روحانی: دلار ۱۱ هزار تومان می‌شود

هنوز هیچ طرحی در مورد وعده کاهش قیمت ارز ارائه نشده است

حسن روحانی بدون ارائه راهکار، مدعی شد که نرخ ارز را به یازده هزار تومان خواهد رساند - ARIF ALI / AFP

حسن روحانی در جلسه امروز صبح هیئت دولت مدعی شد که در راستای افزایش ارزش پول ملی، ارز را بر مبنای ۱۱ هزار و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مدنظر قرار دادیم تا ارزش پول ملی بالا برود. این کار شدنی و امکان‌پذیر است و آرزو نیست.

او در این باره گفت که ما در این بودجه اعلام کردیم قیمت امروز ارز کاهش خواهد یافت و این یکی از پیام‌های مهم بودجه ما است و این یعنی ارزش پول ملی. او ادامه داد: دولت کاملاً محاسبه کرده و با محاسبه دقیق این کار را انجام داده است و حاضر است برای مردم توضیح دهد و روشن کند که همه اینها بر مبنای یک محاسبات دقیق انجام‌گرفته است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حسن روحانی زمانی که در سال ۹۲ قدرت را در دست گرفت، نرخ دلار حدود ۳ هزار تومان بود و امروز که روحانی وعده دلار ۱۱ هزارتومانی می‌دهد، دلار در حدود ۲۴ هزار تومان است. یعنی نزدیک به هشت برابر قیمت دلار افزایش‌یافته است. البته دلار در ماه‌های اخیر تا مرز ۳۰ هزار تومان هم پیش رفت که پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا، به دلیل جو روانی موجود قیمت آن کاهش یافت.

همچنین، میزان بالای نقدینگی موجود در بازار، از نظر بسیاری از کارشناسان، از دلایل عمده رشد قیمت ارز است. با شیوع بیماری کرونا، به دلیل عدم دسترسی دولت به منابع مالی خود در خارج از کشور، ناچار شد تا با افزایش تنخواه‌گردان و افزایش خالص دارایی خارجی بانک مرکزی، میزان پایه پولی و نقدینگی را افزایش دهد. اما برای حل مشکل تورم ناشی از آن، تدبیری نیندیشید.

به نظر می‌رسد، تحولات سیاسی در آمریکا، تأثیر مستقیمی بر بازار ارز در ایران دارد. هفته گذشته، بلافاصله پس از آنکه مجلس شورای اسلامی قانون لغو محدودیت‌های هسته‌ای را تصویب کرد، قیمت دلار در بازار حدود دو هزار تومان افزایش یافت.

پیش‌تر، بسیاری از کارشناسان امیدوار بودند که با روی کار آمدن جو بایدن و انجام مجدد مذاکرات و لغو تحریم‌ها، شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند. اما باتوجه‌به قانون اخیر مجلس، بعید به نظر می‌رسد که به‌زودی شاهد کاهش قیمت ارز تا محدوده وعده رئیس‌جمهور یعنی ۱۱ هزار تومان باشیم.

بیشتر از اقتصاد