ابتلای چهار شیر باغ وحش بارسلون به کرونا

دو تن از کارکنان باغ وحش هم به این ویروس مبتلا شده‌اند

دامپزشکان آزمایش کرونا را بر روی سه ماده‌شیر انجام دادند -  OLI SCARFF / AFP

در تازه‌ترین مورد از ابتلای گربه‌سانان بزرگ به ویروس کرونا، حالا نتیجه آزمون کرونای چهار شیر در باغ وحش بارسلون هم مثبت شد.

دامپزشکان سه ماده‌شیر به نام‌های زالا، نیما و ران‌ران و یک نره‌شیر به نام کیومبه را، پس از آن که نشانه‌هایی مشابه عوارض کرونا در آن‌ها دیده شد، مورد آزمایش کرونا قرار دادند. 

به رغم شهرت شیر به درنده‌خویی، این شیرها به مسؤولان باغ وحش اجازه ‌دادند از درون بینی و دهان‌شان درست مثل انسان‌ها نمونه‌برداری کنند. 

هنوز روشن نیست شیرها چطور کرونا گرفتند، اما دو تن از کارکنان باغ وحش هم به این ویروس مبتلا شده‌اند. 

باغ وحش بارسلون اعلام کرد که با باغ وحش برانکس در نیویورک – که در آن جا هم مواردی از ابتلای گربه‌سانان به کرونا دیده شده – تماس گرفته‌است. 

در ماه آوریل، تایید شد که چهار ببر و سه شیر کرونا گرفته‌اند. این جانوران جز سرفه‌های خشک، علائم دیگر کرونا بروز ندادند و همه بهبود یافتند. 

باغ وحش بارسلون در اطلاعیه‌ای گفت: «با کارشناسان بین‌المللی از جمله خدمات دامپزشکی باغ وحش برانکس، یعنی تنها مکانی که عفونت سارس-کوو-۲ در گربه‌سانان دیده شده، در تماس و همکاری هستیم.» 

مرکز مهار و پیش‌گیری بیماری‌های آمریکا موارد متعددی از ابتلای گربه‌سانان بزرگ را در باغ وحش ثبت کرده‌اند، از جمله یک شیر کوهی در آفریقای جنوبی، و چند ببر در باغ وحشی در ایالت تنسی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسؤولان باغ وحش بارسلون فعلا به شیرها تنها داروهایی برای از بین بردن علائم بیماری می‌دهند، همان درمانی که در موارد ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزای عادی به کار می‌رود. 

 در ادامه اطلاعیه آمده ‌است: «برای تخفیف عوارض بالینی خفیف، به شیرها داروی ضدالتهاب داده شد و واکنش آن‌ها خوب بوده‌است.» 

کیومبه چهارساله است و سه ماده شیر همه شانزده سال دارند که هرچند برای جانوران وحشی سن بالایی به شمار می‌آید، اما برای حیواناتی که در اسارت زندگی می‌کنند و تا سی سال عمر می‌کنند، میان‌سالی شمرده می‌شود.  

هیچ‌یک از چهار شیر با جانوران دیگر در تماس نبوده‌اند و نشانه‌ای از شیوع بیشتر کرونا دیده نشده‌است. باغ وحش به روی بازدیدکننگان باز است و تعطیلی همگانی ماه نوامبر به دلیل بروز موج دوم کرونا، از سوی مقام‌های کاتالونیا لغو شده‌است. 

در اوایل شیوع جهانی ویروس کرونا، مسؤولان بهداشت همگانی آمریکا توصیه کردند که هر کس نشانه‌های ابتلا دارد باید خودش را قرنطینه کند و برای احتیاط، جانوران خانگی را هم باید قرنطینه کرد. 

باورها  بر این است که ویروس کرونا نخستین بار پس از جهش ژنتیکی در بدن یک جانور – احتمالا خفاش – به انسان منتقل شده‌باشد. 

هنوز کاملا روشن نیست کدام جانوران بر اثر تماس با انسان‌های مبتلا، دچار ویروس کرونا می‌شوند، ولی مواردی از ابتلا در میان سگ‌ها، گربه‌ها و مینک ها در سراسر دنیا دیده‌شده‌است. 

آزمایش‌ها همچنین نشان داده اند که جانورانی از جمله خز پا سیاه، موش حشره خوار و مارموزت هم ممکن است به کرونا مبتلا شوند و علائم بیماری را بروز دهند. 

تاکنون شواهد محکمی به دست نیامده که این جانوران عفونت را دوباره به انسان منتقل کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان