اعتراض عفو بین‌الملل به تایید حکم اعدام روح‌الله زم

«تایید حکم اعدام روح‌الله زم افزایش هولناک استفاده از مجازات اعدام در ایران به عنوان یک سلاح سرکوب است»

صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم در دادگاه انقلاب روز دهم تیر ماه اعلام شده بود-عکس از خبرگزاری میزان

سازمان عفو بین‌الملل تایید حکم اعدام روح‌الله زم، مدیر و موسس کانال تلگرامی آمدنیوز، در بالاترین مرجع قضایی ایران را نشانه افزایش تکان‌دهنده و هولناک استفاده از مجازات مرگ در نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک «سلاح سرکوب» دانست.

بخش ایران این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر روز سه‌شنبه در پیامی در توییتر نوشت، «تایید حکم اعدام روح‌الله زم، روزنامه‌نگار و منتقد، در دیوان عالی ایران افزایش تکان‌دهنده بکارگیری مجازات مرگ به عنوان سلاحی برای سرکوب است.»

در ادامه این توییت همچنین به جامعه بین‌المللی، از جمله دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ریاست جوزپ بورل، هشدار داده شده است که «اقدامات فوری» باید انجام بگیرد تا علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی این «حکم ظالمانه» را لغو کند.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه ایران پیشتر در روز سه‌شنبه و در یک نشست خبری از تائید حکم اعدام آقای زم خبر داد و گفت، بیش از یک ماه قبل دیوان عالی کشور به این پرونده رسیدگی کرد و حکم صادره دادگاه انقلاب را تائید کرد.

صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم در دادگاه انقلاب در روز دهم تیر ماه در همین نشست‌های خبری هفتگی اعلام شده بود.

روح‌الله زم، فرزند محمدعلی زم رئیس سابق حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، قبلا نیز سابقه بازداشت از سوی وزارت اطلاعات ایران را داشت. او پس از اعتراض‌های سراسری پس از انتخابات ۱۳۸۸ دستگیر و پس از مدتی آزاد شد و سپس به فرانسه رفت.

او کانال تلگرامی آمد‌نیوز را تاسیس کرد که در جریان اعتراض‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ بسیار مشهور شد؛ به نحوی که مقام‌های جمهوری اسلامی از مسئولان شبکه پیام‌رسان تلگرام خواستند که این کانال را به دلیل آنچه که آن را «ترویج خشونت» خواندند، مسدود کند.