مرگ قوهای فریادکش در فریدونکنار

سه گونه از انواع قوها در مهاجرت به تالاب‌های استان مازندران، زمستان‌گذرانی می‌کنند

قوها پرنده‌هایی حساس به این بیماری ویروسی پرندگان هستند و زودتر از سایر گونه‌های وحشی علائم این بیماری را بروز می‌دهند- عکس از ایرنا

با پیدا شدن جسد چند قو در تالاب‌های مازندران، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت که آزمایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان در نمونه‌برداری از قوی تلف شده در تالاب فریدونکنار، مثبت اعلام شده است.

کوروس ربیعی، با اشاره به مهاجرت قوها به تالاب‌های استان مازندران گفت که با بررسی و پایش تالاب قوهای سرخرود در سال جاری، در تاریخ ۱۵ آذرماه ۹۹ پس از مشاهده یک قطعه قوی بیمار و انجام نمونه‌گیری، در تاریخ ۱۷ آذرماه آزمایش آنفولانزای این پرنده تلف شده، مثبت اعلام شد.

در همان روز مجددا در تالاب سرخرود، دو قطعه قوی فریادکش تلف‌شده پیدا شد. ادامه درگیری بیماری و تلفات در گونه‌های پرندگان مهاجر دیگر، در این استان نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

مبداء اصلی زیستگاهی پرندگان مهاجر به تالاب‌های فریدونکنار، میانکاله و سایر آب‌بندان‌ها و سواحل استان مازندارن، مشترک است و احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود دارد. به همین دلیل اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران توصیه کرده مقررات بهداشتی در تمامی محیط‌های تالابی در برخورد با پرندگان وحشی رعایت شود.

همچنین از مردم خواسته شده که از هرگونه شکار و صید، خرید، فروش و مصرف پرندگان وحشی، همچنین از فرستادن طیور بومی (غاز و اردک پرورشی) به زیستگاه‌های تالابی خودداری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود سه گونه از انواع قوها در مهاجرت به تالاب‌های استان مازندران زمستان‌گذرانی می‌کنند. تالاب قوهای سرخرود، زیستگاه اصلی «قوهای فریادکش» و تعدادی قوی کوچک (تندرا) است که همه‌ساله از اواسط آبان ماه تا اواسط بهمن ماه، مهمان تالاب بین‌المللی فریدونکنار و سرخرودند.

در روزهای گذشته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی خبر از جمع آوری ۲۵۱ لاشه پرنده مبتلا به آنفولانزای فوق حاد پرندگان طی یک هفته از نواحی اطراف تالاب میقان اراک داد.

عباس جودکی گفته بود که ابتلای این پرنده‌ها به آنفولانزای فوق حاد پرندگان به تایید دامپزشکی استان مرکزی رسیده و دفن بهداشتی لاشه‌ها به همراه آهک‌پاشی انجام شده است.

در سال ۱۳۹۵ ابتلا به ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان جان ۲۴۰۰ پرنده را در تالاب میقان اراک گرفت. ولی قوها پرنده‌هایی حساس به این بیماری ویروسی پرندگان هستند و زودتر از سایر گونه‌های وحشی علائم این بیماری را بروز می‌دهند.

بیشتر از زندگی