنظیم مقررات ایالات متحده با انتشار نخستین ارزیابی علمی‌ در مورد واکسن کووید-۱۹ شرکت فایزر، تایید کردند که حتی پس از تزریق دوز اول نیز حفاظت نیرومندی ایجاد می‌کند.

محققان سازمان غذا و داروی ایالات متحده، روز پنج‌شنبه نشستی برگزار خواهند کرد تا با مشاوران مستقل این نهاد صحبت کنند که آیا شواهد آنقدر قوی است که برای تزریق واکسن به میلیون‌ها آمریکایی تاییدیه صادر شود یا خیر.

محققان سازمان غذا و داروی ایالات متحده، با تجزیه و تحلیل مجدد داده‌ها به این نتیجه رسیدند که واکسن فایزر ظاهراً خطری ندارد و میزان اثربخشی آن برای بیماران دارای نژاد، رده‌های سنی و بیماری‌های زمینه‌ای مختلف، بیش  از ۹۰ درصد است.

در عرض کمتر از یک سال پس از شناسایی ویروس کرونا، در پی تکاپویی جهان‌گستر و تمام‌عیار، واکسن‌های آن در حال تولید و ورود به بازار است. این امر دستاورد علمی چشم‌گیری است و روند معمول آن سال‌ها طول می‌کشید.

گزارش تکمیلی در اسوشیتد پرس آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان